Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  odla i sand, går det?  (läst 7270 gånger)

slöfocken

odla i sand, går det?
« skrivet: 01 jan-10 kl 23:39 »
lite funderingar kring öken.

kan man odla typ i sahara om det skulle finnas gott om vatten?

finns det några växter som tål enbart sand omkring rötter?

satt o studerade sudans karta, o såg att det inte växte värst mkt omkrig vita nilen (i norra delen).

kan det vara okunskap, fattigdom eller helt enkelt att det inte går att odla växter i sån hård miljö?

i sweden, så finns det många som kör sand varvat med gräsklipp, men därnere så är det omöjkligt att få tag på gräsklipp.

slöfocken

SV: odla i sand, går det?
« Svar #1 skrivet: 01 jan-10 kl 23:44 »
Och det är inte så konstigt. Trädgårdsmästare Nils Åkerstedts odlingssätt skulle vara ett hot mot branschen om alla följde hans exempel.
Allt han odlar, grönsaker och blommor både ute och inne odlas i sand och gräsklipp. I 30 år har han hållit på med det, en av skördarna blev 65 bananer.
Han och Ölandsfödda hustrun Ingrid är nyinflyttade i Kalmar.
Sedan september bor de i Smedby med en liten, liten täppa. Flytten gick från ett stort hus med tillhörande mark i Sundsvall.

.......ni kan läsa vidare här:

http://www.barometern.se/bonus/hem_o_tradgard/tradgardsmastaren-som-valde-bort-jorden(65021).gm

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 01 jan-10 kl 23:54 »
I Israel och andra rikare länder i de trakterna har man med hjälp av effektiv bevattning och gödning kunnat odla upp mark som är väldigt sandig och näringsfattig.

Problemet med att odla i Sahara är, som jag förstått det efter att ha tittat på dokumentärer, att man måste skapa skugga och vindfång med vedartade växter, och de fattiga hugger ner växtligheten för att få bränsle snabbare än vad man kan åstadkomma nytillväxt.

Med kunskap och pengar kan man odla var som helst, och vatten finns överallt, det är bara fråga om att ha råd att borra tillräckligt djupt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
« Svar #3 skrivet: 02 jan-10 kl 00:09 »
Problemet i det område du beskriver är att det för x antal år sedan anlände ett gäng vita människor som ritade streck på ett papper de kallade karta. Efter att de strecken ritades på papperet får människorna inte längre vandra med årstiderna, eftersom olika platser man brukar leva på vid olika tidpunkter ligger på olika sidor om en del av de här strecken.

Innan strecken kom till vistades man inte i områden där det inte går att leva. Man undvek för heta platser och vandrade mot bergen under den hetare årstiden, och var i öknen under regnperioden. Det var ganska långa vandingar, men det var så man levde.

I o med streckens tillkomst tvingades man förändra sitt levnadssätt till en mer permanent- i stället för nomadiserande livsstil. Och eftersom alla nomader plötsligt förväntades befinna sig på samma plats räckte inte maten och man fick lov att börja bråka om saker o ting.

Svält, krig o elände blev resultatet. Enligt socialantropologikurserna på Göteborgs universitet- inte mitt eget påhitt alltså.

Bra med utveckling och civilisation, eller hur?!

Tur att vi har faddergalan som kompensation!

Det ni.
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Jan lindgren

« Svar #4 skrivet: 02 jan-10 kl 10:07 »
Hej!
Det finns idag teknik för att odla upp öknarna. Att avsalta vatten kostar ca en halv US-dollar per kubikmeter. Med hjälp av växthus så kan man spara vatten. Även dropp bevattning sparar mycket vatten.
 Förmodligen så lönar det sig inte att odla billiga grödor som spannmål men grönsaker och frukt borde gå bra. Solenergi är svårt att lagra men att använda den till att avsalta vatten dagtid bör fungera utmärkt.

Det är möjligt att det kommer att regna mer i Sahara om klimatet blir varmare. Det regnad hyfsat där vid senaste värmeperioden.
MVH
Jan

slöfocken

« Svar #5 skrivet: 02 jan-10 kl 22:10 »
Citera
Det är möjligt att det kommer att regna mer i Sahara om klimatet blir varmare. Det regnad hyfsat där vid senaste värmeperioden.

hmm, låter intressant, o när var det?

jag har läst nånstans att arabiska ön(halvön?) ska bli grön som den var en ggn (i våra böcker).

slöfocken.

bo_i_dala

« Svar #6 skrivet: 03 jan-10 kl 10:21 »
Hej!

Jag har läst/hört att en klimateffekt är att torra platser blir torrare och regnrika regnrikare, vet dock inte vad som är rätt!!
mvh

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 03 jan-10 kl 13:05 »
I matkällaren förvarar jag morötter i hinkar med sand. Och de har slagit rot så nu sticker det upp en massa morotsblast i hinkarna.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

fishyerik

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 07 jan-10 kl 20:05 »
Jag har odlat i sand och grus i över trettio år, främst i mina akvarier.

Men om vi syftar till matväxter så är det just det man gör i mycket hydroponisk och akvaponisk odling. Modern akvaponisk odling är den odlingsteknik som ger mest avkastning per ytenhet, dessutom går den att göra extremt vattensnål, utan konstgödsel och miljöfarliga bekämpningsmedel.

Olika växter är olika mycket gynnade av akvaponisk/hydroponisk odling, men tre till fyra gånger bättre tillväxt jämfört med traditionell odling är inte ovanligt för en del grönsaker.

Nackdelen med modern akvaponi är att det handlar om höga investeringskostnader, men det möjliggör extremt resurssnål matproduktion i princip över allt det det inte blir för kallt och mörkt på vintern, inklusive varma öknar.       

Angående "strecken i Afrika": Man kan också uttrycka det som så att alla djurs, inklusive människans, populationsstorlekar styrs av svält, sjukdomar, "krig", väder osv. Ju högre grad av "civilisation" desto svårare kan det bli att se dessa kopplingar, men de finns där, om inte annat som underliggande orsaker. Men visst var kolonialmakterna inte alltid det bästa som hänt kolonierna.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

bo_i_dala

« Svar #9 skrivet: 10 jan-10 kl 10:41 »
Hej!
Du använder två odlingsätts namn (akvaponisk, hydroponisk)- jag behöver få dessa förklarade för mej!
Kolonialmakterna innebar ytterst sällan något bra för någon utom just kollonialmakten.
Om något kräver höga investeringskostnader innebär det oftast att det inte är resurssnålt men när du förklarat akvaponiskt håller jag eventuellt med!!
MVH!

fishyerik

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 10 jan-10 kl 17:37 »
Hydropponisk odling är när man odlar utan jord, näringen har man i vattnet, och ofta odlar man i sand, grus, mineralull, oasis osv, bara för att ge stöd åt växten, en del växter kan man låta flyta fritt på vattenytan.

Akvaponisk odling är när man odlar växter och fisk alternativt andra vattenlevande djur i samma vattensystem så att avfallsprodukterna från fiskarna blir näring åt växterna, vilket samtidigt innebär att växterna renar vattnet åt fiskarna. Modern akvaponisk odling är i princip hydroponisk odling där man i stället för att tillsätta näring odlar fisk. Förutom att man alltså i många fall får 3-4 gånger mer tillväxt på växterna kan man även skörda fisk.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

tench

• -
    • Solrot
« Svar #11 skrivet: 11 jan-10 kl 12:10 »
Här är lite intressant i ämnet.
Behind Greening the Desert

Greening the Desert Geoff Lawton Permaculture in Action
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Neiklot

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 13 jan-10 kl 14:24 »
Det är bara att gå ut och kolla på närmsta strand och grustag så ser du att det funkar.

Strandkålen (!!) vill bara ha sand och även träd växer utmärkt i sand : Om det finns vatten vill säga.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #13 skrivet: 22 jan-10 kl 08:15 »
jag säger bara en sak Peter Korn. http://www.peterkornstradgard.se/
han ska komma till oss och hålla föredrag till hösten, han odlar MKT i sand !
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 22 jan-10 kl 09:13 »
Peter är bra, han är kusin till min bästa kompis, och hans lillebror gick i min klass i skolan. Han var intresserad av växter redan då, udda krukväxter. Och han hade jättecoola akvarier. Ibland önskar man att man vågade ta klivet och leva sin dröm, även om den verkar ogenomförbar för andra. Peter är ett bevis på att det går.

Om man bara visste vad som var ens stora dröm, själv är jag så ostrukturerad och vill många mindre saker, istället för en stor...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Jan lindgren

« Svar #15 skrivet: 22 jan-10 kl 17:58 »
Hej!
Peter är också ett exempel på att man kan odla i enorma sprängstenshögar. Jag tror att man måste vara arbetsnarkoman och ha ett mycket litet sömnbehov om man ska jobba som Peter. Jag tyckte lite synd om stackaren som köpte Peters hus i Örkeljunga så mycket stora stenar som han fick transportera bort.
Peter och jag har helt olika odlingsmetoder. När vi köpt plantor av varandra så måste vi snabbt plantera om för att plantorna ska överleva. Det visar att det finns ingen metod som är rätt. Huvudsaken är att det fungerar.
MVH
Jan

xerasmatte

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 26 jan-10 kl 22:09 »
Blev mycket imponerad när jag var och besökte Peter Corns trädgård.
Hans plantor var dyra men så hållbara, köpte dem strax innan jag fick hem min hundvalp och hon grävde upp alla många gånger men de flesta överlevde.

Funderar på att själv testa, att köpa hem ett lass sand och odla i det.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #17 skrivet: 30 jan-10 kl 13:34 »
vi kommer att bjuda ner Peter Korn till hösten igen för föreläsning i väröbacka, norra halland. Det var mkt uppskattat förra året, då han även hade med sig plantor till försäljning.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser