Hej
Upptäckte en kal fläck på en av mina tackor. Det var en ganska stor fläck som är helt kal.
Vad kan det bero på?
Ingen av de andra har några hårlösa fläckar. Jag hittar inte heller någon ohyra. De har fri tillgång till hö, mineraler och salt. Jag hade i somras redan problem med henne, men inte så här. I somras såg hon lite tilltufsad ut, Pälsen var inte lika fin som på dem andra. Den var tunnare och glesare. Hittade inte då heller någon ohyra, men behandlade ändå med flusa och avmaskade henne igen. (Har hört att vid hårt parasitrangrepp kan pälsen bli ful, tänkte om hon är känsligare). Hon blev bättre, pälsen växte ut och blev tät och fin. Men nu då så här igen och nu värre.
Men vad kan det bero på, Har 20 st tackor och ingen annan har några problem. De andra har fin och tät päls. Om det skulle bero på ohyra eller hårt parasitangrepp (om det nu stämmer att det kan vara en orsak) så skulle det väl synas på någon annan, eller?
Kan det bero på åldern, hon är 7år ? Men det har vi också fler som är.
Det jag är lite nervös över är om det är något som smittar, jag fick henne hösten-08. Men jag har nu haft henne i 1 1/2 år, det borde synas nåt på de andra och speciellt på dom som kom med henne i så fall.
Är det någon som har nån erfarenhet?
/Mia