Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Korkad idé?  (läst 1881 gånger)

Dakrish

• Skåne
Korkad idé?
« skrivet: 01 jan-10 kl 23:55 »
Jag sitter och drömmer om hus, men realistiskt lär det inte bli av på några år ännu. Ändå vill jag ha lite mer information och kunskap, så jag vet varför det går/inte går. Vi är ju unga, jag 21 och han snart 30, så det finns tid kvar. Vi skulle vilja ha ett litet hus på landet, men nära till en busshållplats eftersom ingen av oss har bil eller körkort. Det vore nog läge att införskaffa om vi ska bo på landet.  :D ::)

Hur mycket bör 2 pers + 2 katter ha i inkomst per månad för att man ska titta på hus? Min sambo är förtidspensionär, och jag studerar just nu - förhoppningsvis kommer jag jobba halvtid inom vården när jag är klar. Så han är sjukskriven på heltid, och jag på halvtid. Vi har båda Asperger, vilket gör att vi inte är så stresståliga, utan behöver rätt mycket lugn och ro att puttra på på egen hand. (Plus några andra saker som rör ASen som jag inte vill gå in på närmare såhär på nätet.) Vi har i nuläget garanterad inkomst i minst 1 år framåt, på 17500kr efter skatt, sammanlagt. Efter det tar jag troligen CSN-lån.

Hur mycket ska man ha i buffert, och visst är det så att det ska vara ens egna sparpengar och inte så att man lånar lite extra?

Räntan är låg nu, vilket vore ett plus för att köpa nu (om jag förstår rätt), så man ska räkna med att den går upp och det blir mycket dyrare att leva? Ungefär hur mycket ska man räkna på att räntan stiger - hörde att man bör klara minst 2%?

:-[ Givetvis har jag hittat ett sött hus på nätet som ligger rätt och verkar så perfekt, och ger en månadkostnad som är hela 8kr billigare än vår nuvarande hyra, om man lånar nästan hela beloppet.
Student, sambo och stadsbo, med drömmar om självhushåll i lerhus. Äger tre fluffiga, jamande hårbollar, som är förvillande söta små otyg.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Korkad idé?
« Svar #1 skrivet: 02 jan-10 kl 00:09 »
Klart att man kan köpa hus med de inkomsterna, framför allt om man har kapital att betala insats med så man slipper topplån.

Jag bor i litet hus på landet och bedömer mina genomsnittliga månadskostnader till ca 3000 kr inklusive el och värme, sophämtning, ränta mm.

Om ni inte bor för dyrt borde ni kunna spara nästan 10 000 i månaden, och därmed om två år ha drygt 200 000 kr.

Problemet när man är sjukskriven är att banken inte räknar de pengarna som fast inkomst, och att man därmed måste ha borgenär eller medlåntagare för att få lån. Kanske har ni någon släkting som kan ställa upp?

Jag är själv sjukskriven, och har köpt ett hus som jag bor ensam i, min situation är ganska lik er, jag är inte jättestresstålig och behöver kunna välja att inte träffa människor ibland.

Det finns faktiskt gott om små hus som är ganska billiga oavsett var i Sverige man letar, framför allt om man inte har bråttom. Om man har kontakter kan man även hitta hus som står tomma, men som är till salu utan att vara utannonserade, pga att ägaren inte fått något bud på tidigare annonser.

Gör upp en långsiktig plan, lev snålt och undersök olika möjligheter förbehållslöst, så ska ni se att ni hittar en lösning.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dakrish

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 02 jan-10 kl 00:13 »
Tack, nu kändes det genast mer hoppfullt!  :D

Hur stort lån kan man ta med den inkomsten, tycker du? Vi har svärmor som kanske kan vara medlåntagare/borgenär. Tyvärr har vi i nuläget inte jättestort kapital, men det kan ju fixas med lite tid. ;)
Student, sambo och stadsbo, med drömmar om självhushåll i lerhus. Äger tre fluffiga, jamande hårbollar, som är förvillande söta små otyg.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 02 jan-10 kl 00:24 »
Du kan få hjälp av din bankman att räkna på hur din budget kan se ut. Av erfarenhet vet jag att det är väldigt olika hur mycket pengar man gör av med. Själv skulle jag nog sätta gränsen vid typ 700 000, med den inkomsten, men det beror på hur snålt man är beredd att leva.

Om man som i ert fall troligen inte kommer att få dramatiskt ökade inkomster, tycker jag att det är klokt att leva extra snålt i början, ni är unga och förtjänar att kunna leva trots att ni är sjukskrivna, och då gäller det att vara duktig på att hålla sina skulder och fasta utgifter på en så låg nivå som möjligt.

Tänk på att ni kan vara berättigade till ett högre bostadstillägg om ni bor i hus, reglerna är lite svåra att förstå, försäkringskassans största mål är inte att hjälpa oss som är deras kunder >:(.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dakrish

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 02 jan-10 kl 00:37 »
Jag kikade på bostadstillägget. Verkar som att det är 70% av räntan, 70% av tomt-vaddetnuhette + diftskostnad + något annat. Krångligt, ja.  >:( 

Leva snålt hade jag planerat. I nuläget sparar vi ca 2000kr i månaden, och jag tror att vi skulle kunna spara 1000-2000 till med lite mer möda, i alla fall så fort vi får bort avbetalningen på en mackapär vi antagligen inte behövde från början. Generellt har vi 10 000kr i "buffert".

Brottom har vi inte. Vi sökte 1 år för att hitta nuvarande hyreslägenhet, lär bli minst något liknande för hus.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 03 jan-10 kl 16:47 »
Min erfarenhet är ju att om man inte är knusslig om vart i landet man bor o faktiskt inte är rädd för lite arbete så kan man hitta små guldställen typ gratis ute på nätet .

Minns ett hus som skänktes bort i sommras i småland , helt underbart .
för litet för min stora familj dock , det var på 70kvm.

för några år sen skulle vi köpa ett fd sanatorium med tillhörande byggnader , egen elcentral o vattentorn mm mm stort som f*n o det skulle vi betala 90 000kr för .
Jag drog mej ur då det hade förekommit otäcka saker där dock .
Jag kännde mkt otäcka saker där o saker som ville mej illa .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Digger

« Svar #6 skrivet: 03 jan-10 kl 16:54 »
när min sambo låna för två år sen, räkna de med att man måste klara 8% ränta.
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

bo_i_dala

« Svar #7 skrivet: 17 jan-10 kl 15:09 »
Hej!

Den låga räntan nu gör att huspriserna inte påverkas neråt i en lågkonjungtur.

Vilken ränta man måste vara beredd på? Jag tror att en ränta på ca 5% på sina bostadslån är en rimlig nivå (inom några år).

Om man nu vet att man skulle "klara" 5% i ränt kan man ju låta det dras så mycket pengar från sitt konto, de pengar som inte går åt kan man amortera med eller spara som en buffert att ta av om räntan går över 5%.

Om man vet vad man ska ha sina sparade pengar till kan man leva som en kyrkråtta, i alla fall en begränsad tid- detta ger en liten kontantinsats vid ett husköp.

Lycka till!
MVH

Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 5 användare (1 dolda)
haakonkarlsson, Tiomilaskogen, Märtha, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser