Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kal fläck på skuldran  (läst 2222 gånger)

mosesmia

• Lappland
Kal fläck på skuldran
« skrivet: 06 jan-10 kl 15:36 »
Hej
Upptäckte en kal fläck på en av mina tackor. Det var en ganska stor fläck som är helt kal.
Vad kan det bero på?
Ingen av de andra har några hårlösa fläckar. Jag hittar inte heller någon ohyra. De har fri tillgång till hö, mineraler och salt. Jag hade i somras redan problem med henne, men inte så här. I somras såg hon lite tilltufsad ut, Pälsen var inte lika fin som på dem andra. Den var tunnare och glesare. Hittade inte då heller någon ohyra, men behandlade ändå med flusa och avmaskade henne igen. (Har hört att vid hårt parasitrangrepp kan pälsen bli ful, tänkte om hon är känsligare). Hon blev bättre, pälsen växte ut och blev tät och fin. Men nu då så här igen och nu värre.
Men vad kan det bero på, Har 20 st tackor och ingen annan har några problem. De andra har fin och tät päls. Om det skulle bero på ohyra eller hårt parasitangrepp (om det nu stämmer att det kan vara en orsak) så skulle det väl synas på någon annan, eller?
Kan det bero på åldern, hon är 7år ? Men det har vi också fler som är.
Det jag är lite nervös över är om det är något som smittar, jag fick henne hösten-08. Men jag har nu haft henne i 1 1/2 år, det borde synas nåt på de andra och speciellt på dom som kom med henne i så fall.
Är det någon som har nån erfarenhet?

/Mia

Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

samaka

• Dalarna
SV: Kal fläck på skuldran
« Svar #1 skrivet: 06 jan-10 kl 17:23 »
Proteinbrist? Enl Kalle Hammarberg så kan tackor få kala fläckar p g a detta. Hade själv en tacka för några år sedan som blev kal på en fläck en vet som var ut gav en annan tacka pencillin trodde oxå att det kunde vara proteinbrist. Min hade fläcken bak på länden (el vad det heter på får) fläcken uppträdde hastigt och var sedan konstant i sin utformning och sedan växte pälsen ut igen vartefter. Ingen klåda och de andra blev inte drabbade, lika som för dig i detta avseende.

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #2 skrivet: 06 jan-10 kl 21:42 »
Jag har en grane med finullsfår som har råkad ut för ullavfall under dräktigheten (fast det var flera ställen och flera tackor tro jag, men inte alla). Hon trodde ochså på proteinbrist, jag vet ej om och hur hon har ändrat utfodringen men det var nog bra senaste åren.

Två av mina tackor (mamma och dotter), Allmogefår (Åsen)  har tappat (skavat bort) hår på nosen. Vi tro att de gjorde det vid den nya foderhäcken som vi byggde. Men har också börjad fundera om dem kan tappa hår på nosen, p.g.a proteinbrist. Fast jag har inte hört att Allmogefåren skulle kunna drabbas. Desutom har de bra hull och får 200g pellets om dagen.

texelmatte

« Svar #3 skrivet: 06 jan-10 kl 23:40 »
Äter hon ur foderhäck? Isåfall, sitter fläcken så till att den kan ha uppkommit när hon står och trycker sig mot foderhäcken? Det har hänt oss vid några tillfällen. Vi fodrar med storbalsensilage i fabrikstillverkad foderhäck av metall. 

samaka

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 07 jan-10 kl 00:28 »
Två av mina tackor (mamma och dotter), Allmogefår (Åsen)  har tappat (skavat bort) hår på nosen. Vi tro att de gjorde det vid den nya foderhäcken som vi byggde. Men har också börjad fundera om dem kan tappa hår på nosen, p.g.a proteinbrist. Fast jag har inte hört att Allmogefåren skulle kunna drabbas. Desutom har de bra hull och får 200g pellets om dagen.

Det är nog rätt vanligt med skav när man fodrar ur häck... de tackor vi nyligen köpte var alla skavda på nosen och mina blir skavda på halsen av vår häck... så du kan nog vara lugn ang proteinbrist. På min tacka med förmodad proteinbrist blev det en rejäl fläck ca 1 dm diameter. Hon är en allmogedam, så de kan oxå drabbas. Men det var i början hon bodde hos oss och hon var inte i så där strålande skick när vi köpte henne.

mosesmia

• Lappland
« Svar #5 skrivet: 07 jan-10 kl 21:42 »
Hej och tack för svaren.
Det låter som om det kanske är då proteinbrist, för att hon skulle ha skavt av det är helt uteslutet. Hon är installad nu för betäckning och blir utfodrad i ett tråg som står på golvet, och den kala fläcken är uppe på skuldran, ganska stor ca 1dm i diameter.
Hon är faktiskt ett allmogefår, en svärdsjötacka.
Vad är bäst att ge henne om hon har proteinbrist?
Vi måste ändå snart börja med foder och är det de hon behöver kan vi lika väl börja ge det nu.
Hon kanske är en tacka som kräver mer näring/foder.

/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #6 skrivet: 07 jan-10 kl 22:02 »
Tack samaka för dina lungnande ord!  :)

Angående foder så har pellets oftast mer protein än t. ex havre, blandar man själv brukar man ofta blandar med foderärter el liknade, fast jag har inte testat själv än

Du kan ju alltid ringa genbanksansvarig för svärdsjöfår och höra

samaka

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 07 jan-10 kl 22:13 »
Soyaprotein (men stackars regnskogen  :'(). Så lyssna på andrea.r istället... men det finns en svensk mostvarighet, raps?? (är inte säker).

När Kalle Hammarberg pratade om detta på en föreläsning jag var på rekommenderade han att slakta bort de tackor som fick proteinbrist (det ansågs som en defekt och kan vara återkommande och ställa till problem). Jag har dock min dam kvar, men håller alltid ett extra öga på henne inför lammning. Det är nog som du skriver att de individerna har ett extra stort proteinbehov.

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser