Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avläggare och byte av ramformat  (läst 14107 gånger)

Hans Hultén

• Södermanland
SV: Avläggare och byte av ramformat
« Svar #20 skrivet: 11 jan-10 kl 14:10 »
Stort tack till Anders Wizping och Björn Jacobson för tipset att man inte behöver
byta vax i yngelrummet. Ni är ju båda yrkesbiodlare så Ni kan ju naturligtvis det.
Har ett bibliotek med både gamla och nya böcker om biodling där det framgår att
av hygieniska skäl ska vaxbyte göras vid behov, även på kurser om bin har jag lärt mig
detta.
Tråkigt att man ska få  fel information i böcker och kurser.
Hans

quintus

« Svar #21 skrivet: 11 jan-10 kl 16:40 »

Vad tycker du själv om att spara vaxet i yngelrummet?  Jag menar alltså en liten utläggning från dig själv med egna ord - inte i huvudsak kommentarer till citat du klipper ut.

Man hänvisar till jänkarna som inte byter vax och inte har några stora sjukdomsförluster. Man har inte gjort hemläxan och inte tagit reda på varför de gör så. I en internationell diskussionsgrupp där vi diskuterade vaxbyte, onödig medicinering osv har en jänkare skrivit - ni i Europa betraktar sig som yrkesbiodlare när ni har tiotals kupor. Har ni hundratals, då är ni riktiga proffs. Vi i USA har 2,5 - 3000 kupor eller kanske 5000 kupor. Vi har inte tid med nåt' vaxbyte. Vi har inte tid att titta efter yngelröta. Vi stoppar mediciner i ALLA våra kupor I PREVENTIVT SYFTE. Det vi håller på med är honungs- pollineringsindustri.***

Dvs den som hänvisar till jänkarna har inte begripit ett skvatt (och den som köper argumentet inte heller !!!). Man borde begripa att när man är en yrkesbiodlare måste man ta genvägar. Någonstans.

Att byta vax är nödvändigt ur hygieniska skäl. Man kan hitta i många kupor i varroanedfallet yngelrötesporer (och säker även andra slags) - utan att yngelröta har brutit ut i ett kliniskt tillstånd. Det krävs nämligen en viss mängd sporer per bi för att bina skall bli sjuka. Byter man vax, desinficerar man lådorna kan många sjukdomar stoppas. Alla biforskningsinstitut rekommenderar att man SKALL tillämpa en vaxomsättningsplan. De borde veta bättre än Anders - eller?

Anders har backat något genom att medge att kanten på celler i gammalt vax bli tjockare och därmed diametern mindre. Men han sopade under mattan det Rune skrivit att celler blir ÄVEN grundare.

*** Apropå honung, biodling och industri...
Jag personligen inte tycker om när man kopplar orden honung och biodling med termen industri. Det närmaste man kommer till sammankopplingen är vår lilla Honungsförädling. Det är ju en industriverksamhet. Och titta vilka skitprodukter de tillverkar och kränger. Jag skulle inte ta de i min mun. Det handlar OCKSÅ om att ta genvägar – för att få ekonomin att gå ihop. Trots det har HF gått de senaste två åren gått med miljonförlust. Så nu sitter de förmodligen och gnuggar geniknölarna för att hitta på vad sätt man skulle kunna ”förädla” honungen ytterliggare för att kunna kränga dyrt. I mitt tycke är dock honungen tillräcklig ”ädel” produkt utan att man behöver klåfingrigt tafsa på den.

P.S. Kära Michailov – jag uttalar mig inte om det mesta. Jag träder in när jag anser att tokerierna har gått för långt (från fakta och sanningen).

Anders Wizping

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 11 jan-10 kl 17:22 »
Ja du qvintus eller vad du nu heter jag vågar i alla fall stå för vad jag tycker med mitt riktiga namn ;)
Jag har trotts allt levt på min biodling sista 8åren. Så jag kan inte vara helt fel ute.Har inte märkt något neggativt med att inte byta vaxet i yngelrummet 11-12 år sen sist. Har mig veteligen inte haft några utbrott av några sjukdommar.
Tog honungs prov för några år sen utan att hitta några yngelrötesporer och som sagt var så är kalkynglet nästan helt borta. På BFs forum så skrev Tinna att dom inte bytt vax på 20-25år utan bekymmer. vet många av mina kolegor som gör lika dant.
Så länge bina öser in honung utan att visa några tecken på sjukdom så ska jag fortsätta som jag gjort sen 98-99.
Men vill du hålla på så ska inte jag hindra dig biredskapshandlarna ska ju oxå leva ;)
Kom att tänka på att Erick österlund förespråkar små celler 8)
MVH Anders Wizping
PS Man vågar väl knappt nämna att jag inte bytt en Drottning på lika många år :o

quintus

« Svar #23 skrivet: 11 jan-10 kl 18:06 »

Så länge bina öser in honung utan att visa några tecken på sjukdom så ska jag fortsätta som jag gjort sen 98-99.
Men vill du hålla på så ska inte jag hindra dig biredskapshandlarna ska ju oxå leva ;)

Det här argumentet älskar jag. Jag har gjort så i 10 år... Man begriper inte att man har gjort ett och samma misstag varje år i 10 år.  Att jämföra Erik och riktiga experter är verkligen en slående argument.

Men du får ursäkta mig. Jag har för en stund glömt bort att vi befinner oss i den "alternativa" diskussionsgruppen. Det är ofta mycket likt här som när en människa klättrar upp på staffliet, sätter en hink på huvudet och säger "kucku". Många kallar det för ”alternativ" teater. Jag är tyvärr den ”klassiska” typen. Sorry.

Fast du har inte klarat av att snacka dig loss från varför jänkarna inte byter vax och varför vi skulle göra likadant. Att "det funkar för dig" är inget man skall köpa. Om man gör som det rekommenderas kan det förmodligen funka ännu bättre. Utan att man har hela tiden en Damoklessvärd hängande över huvudet.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #24 skrivet: 11 jan-10 kl 18:16 »

Jag har för mig att jag läst på flera ställen att små celler är bra mot t.ex varroa. Det finns ju en orsak till att man kör drönarutskärning, drönarcellen är den största och den som innehåller den största delen varroa.

Bina bygger små celler i det vilda, vad är anledningen till att biodlare oftast vill ha större?
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

quintus

« Svar #25 skrivet: 11 jan-10 kl 18:24 »

Ja du qvintus eller vad du nu heter jag vågar i alla fall stå för vad jag tycker med mitt riktiga namn ;)

Den här manér har du tagit med dig från Biodlingsföretagarnas diskussionssida. När arggumenten tryter, då tar man till "skuldartileriet" - är du medlem i BF? Haha.

quintus

« Svar #26 skrivet: 11 jan-10 kl 18:34 »

1. Jag har för mig att jag läst på flera ställen att små celler är bra mot t.ex varroa.

2. Det finns ju en orsak till att man kör drönarutskärning, drönarcellen är den största och den som innehåller den största delen varroa.

1. Du har läst OM att små celler är bra mot varroa. Erik har tom publicerat flera "vittnesmål". Men du har INTE läst att småceller är bra mot varroa i form av en seriös test med bevis. Sådana finns inte. Men det finns MINST tre studier som BEVISAR att små celler inte funkar. Att läsa om och att läsa bevis det är skillnad det.

2. Har du någonsin plockat isär drönarvax och räknat kvalster i de SJÄLV? Jag har personligen plockar isär en hel ICA kasse med drönarvax utan att hitta ett enda förbannat kvalster.

Det du håller på med kallar jag för intellektuell lathet.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #27 skrivet: 11 jan-10 kl 18:46 »
2. Har du någonsin plockat isär drönarvax och räknat kvalster i de SJÄLV? Jag har personligen plockar isär en hel ICA kasse med drönarvax utan att hitta ett enda förbannat kvalster.

Grattis till det. Jag har också pillat i drönarvax i många olika bigårdar och vid fler olika tillfällen och år och hittat desto fler. Kan det helt enkelt variera?

Det har anmälts om tonen i den här diskussionen. Kan vi skruva ned aggressionerna här lite, och istället föra ett samtal om sak och åsikter på ett trevligt sätt? Jag tror att biodlingen vinner på det.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #28 skrivet: 11 jan-10 kl 18:47 »
1. Du har läst OM att små celler är bra mot varroa. Erik har tom publicerat flera "vittnesmål". Men du har INTE läst att småceller är bra mot varroa i form av en seriös test med bevis. Sådana finns inte. Men det finns MINST tre studier som BEVISAR att små celler inte funkar. Att läsa om och att läsa bevis det är skillnad det.

Det du håller på med kallar jag för intellektuell lathet.

1. ordmärkeri och intellektuella teknikaliteter. Vad säger dina tre studier att småceller inte är bra för, alltså?
2. Ja, det har jag, och visst fanns där kvalster.  Så du hittade inte en enda, vad bra! Vilken zon? Är du varroafri för övrigt eller var det bara fritt i dina drönarceller?

Anledningen till att jag nämner små celler är att jag vill ta upp det till diskussion och veta mer, gärna i god ton oavsett åsikt.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Johannes

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 11 jan-10 kl 18:55 »
Jag har för att jag hört Erik Österlund nämna detta i ett föredrag-att små celler skulle minska förekomsten av varroa.
Det enklaste är väl att fråga sig fram-inte ta till brösttoner.Det främjar inte biodlingsarbetet.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 11 jan-10 kl 19:00 »
Storleken på cellerna betyder inget för varroan, de dras till drönaryngel och då till de större cellerna om man skall blanda in varroa kontra cellstorlek.
Det är sådant här kvacksalveri som man kan skriva om man är redaktör för samma tidning, det finns ingen veteskaplig studie som styrker något sådant påstående.
« Senast ändrad: 11 jan-10 kl 19:55 av Sten-Åke Lindell »

quintus

« Svar #31 skrivet: 11 jan-10 kl 19:03 »

1.  Vad säger dina tre studier att småceller inte är bra för, alltså?

2. JSå du hittade inte en enda, vad bra! Vilken zon? Är du varroafri för övrigt eller var det bara fritt i dina drönarceller?

3. Anledningen till att jag nämner små celler är att jag vill ta upp det till diskussion och veta mer, gärna i god ton oavsett åsikt.

1 Det finns en svensk en norsk, och en amerikansk studie. Sorry - fyra. Man har testat även i Australien och samtliga säger att småceller som ett sätt begränsa antal kvalster i kupan inte funkar.

2. Mälardalen

3 Utifrån dessa FYRA studier anser jag att det inte finns mycket att diskutera!

(Och om du tänker fråga var hittar man dessa studier så svaret är - jag är anhängare av den kinesiska principen. Att det är bättre att lära en svältande man att fiska än att ge honom fisk. Kunde jag hitta dessa studier, borde vemsomhelst klara av det med. Och på vägen lära sig en hel del.)

Johannes

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 11 jan-10 kl 19:04 »
Där ser man.Det var ju bra att få veta.Ett problem mindre skulle jag vilja säga.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #33 skrivet: 11 jan-10 kl 19:05 »
Varför dras de till drönarna?

Jag skulle inte kalla det kvacksalveri, utan utforskande av olika möjligheter. Varför blir det så känsligt, är detta nån slags helig ko, ett oberörbart ämne?
~ Kahlil Gibran~

quintus

« Svar #34 skrivet: 11 jan-10 kl 19:13 »

1.Jag har för att jag hört Erik Österlund nämna detta i ett föredrag-att små celler skulle minska förekomsten av varroa.

2. Det enklaste är väl att fråga sig fram-inte ta till brösttoner.Det främjar inte biodlingsarbetet.

1 Erik har skrivit och pratat om det när det inte fanns varroa i hans trakter. Han även hävdade att hans Elgonbin är resistenta mot kvalster och bussar fulla med idioter vallfärdade till Eriks Elgonkompisar för att titta på resistenta bin i varroafria trakter. Det senaste jag hörde var att när Erik fick varroa i sina trakter har han börjat använda Apistan. Man undrar varför. När man har resistenta bin och använder små celler...

2. Det enklaste är att leta fram relevanta fakta själv och bedöma deras validitet. Inte lita på vad diverse mytomaner här påstår.

ersam

• -
« Svar #35 skrivet: 11 jan-10 kl 19:21 »
Har sett någon artikel där det beskrivs hur bina bygger och det är i olika storlekar naturligt. Och 5,1 mm är nått mitt emellan - typiskt svenskt.  :)

Vad har man för cellstorlek utomlands?

Troligen dras inte Varroan till större celler utan just till Drönare som har längre utvecklingsperiod vilket passar Varroan bättre. Något gör att de dras dit och den som knäcker den nöten kommer att bli uppmärksammad!

quintus

« Svar #36 skrivet: 11 jan-10 kl 19:37 »

Feromoner. Och för att föregripa din fråga om feromonfällor, så fransmän har forskat i saken ganska länge och grundligt. Och det funkade inte.

toredh

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 11 jan-10 kl 19:39 »
Bara för att bryta tonen som råder. Jänkare hit och aussies dit. Och anknyta till Altenativ. IPM, integrated pest management, är värt att Googla på. Problem som vi alla står inför... HAR vi ett Varroa problem, eller "medicinerar" vi för att vi TROR och KÄNNER, eller tradotionen är sådan. Som med det mesta i den här branschen bör man ha källkritik. Att det här mmed att små celler skulle vara en lösning hänger nog ihop med att ??? (glömt hans namn, redaktör för Bitidningen, SBR) var inne på det/är inne på det...
Sen är ju en elegant lösning att köra Biodynamiskt! Där bina själva får bestämma! Så slipper vi det här tramset!
För övrigt anser jag att Anders Wisping är en stor tillgång på detta forum som vi bör värna om!
Och att Quintus bör gå och tvätta munnen med såpa alt skaffa alkolås till tangentbordet, skäms äver ditt uppträdande!
Det var allt, ha det gott!

poze

• Östergötland
« Svar #38 skrivet: 11 jan-10 kl 19:39 »

Jag skulle inte kalla det kvacksalveri, utan utforskande av olika möjligheter. Varför blir det så känsligt, är detta nån slags helig ko, ett oberörbart ämne?

De dras till drönarcellerna på grund av att drönarna har längst utvecklingstid, 24-25 dygn gämnfört arbetsbi på ca 21 dagar. det gör att varroan kan lägga 2 kullar med avkomma i samma cell gämnfört med arbetsbiet där det inte hinner kläckas den andra omgången.
Man tror att lukten får varroan att hitta drönarna, svårt att tänkta sig att varroan har förmåga att bedömma avstånd.

Anders Wizping: Du som har underlag för att göra en studie (säkert mycket mer statistikt säker än nämnda "studier") kan inte du byta vax i hälften av sam. i ett par bigårdar och se om det är någon skildnad ? kan säkert få en slant från NP.

quintus: Och hur menar du att man skall bedömma om det är relevant fakta eller inte, sunda förnuftet?!, när nästan alla "gamla sanningar" har förkastats av yrkesbiodlarkåren.
Studier kan läggas upp på många olika sätt med ett alldeles för litet antal samhällen att utgå ifrån och med olika förutsättningar därför är det omöjligt för lekmän att bedömma dess riktighet. Studier i all ära men det säkra är väll när man har någons mångåriga erfarenhet att utgå ifrån ? Om Anders, Tinna samt jag med sammanlagt 40 biår utan att byta vax inte haft några problem med detta kontra "FYRA studier" i några andra länder med okända statistikt underlag...
Det finns inte många sanningar inom biodlingen, många vill dock se att sin egen metod är den rätta vägen, i liftarens guide till galaxen finns ett bra citat som är skrivet på framsidan det lyder: "Ta det lugnt".
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

quintus

« Svar #39 skrivet: 11 jan-10 kl 19:57 »

quintus: Och hur menar du att man skall bedömma om det är relevant fakta eller inte, sunda förnuftet?!, när nästan alla "gamla sanningar" har förkastats av yrkesbiodlarkåren.

Man skaffar ett antal studier/tester som talar FÖR saken. Sedan skaffar man Studier som talar EMOT saken. Sedan går man till en expert och ber honom att hjälpa till att bena ut det.

"Sunda förnuftet" (egen erfarenhet) kan bedra. Man haft tur, man upprepade inte samma utgångsvillkor.

Jag har min egen lilla metod. När en biodlare säger till mig - jag har testat, då frågar jag - vet du vad ANOVA är för någe? Och ser han ut som en fågelholk, då fick jag svar om hur mycket är påståenden om diverse "tester" värda.

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 2 användare
von tratt, Nulf

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser