Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bocken skakar i bakdelen  (läst 2239 gånger)

mossänder

• Östergötland
Bocken skakar i bakdelen
« skrivet: 02 jan-10 kl 19:55 »
Nu på sistone har vi några gånger märkt att vår bock skakar i bakpartiet. Den första gången jag märkte det betedde han sig riktigt lustigt. Bräkte lustigt och verkade liksom snurrig, verkade irriterad över något. Stod stilla en lång stund och skakade då nästan i hela kroppen. Efter en stund var han som vanligt. Idag, en vecka senare, såg vi att han skakade igen men verkar annars som vanligt. Han kliar sig ofta med hornen kring svansen. Kan det vara mask eller nåt annat? Han har tappat lite päls under hösten och har inte lika tjock och fin päls som vår get. Nån som vet eller känner igen detta?   
Bor i en röd liten stuga på landet tillsammans med man, barn, hund och katter, höns och en Nordis.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Bocken skakar i bakdelen
« Svar #1 skrivet: 03 jan-10 kl 22:11 »
Mer frågor än svar.
A) Kissar  han normalt? Har han fri tillgång på vatten? Dricker han normalt?
B) Vad får han att äta? Är aptiten som vanligt?
C)När blev han avmaskad senast?
D) Har han behandlats med Flusa eller liknade mot knott under sommaren eller tidigare?
E) Märks det någon svaghet eller hälta i bakbenen någon gång under gång eller löpning?
F) Hur gammal är han?
G) Hur ser hans bakklövar ut? Har de "invikta" ytterkanter eller sår i klövspalten?
Med ledning av svaren kanske vi kan komma på något eller så ställer jag nya frågor innan jag vill komma med några ideer.
Lycka till!/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

mossänder

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 04 jan-10 kl 13:49 »
ja han har fri tillgång på vatten och dricker vad jag vet som vanligt. Kissar normalt.
Får havre och hö morgon och kväll + det han hittar i hagen bland stock och sten. Då jag sett skaningarna har han inte varit lika intresserad av maten. Äter inte alltid upp havren på morgonen. Byter plats med geten och krånglar lite vilket leder till att geten inte äter upp(den är ett annat bekymmer)
Har fakitskt inte avmaskat dem. Vi har haft dem i 2 år. Inte gjort det då inga tecken har visats på mask. Ingen diarre och är inte magra.
Behandlade dem med flusa i somras.
Nej han går och springer utan bekymmer. Han kliar sig ofta med hornen runt svansen och ryggen.
Han är 3 år.
Hans klövar slits fint då de har fullt med sten i hagen. Får kolla för säkerhets skull.

Får göra ett kolla-masken-test. Köper man det på apotek eller via vet? Vi har aldrig tagit ut veterinär. Behöver man göra det för en hälso koll? De är alltid så pigga och glada  :) 
Bor i en röd liten stuga på landet tillsammans med man, barn, hund och katter, höns och en Nordis.

Torptomten

• -
« Svar #3 skrivet: 04 jan-10 kl 21:05 »
Jag tror vi kan utesluta det värsta dvs CAE(getternas motsvarighet till HIV).
Hur är det med mineralfoder och saltstenar? En del bristsjukdomar kan ge klåda vid svansen och djuren har individuella behov av mineraler. Jag ger mina getter nötmineral (blå hink på Granngården) och olika slickstenar (Rent Salt, Vilt, Universal och Få) Sedan får getterna välja själva- Vilt är mycket populär medan Rent Salt har en höjd åtgång då getterna lakterar.
Avmaskning kan behövas utan tecken på avmagring eller konditionsnedsättning. Stora Magmasken suger blod i sådan mängd att den snabbt kan ta död på en get, ibland med enda symtom att slemhinnorna är kraftigt färglösa, ja rentav nästan vita. Lungmaskarna kan ge endast hosta som symtom osv.
Något träckprov MÅSTE inte tas men är givetvis en bra hjälp. Något avmaskningsmedel som är godkänt för getter finns egentligen inte - vi får använda de för Får med annan dosering och anpassning av antal givor.
Många Vetrinärer är relativt okunniga vad gäller getter men Din Vet. kan kontakta Calle Hammarberg som nog är Sveriges kunnigaste Vet på getter - han brukar gilla att dela med sig tav sin stora kunskap till kollegor.
Om inte getterna har extremt stora ytor att beta på som dessutom är garanterat helt fria från klövvilt så vill jag föreslå regelbunden avmaskning, åtminstånde på hösten men gärna även på våren.
Tallris mycket nyttigt för getter men även al, rönn, sälg mm är både nyttiga och omtyckta.
Mina getter hade i år extra stora problem med hjort- och älg-flugor (egentligen en form av bevingade löss) varför jag fick ta till Flusa en gång extra. Dem kan Du se om Du får ryckta djuren. Flusan kan spädas med lika delar rapsolja för att få en jämnare fördelning över djuret.OBS! Dosen flusa skall vara den samma.
OM Du vill måna om dem lite extra kan Du ge dem  1dl Betfor blandat med 1dl vetekli + 1/2 dl foderjäst + 1matsk foderkrita per djur och dag. Mina gillar det bäst blandat med vatten till gröt.
Betfor ger kalorier i kylan. Vetekliet ger vitaminer och lite protein. Foderjästen ger bättre näringsupptag+ protein+ B-vitaminer. Foderkritan ger kalk och kan behövas extra om marken har surt pH-värde.
Kanske jag skämmer bort mina  :-[ men de brukar få 1/2 dl linfrökaka / djur också i sin "gröt". Det smakar gott, ger fett och proteiner och en fin glans åt raggen.   
Ja, jag vet det ger arbete men det ger också glada getter och det är väl därför vi har dem! ;)       
H / Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

mossänder

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 05 jan-10 kl 10:35 »
tack för att du tar dig tid med tips för mig och mina getter  :)
De har en mineral sten, en stor brun fyrkantig. kan inte svara på vad för sort exakt, tror nån till häst.

Några frågor till:
Avmaskningsmedel? Vilken sort eller finns det bara en sort? Finns nån som tar kål på all sorts mask? Var köper jag? Du tyckte inte träckprov var nödvändigt. Ska jag kontakta vet?
Himla bra att detta forum finns för det finns ju inte mkt info om getter.
Tack!

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 05 jan-10 kl 11:49 »
Mina getter brukar skaka i bakdelen då det blir lite oroliga, då står deras svansar rakt upp med. (Då e mina lite skygga) Som när hunden e i hagen, eller att de känner sig trängda.

Torptomten

• -
« Svar #6 skrivet: 06 jan-10 kl 19:36 »
SE Din nya tråd och mitt svar där! /Tt

Dela detta:

* Inloggade just nu

664 gäster, 1 användare
Ulrika Feldt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser