Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sanera utemiljö?  (läst 1681 gånger)

Dagg

sanera utemiljö?
« skrivet: 28 dec-09 kl 13:26 »
Hur gör ni som har era djur "frigående" om ni måste sanera utemiljön? Efter att en av mina kaniner dött av någon sjukdom (jag vet inte vilken) måste jag nu sanera hans utebur. Han har gått i en större inhägnad där det finns ett hus. Hur gör jag för att sanera marken? Det är gräs/jord, spån och torv. Att lyfta ut spånet och torven är inga problem, men hur gör jag med jorden? Gräva ur? Hur mycket? Ska jag "behandla" marken? Med vad? Många frågor- hoppas någon kan hjälpa med goda råd!

Dagg

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
SV: sanera utemiljö?
« Svar #1 skrivet: 28 dec-09 kl 20:31 »
Jag skulle gärna hjälpa dig med ett svar, vet ju hur det är -men det är inte lätt att säga när jag inte vet vad det var han dog av...

Mina har dött i Kaningulsot -och då är det att kalka marken. kaningulsot är ett virussjukdom och då hjälper ingen lång hård vinter med minusgrader...

Om du skrubbar alla lösa grejor, matskal, trähus med grön såpa och sen häller kaustiksodalösning på det ( om du är rik kan du desinficera med VirkonS som finns hos Granngården)
och gräva bort spån, torv och lite jord i hägnaden och kalka där ska det ju vara ganska bra, antar jag.

Rättar gärna till mig, ni som vet bättre..

Angelika

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #2 skrivet: 28 dec-09 kl 22:00 »
Man kanske kan bränna marken på ngt vis.
Strö ut Stalosan F det ska vara verksamt mot en del som tex coccidios...
Men som gulsot, pest & dyl får man nog låta tiden läka tror jag.
När det gäller marken i markburar.
« Senast ändrad: 28 dec-09 kl 22:14 av BlueDeville »
Var med & bli ett fan i min Facebook grupp för Belgiska Jättar:
http://www.facebook.com/pages/Saxtorp-Sweden/Busebo-s-Jattar/113483878676727?ref=sgm
Bor ute på landet med skogen inpå knutarna med Sambo, 3 barn, 2 jyckar, ett gäng Belgiska Jättar, Belg harar, å hoppkaniner, 1 Grå jako, 3 katter.

Dagg

« Svar #3 skrivet: 28 dec-09 kl 23:10 »
Tack för svar! Gulsot och en annan vacc. (tror det är pest) har de allihop så det är det förhoppningsvis inte. Troligen tarmstörning som lett till lunginflammation, men som sagt jag vet inte säkert. Ja, bränna kanske jag kan göra...och Stalosan har jag också!

Dagg

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #4 skrivet: 29 dec-09 kl 12:56 »
Man kanske kan bränna marken på ngt vis.
Strö ut Stalosan F det ska vara verksamt mot en del som tex coccidios...
Men som gulsot, pest & dyl får man nog låta tiden läka tror jag.
När det gäller marken i markburar.

Nej, inte alls. Gulsot är en virussjukdom och den kan överleva läänge.
Man har t.o.m. hittat gamla virus i väldigt gamla gravar...  Så tiden hjälper inte mot gulsot -inte efter det vad jag har läst.
Så jag skulle inte chansa där.

Som sagt hjälper det ju att veta vad det var för nåt som tog död på kaninen..

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #5 skrivet: 29 dec-09 kl 13:29 »
Nej, inte alls. Gulsot är en virussjukdom och den kan överleva läänge.
Man har t.o.m. hittat gamla virus i väldigt gamla gravar...  Så tiden hjälper inte mot gulsot -inte efter det vad jag har läst.
Så jag skulle inte chansa där.

Som sagt hjälper det ju att veta vad det var för nåt som tog död på kaninen..

jag har ingen aning då jag inte varit drabbad men jag har en vän som haft gulsot & där fick hon rådet av en vetrinär att inte anv hagen på 18 månader, buren räckte med några månader då den är lättare att sanera rent. Jag vet att hon brännde marken med. Hon har kanin idag i samma bur & hage utan några som hellst prob. Jag har svårt att tänka mig att det skulle kunna leva kvar så pass då skulle man lätt bli drabbad igen om man en gång varit drabbad....   ute i det vilda hur skulle det då fungera där?
« Senast ändrad: 29 dec-09 kl 13:33 av BlueDeville »
Var med & bli ett fan i min Facebook grupp för Belgiska Jättar:
http://www.facebook.com/pages/Saxtorp-Sweden/Busebo-s-Jattar/113483878676727?ref=sgm
Bor ute på landet med skogen inpå knutarna med Sambo, 3 barn, 2 jyckar, ett gäng Belgiska Jättar, Belg harar, å hoppkaniner, 1 Grå jako, 3 katter.

Dagg

« Svar #6 skrivet: 29 dec-09 kl 15:13 »
Alla mina är vacc. mot pest och gulsot så det har det förhoppningsvis inte varit. Symptomen stämmer inte heller på dessa sjukdomar.

Dagg

lädertommy

• Dalarna
    • Tommy Eriksson
« Svar #7 skrivet: 29 dec-09 kl 15:28 »
Vad jag har fått lära så ska man inte ha samma djur i en hage för många år. På grund av att parasiter lätt börjar frodas. Man bör nog alternera mellan flera hagar och låta dom vila nått år.
Ensamstående drömmare som inte orkar fullfölja alla konstiga påhitt.

Dagg

« Svar #8 skrivet: 29 dec-09 kl 19:16 »
Det är nog klokt...jag flyttade alla mina hagar för ett par år sedan. Men nu är det en jättekonstruktion med takhöjd på 1,75 och en yta på ca 30 kvadrat, nätad botten med massor av jord ovanpå och gjutna stolpar så jag kan inte flytta dem i en hast. Men till sommaren kanske? Och buren där den sjuke har vistats kan stå tom tillsvidare, men jag vill kunna använda ytan så småningom.

Dagg

lädertommy

• Dalarna
    • Tommy Eriksson
« Svar #9 skrivet: 29 dec-09 kl 19:21 »
Det är nog klokt...jag flyttade alla mina hagar för ett par år sedan. Men nu är det en jättekonstruktion med takhöjd på 1,75 och en yta på ca 30 kvadrat, nätad botten med massor av jord ovanpå och gjutna stolpar så jag kan inte flytta dem i en hast. Men till sommaren kanske? Och buren där den sjuke har vistats kan stå tom tillsvidare, men jag vill kunna använda ytan så småningom.

Dagg
Måste du ha nätad botten i hela hagen? Räcker det inte med den närmaste metern till nätet.

Dagg

« Svar #10 skrivet: 29 dec-09 kl 19:28 »
Med kaniner som gräver långa och djupa gångar räcker inte det. Det finns ett ställe som inte är nätat och där gräver sig mina jättar ut...trots att jag grävt ner avlånga stenplattor på höjden. De gräver helt enkelt under dem! Det gör inget i och för sig...de har roligt och jag får motionera lite när jag ska få in dem igen. Jag är mer orolig för det som kan gräva sig in...Kaninerna av annan ras är snabbare och inte alls lika roliga att springa och jaga så jag vill helst inte att de tar sig ut =)

Dagg

lädertommy

• Dalarna
    • Tommy Eriksson
« Svar #11 skrivet: 29 dec-09 kl 19:33 »
Om du vet att ingen kanin är i gången, lägg dit en sten. Dom gräver väl inte flera meter i rätt riktning på en dag? Åtminstone gör inte mina kaniner det.

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #12 skrivet: 29 dec-09 kl 22:11 »
jag har ingen aning då jag inte varit drabbad men jag har en vän som haft gulsot & där fick hon rådet av en vetrinär att inte anv hagen på 18 månader, buren räckte med några månader då den är lättare att sanera rent. Jag vet att hon brännde marken med. Hon har kanin idag i samma bur & hage utan några som hellst prob. Jag har svårt att tänka mig att det skulle kunna leva kvar så pass då skulle man lätt bli drabbad igen om man en gång varit drabbad....   ute i det vilda hur skulle det då fungera där?

Virus överlever inte så hög värma så det funkar.
Annars har jag ju bara läst en massa om virus allmänt och om gulsot speciellt. Att inte bränna eller kalka och bara låta stå ett år tror jag inte att det räcker.. men det kan det ju -inte att jag vet, men jag tar det hellre säkert.

Dagg

« Svar #13 skrivet: 29 dec-09 kl 23:44 »
Om du vet att ingen kanin är i gången, lägg dit en sten. Dom gräver väl inte flera meter i rätt riktning på en dag? Åtminstone gör inte mina kaniner det.

Jo, jag har provat det. Men de kan faktiskt gräva ganska mycket under en natt...speciellt om de är stora (som mina jättar) och de är två. Jag bommar igen gångarna med jämna mellanrum med sten o.dy. men de brukar hittar vägar under eller runt det jag lägger i. Men det är inget stort problem eftersom de bara kan gräva på ett ställe och där kan jag hålla koll.

Dagg

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser