Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Drivande Traktorkärra?  (läst 5550 gånger)

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Drivande Traktorkärra?
« skrivet: 03 jan-10 kl 21:34 »
Har funderingar på att skaffa/göra en drivande traktorkärra. Den bör vara relativt liten då Traktorerna som skall dra är Ferguson TED 20, TE 20 eller en MF35. Vill minnas att Försvaret hade något lämpligt men minnet sviktar. Råd eller ideer motages tacksamt! / Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: Drivande Traktorkärra?
« Svar #1 skrivet: 03 jan-10 kl 22:33 »
Efter en snabb sökning så hittar jag i alla fall namnen:"Drivkärra T32" "Drivkärra 834" och "Drivkärra 835".

Via googles bild sök hittar man en Volvo T32  med drivkärra

Verkar finnas fyra(?) stycken på blocket. ;D
http://www.blocket.se/vasterbotten?q=drivk%E4rra&cg=0&w=3&st=s&st=u&st=b&ca=2&md=li
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Jorlan

  • Inlägg: 230
    • Skåne
SV: Drivande Traktorkärra?
« Svar #2 skrivet: 03 jan-10 kl 22:38 »
Jag har ingen koll själv på sådant, men grabbarna här : http://www.skogsforum.se/  , sysslar en del med sådant.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Drivande Traktorkärra?
« Svar #3 skrivet: 04 jan-10 kl 22:09 »
 :D Mina djur och jag tackar för hjälpen! Nu kan det finnas förutsättningar att besegra "Djävulsbacken"- också vintertid med fodertransporter!!! :D
Tack!!!
          /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Imp

  • Inlägg: 258
SV: Drivande Traktorkärra?
« Svar #4 skrivet: 05 jan-10 kl 05:54 »
Koola saker, men hur bra funkar de?
Jag har mest hört skräckhistorier om sådana där kärror med drivning som man har efter terrängbilar, iofs så har ju terrängbilsfolk en lite konstig syn på framkomlighet.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16989
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Drivande Traktorkärra?
« Svar #5 skrivet: 05 jan-10 kl 14:48 »
Hehe... 
Då skall jag väll försvara terrängbilsåkarna..    ;D

Drivande traktorkärra är ett ypperligt hjälpmedel för framkomligheten, om den är rätt använd.
Det viktigaste är att drivhjulen måste rulla lika fort. går vagnen för snabbt så knuffar den traktorn, för långsamt bromsar den.
Skall man välja av två onda ting så är för långsamt att föredra då det har effekten att räta upp ekipaget.

Jag anser att flerdjulsdrift skall användas med måtta på halt underlag då det föreligger en risk att fordonet åker rakt fram när man skall svänga.
Men som det beskrivs längre upp så är behovet störst vid en backe och då petar man i allhjulsdriften och tar sig uppåt. Det är även lämpligt att använda den utför då man får en axel till som håller imot när man bromsar...

Lycka till     ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

pålle

  • Gäst
SV: Drivande Traktorkärra?
« Svar #6 skrivet: 05 jan-10 kl 15:07 »
hej  imin bardom på 60 talet så fans det en firma som hette gull högen en betong firma dom for om kring  med bolinder mungtel 55 me driven skärra dom jick nästan lika fort som lasbilarna ja vet att do tanjera 70 knutar och dom skörde ända upp till örebro 10 mil så nog går det att få far på grejerna men dom var nog farliga .  ps tyckte det var en kul grej att berätta mvh

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Drivande Traktorkärra?
« Svar #7 skrivet: 05 jan-10 kl 15:14 »
Här i krokarna har jag sett ett antal fd militära drivkärror som mest tycks stå och skräpa på folks gårdar. Jag tror de kommer från de avvecklade 10,5cm haubitsförbanden och såldes ut före den stora störtvågen av överskottsmateriel då man fortfarande kunde köpa en enstaka sak, inte bara jätteposter. Har en bekant som har en stående, kanske till salu ,men jag vet inte.

De är för sin tid mycket välutrustade med elektriska bromsar, omställbart utväxlingsförhållande, fjädring på både axel och dragstång, reservhjul, diffspärr (tror jag) osv. De kostade säkert en förmögenhet på sin tid. Nackdelen är möjligen att egenvikten blir ganska stor.

Jag vet inte hur det är med MF35, men på den MF135 vi har finns drivhjulsberoende kraftuttag.

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Drivande Traktorkärra?
« Svar #8 skrivet: 17 jan-10 kl 23:22 »
Jag vill minnas att det finns drivhjulsberoende uttag på 35an med.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Drivande Traktorkärra?
« Svar #9 skrivet: 20 jan-10 kl 18:22 »
Jag vill minnas att det finns drivhjulsberoende uttag på 35an med.
På min ögonsten från 1957 finns det i alla fall.  Neutralläge i mitten och motorvarvsberoende uppåt.  Lätt att sparka fel med foten ...   :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Drivande Traktorkärra?
« Svar #10 skrivet: 08 feb-10 kl 11:01 »
Nu är drivkärran köpt, med elbromsapparatur och militära snökjedjor till ett facilt pris! Men det blir en Volvo BM 350 Boxer med frontlastare och piggkjedjor som får agera dragare. Nu skall inte "Djävulsbacken" få hindra transporter mera!!! Men det blir nog lite övningskörning först!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

380 gäster, 1 användare
Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser