Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  El aggregat???  (läst 10117 gånger)

Qiz

• Västergötland
SV: El aggregat???
« Svar #20 skrivet: 12 jan-10 kl 20:30 »
Hur långa stängsel är ditt aggr. gjort för, för att hålla full kapacitet om allt annat är perfa?

Din tråd borde ju bli nånstans i storleksordningen ca 7 km...

Zandra

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #21 skrivet: 12 jan-10 kl 23:13 »
Så här står det i beskrivningen om nån fattar nåt av detta :

Vattensäkra elaggregat av mycket hög kvalitet i robust ABS-plast. Påverkas förhållandevis lite av vegetation, vilket innebär att du kan använda aggregatet till i stort sett samma längder oavsett om det är mycket eller lite vegetation utmed stängslet. IP44. 230 V.
Art.nr: 743012 8 st översiktslampor som visar aggregatets status. Rekommenderas för vilda och större djur och medelstora till stora stängselområden. Lagrad energi: 6 J. Energi vid 500 Ω: 4,1/1,1 J. Spänning utan belastning: 13000/12000 V. Spänning vid 500 Ω: 5900/3000 V. Effekt: 10 W.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #22 skrivet: 13 jan-10 kl 07:57 »

Vattensäkra elaggregat av mycket hög kvalitet i robust ABS-plast. Påverkas förhållandevis lite av vegetation, vilket innebär att du kan använda aggregatet till i stort sett samma längder oavsett om det är mycket eller lite vegetation utmed stängslet. IP44. 230 V.
Art.nr: 743012 8 st översiktslampor som visar aggregatets status. Rekommenderas för vilda och större djur och medelstora till stora stängselområden. Lagrad energi: 6 J. Energi vid 500 Ω: 4,1/1,1 J. Spänning utan belastning: 13000/12000 V. Spänning vid 500 Ω: 5900/3000 V. Effekt: 10 W.

Ett jula aggregat.  Spänning utan belastning: 13000/12000 V betyder att har du inget motstånd i form av gräs på tråden etc kan du få upp till 12 000volt i tråden, men med belastning ända ner till 3000volt och det duger inte till annat än kaniner. Du måste alltså säkerställa att det är lika bra ledning i alla trådar och att ingen ström "läcker" nånstans. Om du nu köpte aggregat på jula varför köpte du då inte en testare samtidigt. Kanske inte den bästa men bättre än att lägga fingrarna på tråden.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

esten

• -
« Svar #23 skrivet: 13 jan-10 kl 14:02 »
Sedan hade du järntråd som har högt motstånd .
Alltså mycket hög belastning .
Har du ström kvar i tråden så det känns ?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #24 skrivet: 13 jan-10 kl 19:10 »

De där spänningsuppgifterna måste man nog ta med en stor nypa salt. En stängselapparat får inte lämna mer än 10000 V obelastad respektive 5000 V i 500 ohms last. Men det är inte första gången som reklamfolket hos stängselapparattillverkare svävar omkring nånstans långt från verkligheten och de apparater som firman faktiskt tillverkar och får sälja...

JBF

• Småland
« Svar #25 skrivet: 13 jan-10 kl 19:15 »
Järntråd har väl bra ledningsförmåga jämfört med plastband? Det är nått fuffens med ditt stängsel, det är ju klart  ;). En budgetvariant som inte säger ett skvatt om hur mycket volt som far igenom tråden, men som säger lite om vilken blixt som snärtar till hästen är ifall du tar en sax el. en skruvmejsel med isolerande plasthandtag, vira en järntråd några varv runt saxens/skruvmejselns ståldel, sätt ena änden av järntråden (ca en meter långt eller så) ner i jorden (eller mot jorden om du har supertjäle, vilket jag antar att du har) Håll sedan saxen/mejseln ett par cm från stängseltråden? Kommer det en rejäl blixt från tråden mot saxen? Om JA; då borde ju häste få sig en lite kyss i alla fall. Händer det ingenting fast du håller saxen i stort sett mot tråden så jordar du ju ingenting, alltså blir det ingen stöt...
Som sagt, budgetvariant som inte säger nånting om volten, men lite hjälp på vägen är det ju ändå.
//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #26 skrivet: 13 jan-10 kl 19:20 »
Sedan hade du järntråd som har högt motstånd .
Alltså mycket hög belastning .
Har du ström kvar i tråden så det känns ?

Vad menar du att järntrådens resistans skulle spela för roll i sammanhanget?
En järntråd med 1 mm diameter har ungefär 0,2 ohm per meter.  Antag att stängslet är 1 km långt och inte är hopkopplat så att strömmen kan gå flera vägar, då är trådresistansen till bortersta punkten 1000 x 0,2 = 200 ohm, alltså fortfarande relativt lågt i förhållande till normal resistans i jordspett, stängselapparatens inre resistans, övergångsresistans mellan djuret och frusen mark osv.
Den enda gång trådresistansen möjligen kan spela roll är om man har mycket långa stängsel (miltals) och använder den sämsta typen av plasttråd med invävda tunna metalltrådar.

esten

• -
« Svar #27 skrivet: 13 jan-10 kl 19:34 »
Först och främst med tanke på Travelerhorses beskrivning så är det ett mycket långt stängsel det handlar om .
För det andra åter på hennes beskrivning så tror jag att tråden är grövre än 1 mm .
aför det tredje som jag skrev i den andra tråden så var valet av järntråd det sämsta av de sk blanktrådarna med olika legeringar , att välja på för stängsel .

JBF

• Småland
« Svar #28 skrivet: 13 jan-10 kl 19:49 »
Jaså, jag har nog inte följt med i den andra tråden  ;). I min enfald trodde jag dock att ju grövre ledare, desto bättre ledningsförmåga, givetvis med skillnader för material (järn el. aluminium, och olika legeringar) Har alltid fått höra att ju längre stängsel, desto grövre ledare. Många försäljare anger ju inte ens OHM-värdet för deras järntråd.
Nu vet jag inte vad TS fick ge för sitt aggregat, men jag kan rekommendera Rutland ESM 4400 från Börjes Tingsryd. Jag köpte mitt i somras och gav i runda slängar 3800.. Lagrad energi 16,9J. Utenergi har inte gått att finna nånstans (Jag vet att lagrad energi inte är ett mått att räkna med men ändå..) Detta plus grov järntråd från Granngården (inte HT-tråd) ger mig 8800 volt 1 km tråd bort från aggregatet, trots att grenar låg mot tråden på ett par ställen.

I alla fall, Travelerhorses: har det fungerat för dig nu när du jordat vissa trådar? Då spelar ju inte jord-jordningen nån roll menar jag.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #29 skrivet: 13 jan-10 kl 21:46 »
Än så länge har dom stannat inne .
Jag har ingen vegitation mot staktetet nånstanns .
Dubbelkollat det .
Jag har alltid tyckt att man få kraftigare stötar av järntråd jämfört med plastband .
Jag bytte bort mitt mammot aggregat o köpte detta .
Det förra agget jag hade var ett billigt från hööks o det höll 7 mil tråd i pissteräng så jag fattar inte boven här *morr*
Jag köpte inte testaren då den var slut där jag var !

Jag ska ta o testa saxtricket o se vad det säjer :)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser