Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilder inifrån era växthus  (läst 7954 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Bilder inifrån era växthus
« skrivet: 06 jan-10 kl 12:52 »
Här ska det bli växthus till våren, och redan nu funderar jag förstås på hur jag ska göra där inne. Bäddar, krukor, hyllor, uppbindning"sanordningar" osv.

Tipsa mig gärna om vad ni provat, och vad som är bra eller dåligt. Växthuset blir ganska litet, drygt 2½*4½m och det ska användas till ren odling, inga möbler eller liknande där inne...

Vill ni ge mig lite inspiration, visa gärna bilder på hur ni har gjort i era växthus!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

JennyN

• Jennys frön & sånt
SV: Bilder inifrån era växthus
« Svar #1 skrivet: 13 jan-10 kl 10:29 »
På våren har jag bockar med en plywoodskiva på längs ena väggen, för alla småplant på uppdragning. Samt två billiga ikea-hyllor i metall. Det kastar jag sedan ut när det är dags att plantera upp tomater, gurka mm - som jag odlar i 20-liters svarta murarhinkar. Jag lindar snöre runt plantan och föster i takreglarna. Varje höst töms jorden i hinkarna på grönsakslanden. Varje vår skurar jag dem och fyller med ny jord.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #2 skrivet: 21 jan-10 kl 08:10 »
Är det bättre att odla i hinkar, än att ha bäddar undrar jag då...?
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Intricate

« Svar #3 skrivet: 21 jan-10 kl 08:15 »
Jag tycker det är lättare med hinkar. Det blir mer praktiskt. Sen är det ju bra att kunna byta jord enkelt och rengöra krukorna så man slipper smitta. Olika växter vill ju ha olika jord också och det är lätt fixat med hinkar från år till år. Vissa krukor kan ha sandblandad jord medan andra kan ha mer lerjord. 

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #4 skrivet: 21 jan-10 kl 08:24 »
Där har du förstås en poäng... Jag hade tänkt plantera ett vinstock också, den bör väl dock ha en bädd och inte en hink, för den ska ju stå länge?

Och hur är det annars, räcker murarhinkar till för alla växter? Jag är sugen på att sätta lite exotiska växter också, som melon och ngn slags kiwi kanske...

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 21 jan-10 kl 08:49 »
Om du funderar på att odla i kärl så är murarbaljor bättre än hinkar. Jag menar då de fyrkantiga avlånga som finns på byggvaruhus och bilvårdsaffärer tex. De utnyttjar golvytan bättre och ger ett större rotutrymme per planta. Du kan ha tre plantor i varje balja.
Biltema har en som rymmer 90 liter. Den tar inte mycket större plats än tre 10-liters hinkar men ger närapå 3 ggr så mycket rotplats för tre plantor.
http://www.biltema.se/ sök på balja och så hittar du den en bit ner på sidan
« Senast ändrad: 21 jan-10 kl 08:55 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #6 skrivet: 21 jan-10 kl 08:57 »
Bra ide Anette! Men permanenta plantor måste väl ha en odlingsbädd iaf? Och det går ju att ha både bädd och baljor i växthuset...

anette i bugared

• -
« Svar #7 skrivet: 21 jan-10 kl 09:07 »
Vindruvor behöver en bädd men tex fikon mår bättre av att stå i ett stort kärl, det växer sig alldeles för stort annars.

Man kan även kombinera med en bädd underst och kärl uppepå, kärlen skall ha stora hål o botten så att rötterna kan ta sig ner i bädden. Så brukar jag göra. Det förenklar när man vattnar och gödslar och ökar på jordvolymen ytterligare för sådana växter som sätter rötter upp efter stammen, som tomater tex.

Jag vet inte om det syns på bilden, men jag har tomater i hinkar uppepå en bädd och lite andra växter utåt kanten.
« Senast ändrad: 21 jan-10 kl 09:12 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

anette i bugared

• -
« Svar #8 skrivet: 21 jan-10 kl 09:18 »
Fikonträdet som skymtar upp till vänster står i en 15-liters kruka med dräneringshål o botten. Rötterna har visserligen letat sig ut genom dessa hål men en viss begränsning ger ju ändå krukan som i sin tur står i en grund bädd.

anette i bugared

• -
SV: Bilder inifrån era växthus (2010)
« Svar #9 skrivet: 17 maj-10 kl 19:48 »
Ett par bilder inifrån växthuset som det ser ut idag, 17 Maj.
Tomaterna står i år i murarbaljor med tallriksstora hål i botten på en välgödslad bädd, 2 plantor i varje. Västsidan kommer att bli enbart för vinrankor, jag älskar vindruvor och vad man kan göra med dem, i mitten står två plantor av minigurka och ett tyvärr stendött fikonträd som inte klarat denna vargavinter.

Som ett kuriosum bifogar jag en bild på något som vanligtvis inte hör hemma i ett växthus, men vem har sagt att man inte kan odla maskrosor när de är så vackra som den här ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser