Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hästar och får tillsammans??  (läst 10724 gånger)

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
Hästar och får tillsammans??
« skrivet: 05 jan-10 kl 17:11 »
Har någon här hästar tillsammans med får??
Jag har två tackor som jag fick hem igår och min tanke var att de ska gå med mina fyra russpojkar. Men törs jag släppa ihop dem??
De ska först få stå inne i stallet för de är inte tama ännu men om en månad kanske är det dax.
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Charlotte

• -
SV: Hästar och får tillsammans??
« Svar #1 skrivet: 05 jan-10 kl 17:40 »
I Fårforumet finns det en del trådar om hästar och får.
 Det verkar fungera ibland och ibland inte.
Mina två varmblodsston kunde gå med fåren men dom bildade inte flock med dom utan levde sida vid sida utan att bry sig om varandra speciellt mycket.
Med shetlandsponnyerna har det inte fungerat, dom har jagat fåren.
 Nu får jag lite oväntat tillbaka en shetlandsponny samtidigt som jag avlivat mina gamla varmblodsdamer så jag ska göra ett nytt försök eftersom ponnyn gått med får och hästar hos fodervärden, han har ju förhoppningsvis blivit lite äldre och klokare också. Det får bli en nödlösning så han slipper vara ensam till jag funderat ut om ponnyn ska säljas eller om jag ska skaffa en till ;) Parkörning vore ju roligt...
                   Mvh
                Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 05 jan-10 kl 22:53 »
Det går nog bara bra så länge hagen är tillräkligt stor så ingen känner sej trängd.
I mitt fall var det fåren som anföll hästarna  :-X
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 05 jan-10 kl 22:57 »
har mina får ihop med hästarna på sommaren nu i sommar så kommer jag och prova med o ha getterna där med!
Fåren brukar hålla undan för hästarna men brukar vara med hästarna på behaglit avstånd!

livsbejakare

« Svar #4 skrivet: 05 jan-10 kl 23:14 »
Min absoluta uppfattning när det gäller att ha olika djur tillsammans är att allting går. Det gäller bara att skapa förutsättningar för alla djurslag att trivas, dvs. ge tillräckligt utrymme för att alla ska ha en "egen hörna", ge dem lite tid att lära känna varann innan du släpper ihop dem och acceptera att det kan bli lite fighting om rangen i början. Tänk stort! Ute i naturen går ju alla vilda djur ihop i samma "fålla", men dom har tillräckligt utrymme för att kunna vara för sig själva. Så har vi alltid resonerat, och det har alltid funkat. Får och hästar är inga problem, det kan jag garantera.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 05 jan-10 kl 23:18 »
Problemet är väl parasittrycket, det är bra om djur inte behöver gå på samma bete som artfränder eller djur som delar parasiter varje år, utan om man har plats bör man cirkulera på betesmarken och använda vissa bitar till hö eller vad de nu är lämpliga till med jämna mellanrum.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #6 skrivet: 05 jan-10 kl 23:39 »
Jag tänker främst på problem med staketet. Mig veterligt så avråder man starkt från att hålla häst inom fårstaket p.g.a. skaderisken.

Jag vet flera som håller får och häst tillsammans med elstängsel men jag tror inte att man ska räkna med att det nödvändigtvis kommer att fungera utan det beror på individerna.

På vårt stall gick getterna i samma hage som hästarna men det fick vi snabbt ändra på då min förra häst visade sig vara en potentiell "getdödare".

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 05 jan-10 kl 23:44 »
Grannen använder sig av en metod som jag också sett beskriven i hästtidningar. De har ett fårstängsel, och på insidan eltrådshållare med extra långa "skaft", som även sitter lång ner.

Skaderisken med hästar och fårstängsel uppkommer av att hästar kan få för sig att skrapa med hoven precis intill nätet, och då fastna med skon, med tråkiga följder. Detta förhindras av eltråden, som lär hästarna att hålla sig typ 15-20 cm från nätet med hoven, för att inte få en stöt. Funkar ännu så länge bra för grannen i alla fall.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 05 jan-10 kl 23:59 »
Vi har haft dem tillsammans på sommaren men ännu inte på vintern.
Vi håller på bygga en vinterlösdriftinomhusavdelning i anslutning till hästarnas lösdrift, så i sinom tid kommer fåren att gå tillsammans med hästarna i hagen, men ha ett eget utrymme inomhus dit inte hästarna kommer in. Fåren går nu kvar i ladugården, där de oxå kan gå ut som de vill..
Iallafall så gick det prima hos oss, fåren lärde sig snabbt att flytta på sig när det kom ett nyfiket föl eller beskyddande sto i närheten.. Vi har 5 trådigt rovdjursstängsel, som funkar perfekt till både hästar o får.

enebacke

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 06 jan-10 kl 08:46 »
Hej. Jag hade getter tillsammans med mina hästar. Det gick jätte bra. men dom ingick inte i hästflocken utan hade en egen flock. Jag hade ett skjul i hagen där dom gick in i på natten och vid dåligt väder. Fantastiska på att hålla rent i hagen, va getterna MEN!! Jag höll på att bli tokig på deras ständiga utbrytningsförsök. Hästarnas eltrådar höll dom inte inne i hagen. Provade med ALLT!! Antingen hoppade de över eller kröp under. Med tanke på att vår hästhage är gigantisk så fick beslutet bli att sälja dom. Hade varit en alldeles för stor kostnad att försöka sätta högre nät runt om. Men visst, hästarna och getterna gick bra i hop men inte med min  plånbok ::)
Tre barns mamma. Har 3 shettisar, två nordis, två amerikanska cocker och en blandis vove. Höns samt ett gäng stora kaniner.  LEV LIVET.

Harriet S

« Svar #10 skrivet: 08 jan-10 kl 11:28 »
Vi hade ett får med våra hästar för massa år sen. Dom var inte elaka mot varann men hade heller ingen glädje av varann. Det slutade med att fåret lessnade på sitt tråkiga sällskap och gick ur hagen så fort man lämnade henne. Till slut fick hon gå lös på gården så blev alla nöjda.

Gräbban

• -
« Svar #11 skrivet: 08 jan-10 kl 11:35 »
Våra hästar och får går tillsammasn på vintern, dom bryr sig inte alls om varann, men det går mycket bra. På sommaren betar dom alla hagar vartannat år. Så då går dom ju i olika hagar. Både hästar och får har lösdrift på vintern, men olika. har satt enn bräda för fårens ingång så inte hästarna går in där. Man ska ju inte mocka hos får, och det måste man ju om hästarna skrapar runt i deras bädd.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 2 användare (1 dolda)
Byggarmamman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser