Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Går det att måla på linull?  (läst 1237 gånger)

Brobacken

Går det att måla på linull?
« skrivet: 05 jan-10 kl 09:24 »
Vi har tagit fram en timrad vägg när vi renoverat vårt kök. Väggen har tidigare utgjort yttervägg och mellan bjälkarna har man drevat tvinnad linull. Då jag vill måla väggen började jag först ta bort linullen, varpå det börjar rinna in kalluft i springorna. (Bakom väggen finns i dag en trappa/kallfarstu.)

Några frågor:

Kan jag sätta tillbaka linullen och måla väggen ändå, eller blir det ett jädra kladd och/eller fult?

Är det brandfarligt att måla med linoljefärg på linull? Risk för självantändning?

Är det någon som har något annat tips på lämplig, övermålningsbar, isolering?

Tacksam för svar!
» Hellre en inkonsekvent ängel än en konsekvent jävel! «

ersam

• -
SV: Går det att måla på linull?
« Svar #1 skrivet: 05 jan-10 kl 10:13 »
För det första är det inga större risker med självantändning med oljor när du målar med dom utan det handlar mer om hur man hanterar trasor och liknande. Det finns ett dokumenterat fall där någon oljat på med sådant överflöd att det självantände i spånen i trossbotten.

Så linolja på linull är ingen fara.

Så det är bara att peta in så mycket av isoleringen som möjligt och måla på!

Personligen så tycker jag det blir lite fel att ovandla yttervägg till innervägg och inte gå hela vägen - alltså att klä den med något. Du märker direkt en nackdel med exempelvis isoleringen men även underhåll i ett kök kan bli ganska jobbigt med ytor som är svårstädade. Dessutom ger ullen och timret ifrån sig skit hela tiden.

Jag hade satt upp skivor men ett väldigt bra alternativ om du är "alternativ" är att sätta hönsnät och göra en riktig lerklining som du sedan målar med exempelvis äggoljetempera.

Dela detta:

* Inloggade just nu

773 gäster, 1 användare
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser