Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Belgisk jätte sjuk?  (läst 2908 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Belgisk jätte sjuk?
« skrivet: 02 jan-10 kl 14:23 »
Dotterns belgiska jätte är inte kry. Igår kväll när jag var ute så rörde han sig inte ur fläcken när jag kom ut och bytte vatten och kollade till honom och hermelinkompis. Han brukar alltid skutta runt och vara pigg och nyfiken.Vi har problem med att vattnet fryser men, vi byter flera gånger om dagen. Dottern var ute på eftermiddagen och då hade han inte heller skuttat runt men, hon tänkte mer att han var trött och sa inget till mig förrän jag frågade på kvällen. Han hade inte rört vare sig mat eller vatten när jag kom ut på kvällen och han drack nog 1,5 dl vatten när vi höll vattenskålen framför nosen. Han ville inte äta något, vare sig morot eller knäckebröd som han gillar. Han bor i en stor box med en bur som han kan hoppa in i om han vill. Kaninkompisen bor i en avdelad del av boxen så de går inte tillsammans men, har noskontakt och han är pigg.

Han har lite påverkad andning och i morse var ena ögat lite kladdigt. Maken hängde dit värmelampa igår kväll. Den är på hög höjd och det är mest för att vattnet inte ska frysa. Nu idag har han lagt sig under den. Han får hö och pelletts. Ändring senaste dagarna är att han fick kaninmatsblandning eftersom pellettsarna var slut. Sen har han också fått majrovor men, det har jag för mig att han ätit innan. Kan det vara något med maten. Har hittat lite lösare bajskulor. Så vad tror ni? Har sökt på kaninsjukdomar här och det kan ju vara massor som är fel. Veterinärbesök känns inte så lockande på jourtid.  :-\
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
SV: Belgisk jätte sjuk?
« Svar #1 skrivet: 02 jan-10 kl 16:06 »
hur gammal är han ?
hur känns han över magen ?
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #2 skrivet: 02 jan-10 kl 18:14 »
Den där kaninmatsblandningen har han ätit den tidigare??
Dom blir lätt dåliga i magen om man bara byter mat sort tvärt.
Jag hade nog tagit bort all mat erbjud honom endast hö & vatten.

Nu när det e så kallt kan dom ligga mer stilla oxå för att spara  på energin.

Har ni bytt vatten ett par gånger per dag ska det räcka...
Var med & bli ett fan i min Facebook grupp för Belgiska Jättar:
http://www.facebook.com/pages/Saxtorp-Sweden/Busebo-s-Jattar/113483878676727?ref=sgm
Bor ute på landet med skogen inpå knutarna med Sambo, 3 barn, 2 jyckar, ett gäng Belgiska Jättar, Belg harar, å hoppkaniner, 1 Grå jako, 3 katter.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 02 jan-10 kl 18:46 »
Han är nio månader. Ska känna honom över magen nu när jag sticker ut. Han har inte ätit den kaninmatsblandningen innan.

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #4 skrivet: 02 jan-10 kl 19:32 »
Ta bort den maten då, det är säkert en tarmstörning. Ge bara hö & vatten någrs dagar så ska det säkert lösa sig. Börja sen nätt med pelletsen igen.
http://www.facebook.com/pages/Saxtorp-Sweden/Busebo-s-Jattar/113483878676727?ref=sgm
Bor ute på landet med skogen inpå knutarna med Sambo, 3 barn, 2 jyckar, ett gäng Belgiska Jättar, Belg harar, å hoppkaniner, 1 Grå jako, 3 katter.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 02 jan-10 kl 19:32 »
Nu har jag kännt honom över magen. Han känns inte smal över magen som han kanske borde eftersom han inte ätit på minst ett dygn.  ???  Han känns inte jättesvullen men, lite svullen tror jag nog. Har inte precis kännt honom på magen på det sättet innan. Kan det vara att han ätit frusna morötter eller majrovor? De har ju inte varit frusna när vi lagt ut dem men, nu är det ett par grader kallt i stallet och då fryser de ju efter några timmar.

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #6 skrivet: 02 jan-10 kl 19:40 »
det är ju aldrig bra att en kanin äter fruset, det är svårt att säga vad det kan va men jag hade tagit bort allt utom hö & vatten blir han inte bra till imorgon ring vet & hör vad man kan göra.
Se till att han får i sig mkt vätska & att han rör på sig
« Senast ändrad: 02 jan-10 kl 22:25 av BlueDeville »

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 02 jan-10 kl 19:44 »
Ok, tack. Han har bara hö och vatten nu.

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #8 skrivet: 02 jan-10 kl 21:07 »
Erbjud honom gärna lite hö så ni ser så han äter, det är inte bra att en kanin slutar äta helt.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #9 skrivet: 03 jan-10 kl 22:57 »
Prova hans matlust med en liten bit morot och lite väl avsköljd ochslungad persilja ( inte våt). Ge honom också lite salt i en skål om han inte har salt sten. Är matlusten mycket tveksam och han inte heller dricker ordentligt rekomenderar jag vätskeersättning med en liten spruta i munnen och et besök hos vet.
Lycka till!
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #10 skrivet: 04 jan-10 kl 18:53 »
Hur går det för honom?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 04 jan-10 kl 23:56 »
Det gick inte bra. Han låg död i boxen igår morse.  :'( Dottern blev så ledsen, ja jag med för den delen. Begravning ska hållas lite längre fram eftersom marken är frusen.

Den lille hermelinen skuttar runt och är pigg *peppar peppar*. Så jag undrar vad som drabbat den stora.  Dottern trodde att hon ville ha en ny kanin. Men, jag vet knappt om man vågar skaffa en? Fast så länge den andra kaninen är ok så borde det väl inte vara något smittsamt?  ???

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 05 jan-10 kl 00:03 »
Tror inte det är någon fara om den andra är frisk. Antagligen åt han för mycket av den nya maten, och det blev någon feljäsning i tarmarna...?
Landsflykting i storstan...

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #13 skrivet: 05 jan-10 kl 01:33 »
Så tråkigt för er  :'(
Jag tror inte heller att det skulle vara några prob att skaffa en annan, avvakta ett par veckor bara & se så allt e ok med den andra. Vissa kaniner är känsliga för foder ombyte så tvärt & vissa är det inte. Introducera alltid allting nytt i mindre mängder.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #14 skrivet: 05 jan-10 kl 09:37 »
jag har tillsalu  ;D
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #15 skrivet: 05 jan-10 kl 13:25 »
Vi avvaktar ett tag med att skaffa en ny. Vet ju att man inte ska byta foder hastigt, tänkte inte på att det blev nytt eftersom det var en pellettsblandning och den blandades med de "gamla" pellettsarna. Kanske tyckte kaninen att det nya var smakligare och åt av bara det? Han åt ju väldigt mycket också med tanke på sin storlek.

Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 2 användare
pow, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser