Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Starkaste el aggregatet??  (läst 5246 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Starkaste el aggregatet??
« skrivet: 03 jan-10 kl 17:45 »
vilket är det starkaste el aggregatet på marknaden ??
Det som ger värst el på stängslen??
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

esten

• -
SV: Starkaste el aggregatet??
« Svar #1 skrivet: 03 jan-10 kl 18:08 »
Det är minst lika viktigt att välja tråd med omsorg .
Kanske tom viktigare .
Tråden/banden ska ha så lågt Ohm tal som möjligt .Det mäter motståndet i tråden .
Vid för högt motstånd "flyter " strömmen långsammare och aggregatet ger inte den kraft som sägs . Den sas förloras på vägen runt stängslet . Speciellt om det är långa stängsel .

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 03 jan-10 kl 18:14 »
Kanske är det snön och det torra vädret som gör att det blir dåliga stötar.
Det brukar användas band med dubbelledare för såna situationer, har jag läst.
Alltså, strömmen går fram och tillbaka i samma band (men i två olika trådar) vid djurkontakt, istället för att passera genom djuret och ner i marken.
« Senast ändrad: 03 jan-10 kl 18:38 av Foppas fot »

esten

• -
« Svar #3 skrivet: 03 jan-10 kl 18:34 »
Kanske är det snön och det torra vädret som gör att det blir dåliga stötar.
Det brukar användas band med dubbelledare för såna situationer, har jag läst.
Alltså, strömmen går fram och tillbaka i samma band vid djurkontakt, istället för att passera genom djuret och ner i marken.

Det kallades för Det Franska Elbandet när det kom . Och strömmen går inte fram och tillbaka utan man har en ledare för strömmen och en för jorden .
Bekymmret är att vid skador och väta kan ledarna få kontakt med varandra vilket inte är bra .
Ett välskött system fungerar väldigt bra , men det räcker att stängslet skadas en gång så minskar effekten.
Dessutom krävs speciella kopplingar vid skarv av banden .

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 03 jan-10 kl 19:07 »
Frågan kvarstår då jag har järntråd o ej plastband , dom tycker jag är värdelösa.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

esten

• -
« Svar #5 skrivet: 03 jan-10 kl 19:12 »
Bandet i sig är inte strömförande det är ledarna I bandet som leder strömmen , och de kan vara av järntråd , koppar , eller aluminium .
Så frågan gäller fortfarande då motståndet beror på vilken legering din " järntråd " har och därmed vilket motstånd du har i din tråd .

Proppen

« Svar #6 skrivet: 03 jan-10 kl 19:17 »
Om inte jordningen är tillräcklig spelar aggregatet inte så stor roll?! Det har iallafall jag fått lära mig...

Har du kollat din jordning?

Finns flertalet ställen som säljer aggregat där du kan läsa om deras olika fördelar.

www.lgprodukter.se Ring dem, de pratar gärna om olika aggregats olika fördelar
www.bmsab.se De har en "Stängselskola" som är rätt bra att läsa...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 03 jan-10 kl 19:17 »
Hur vet man sånt ???

Det jag vet är detta är samma som dom använde till fåren här förra året .

Nån som vet om jula aggregatet är nåt att ha ?

esten

• -
« Svar #8 skrivet: 03 jan-10 kl 19:23 »
Kan du mäta volten på tråden ? Har du en sån mätare ?
Annars skaffa !
Volten får aldrig visa under 2000 V på tråden , då är strömmen för låg och hästarna känner absolut ingenting om dom går på stängslet . Prova själv , jag lovar du kommer inte att känna några stötar under 2000 V .

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #9 skrivet: 03 jan-10 kl 19:25 »
Det är stor skillnad mellan olika typer av plastband eller plasttråd för elstängsel, när det gäller resistans (antal ohm) per meter. Men det spelar ändå ingen större roll jämfört med alla problem pga dåliga skarvar. Det duger INTE att knyta ihop plastbanden och tro att det ska bli bra kontakt utan man måste pilla ut de tunna metalltrådarna och skarva dem för sig (det behövs förstås inte om man har speciella skarvklämmor avsedda för just den typ av band man har). Vanligtvis brukar man föredra breda band då det gäller att stängsla in hästar eftersom det är viktigt att stängslet är synligt för dem. För många andra djur går det minst lika bra med en tunn tråd av något slag - de lär sig var stängslet finns utan att behöva bli påminda med synen hela tiden.

Skillnaden mellan olika elstängselapparater visar sig mest i hur bra de klarar mycket tung last - t ex stängsel som är dåligt isolerade pga växtlighet en fuktig sommar eller extremt långa stängsel (då syftar jag på 10 km eller ännu mer som matas från en enda stängselapparat) som får hög kapacitans till jord, ur den synpunkten är de värsta stängslen sådana där man har omväxlande spänningsförande och jordade trådar.

När det gäller hur bra stängselapparater fungerar så här på vintern då jorden är frusen och leder ström dåligt, så det behövs hög spänning för att djuren ska märka något, så är det ingen större skillnad mellan olika märken och modeller. Säkerhetsföreskrifterna gör att alla CE-märkta stängselapparater utom kanske de allra minsta batteridrivna är ganska likvärdiga på den punkten.

Tänk på att även jordtaget fungerar sämre om marken är frusen runt jordspetten, en jordning som fungerar bra i fuktigt väder på sommaren duger kanske inte alls på vintern eller under svår torka.

Jag har rätt omfattande data från mätningar på halvgamla stängselapparater av olika märken (första halvan av 90-talet) men har inga pålitliga uppgifter om nyare typer. Man ska dock alltid ta reklamuppgifter om spänning, energi och max stängsellängd med en mycket stor nypa salt.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 03 jan-10 kl 19:31 »
Jag ska ner nu o mäta så får vi se ...

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #11 skrivet: 03 jan-10 kl 19:33 »
Frågan kvarstår då jag har järntråd o ej plastband , dom tycker jag är värdelösa.

Gallagher har ett stort/starkt , men med bra jordning och ståltråd finns det inte många i sverige som har nytta av det..
En "normal " gård klarar sig med 10-15j.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

esten

• -
« Svar #12 skrivet: 03 jan-10 kl 19:35 »
Ett sätt att förebygga dålig jordning via jordspett är att gräva ner en jordlina (kopparlinaalltså typ den som energiverken använde för luftledningar i "forntid"(dvs stor kvadratarea)) i jorden . Gärna på ett fuktigt ställe , eller leda den i vatten (vattenfyllt dike el. brunn )

Ju starkare aggregat ju snabbare brinner skarvarna av . Dålig kontakt ger gnistor som bränner än mer osv .
Även järntråden blir svartbränd och tappar ledningsförmågan
« Senast ändrad: 03 jan-10 kl 19:55 av esten »

JBF

• Småland
« Svar #13 skrivet: 03 jan-10 kl 19:50 »
Är inte problemet att det är fruset i marken nu Travelerhorses? Jag har stängt av mitt aggregat till fåren just nu, då de inte får nån stöt ändå, 30 cm snö, och jordspett i en liten mosse som är stelfrusen nu... Tur man har snälla får som respekterar tråden (peppar, peppar...)
Rymmer hästarna kan du sätta upp en tråd till en bit ifrån den strömförande tråden, och koppla denna nya tråd till aggregatets jordning, då fungerar det precis som Franska elbandets polarband, hästen får en stöt när den vidrör både den strömförande tråden och den jordande tråden.

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #14 skrivet: 03 jan-10 kl 19:56 »
Kom ihåg att de höga energier som en del stängselapparater kan leverera, bara fås vid mycket tung belastning. Vid lättare last än ca 500 ohm är de ganska likvärdiga eftersom föreskrifterna (IEC 61011 och IEC 60335-2-76) inte tillåter mer än 5 J i 500 ohm last.  Det enda land som tillåter högre energi är nuförtiden Nya Zeeland, där 8 J är tillåtet. USA och Canada hade förr ingen direkt energibegränsning men däremot ett prov som gick ut på att försöka tända eld på gasbinda (cheesecloth) med gnistor från stängselapparaten, det gav i praktiken också en begränsning till ungefär 5 J.

Ett bra sätt att hitta dåliga skarvar är att gå längs stängslet med en transistorradio ställd på AM. Ju närmare ett ställe med gnistbildning man kommer, desto kraftigare knäpper det i radion.

JBF

• Småland
« Svar #15 skrivet: 03 jan-10 kl 20:18 »
Ett bra sätt att hitta dåliga skarvar är att gå längs stängslet med en transistorradio ställd på AM. Ju närmare ett ställe med gnistbildning man kommer, desto kraftigare knäpper det i radion.
Det var ju fiffigt Torbjorn!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #16 skrivet: 03 jan-10 kl 20:59 »
Jag var nere i hagen nyss :
Nepp jag höll handen på tråden , INGENTING!!
Detta trotts att det låter som att jag har bra stötar i stängslet  :-\

Men hur gör jag nu? Nu när det är 20minus o inte går att gräva nåt eller banka ner mera jord ..

Om jag tar den nedre tråden o kopplar bort den från dom andra o sätter den till jordskruven på aggregatet måste den tråden gå hela vägen runt hela hagen då??

Är det bättre att ta mitten tråden som jord?

Ska jag koppla bort jordspetten som går ner i marken om jag gör så o bara ha jord på en tråd runt hagen ?

jag ska oavsett köpa mej ett nytt aggregat i morgon bitti .
Jag har ett TORO Mammoth XP som jag köpte i sommar , beskrivningen på detta aggregat är så här :
 Batteridriven, 12 V. För de längsta stängslen där tillgång till elström inte finns . 2 effektlägen. Utenergi 10,0 joule. Laddenergi 12,1 joule.

Jag trodde detta svindyra aggregat skulle hålla måttet *suck*

esten

• -
« Svar #17 skrivet: 03 jan-10 kl 21:11 »
Vitsen med att flytta jorden på en stängseltråd är att hästen själv Skall jorda .
Hästen skall alltså nå båda trådarna samtidigt för att få en stöt .

Nånstans i bakhuvudet så står det rekomenderat en handsbredd mellan trådarna .
Men för att få det att fungera inatt välj mellantråden annars blir det nog för långt .

Imorgon när det är ljust kontrollera alla skarvar , ibland är det svårt att se om dom är brända och leder dåligt .

Och ditt aggregat är ett av dom bästa så felet ligger förmodligen utanför . Dom är hemskt känsliga för åska bara .

Har du en brunn på gården ? Kan du hänga ner en tråd i den till jorden på stängslet
« Senast ändrad: 03 jan-10 kl 21:18 av esten »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 03 jan-10 kl 21:16 »
Jag skulle börja med att skaffa en stängseltestare. Det är stor risk att ett nytt aggregat inte gör någon skillnad.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #19 skrivet: 03 jan-10 kl 21:22 »
Jo, är det dålig jordning så är det. Och jag instämmer i att det nog inte är någon mening att byta ut stängselapparaten.

Vad man kan göra i så fall nu när det är tjäle i marken, är ju att koppla stängselapparatens jord till något annat befintligt, bra jordtag. I vanliga fall avråder man från sådant, framför allt med tanke på risken att ett åsknedslag i stängslet ger skada på annat håll, men som nödfallsåtgärd på vintern kan det vara acceptabelt att jorda t ex i någon vattenledning som ligger på frostfritt djup eller i elnätets skyddsjord.

De jordspett du redan har bör få vara kvar inkopplade parallellt med ytterligare jordningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser