Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måste man ha två hästar?  (läst 11304 gånger)

Anna Ho

• Östergötland
SV: Måste man ha två hästar?
« Svar #20 skrivet: 28 dec-09 kl 20:03 »
I djurskyddsbestämmelserna står också de nya reglerna om att hästen från om med 1 augusti 2007 skall ha tillräckligt med grovfoder per dag, det visar ju lite på vilken nivå bestämmelserna ligger.  :)

Om du bara visste hur månag sk tävlingponnyer som vräks i kraftfoder och får en liten sudd hö/ensilage så skulle du bli mörkrädd, jag lovar. Det finns alldeles får många såna stackare, och så tycker de (ägarna) att det är konstigt att hästen är nästan ohanterbra och skaffar olater på löpande band  :o
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #21 skrivet: 28 dec-09 kl 21:40 »
Jo, men frågan gällde kanske snarare valackar/ston som medelsvensson har för att lunka runt i skogen med, och ev. träna lite på den lokala ridklubben. Och för dessa hästar tycker jag definitivt att man ska försöka hålla dem minst 2 tillsammans. Gå samman med någon granne, eller skaffa en liten ponny eller en pensionerad häst, så att hästarna får möjlighet att integrera med en kompis.

Självklart är det att föredra att hästarna får gå tillsammans! Men det är inte alltid möjligt när det gäller hingstar (och då är ju frågan varför man absolut ska behålla den som hingst?!) och vissa andra individer. Man får anpassa sig helt enkelt!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #22 skrivet: 28 dec-09 kl 21:45 »
Håller med Sar där .
O varför får inte hästarna gå i flock sen dom är små så dom lär sej då?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

JBF

• Småland
« Svar #23 skrivet: 28 dec-09 kl 21:54 »
Om du bara visste hur månag sk tävlingponnyer som vräks i kraftfoder och får en liten sudd hö/ensilage så skulle du bli mörkrädd, jag lovar. Det finns alldeles får många såna stackare, och så tycker de (ägarna) att det är konstigt att hästen är nästan ohanterbra och skaffar olater på löpande band  :o

Ja, det är så sant så. Allt för många småtjejer som skaffar sig häst efter en termin på ridskola, och gör allt i världen för att deras häst inte skall bli "tjock".
Vad jag menade med grovfoderbiten i mitt citat är att reglerna i vissa fall är så banalt simpla och enkla att man undrar varför de ens måste skriva ner dem på papper. Fattar man inte detta som djurägare så skall man nog inte ha några djur.  Hästar skall ju tugga nästan hela tiden, och behöver således något att äta på i stort sett 24h om dygnet. Vidare behöver de en hästkompis som den kan turas om med vad gäller vaktande och dylikt. En ensam häst är en olycklig och stressad häst. Jag har lust att skaffa häst igen, men måste av denna anledning vänta tills jag har råd med två hästar då jag inte vill utsätta en ensam häst för stressen att aldrig kunna slappna av ordentligt. 

Undrar förresten hur många som följer regeln/rekommendationen att ha täcke på hästen endast om det verkligen behövs.... Vad jag kan se så är minst lika många hästar onödigt täckta som förut.
« Senast ändrad: 28 dec-09 kl 21:56 av JBF »
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Ulricaa

• -
« Svar #24 skrivet: 28 dec-09 kl 22:11 »
Prata om att spåra ur en tråd....vem som vet mest om vad tänker jag inte ens orda om, jag ville bara mest veta hur dom nya bestämmelserna säger om att ha mer än en häst....det var alles eftersom jag vet flera som hävdar att man måste ha två hästar och flera som säger att dom har sin häst tillsammans med andra flockdjur...kan känna att just dom reglerna är en hel djungel som man kan dra sig grön i håret om...
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

fräsen

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 28 dec-09 kl 22:22 »
vad man måste ha enl regler o vad som behövs kan ju skilja sig åt..
Hästar behöver helt klart ha hästsällskap, gärna en flock. Men givetvis ska man INTE släppa ihop vuxna hingstar hur som helst..
Sen måste man låta hästarna göra upp rangordning, det är deras naturliga beteende, men hästar som slåss på liv o död ska självfallet inte gå ihop.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #26 skrivet: 28 dec-09 kl 23:12 »
Prata om att spåra ur en tråd....vem som vet mest om vad tänker jag inte ens orda om, jag ville bara mest veta hur dom nya bestämmelserna säger om att ha mer än en häst....det var alles eftersom jag vet flera som hävdar att man måste ha två hästar och flera som säger att dom har sin häst tillsammans med andra flockdjur...kan känna att just dom reglerna är en hel djungel som man kan dra sig grön i håret om...

Minns jag rätt ang. djurskyddsreglerna (som går att googla på) så uttrycks det att hästen helst ska ha sällskap av artfränder men man kan "klara sig" med sällskap av andra djur eller till nöds mkt kontakt med en människa.
Min personliga åsikt är dock att hästar alltid ska ha sällskap av andra hästar! Sedan fungerar det bra att ha vissa hästar i samma hage och sämre med andra men då har de i alla fall sällskap "över staketet".

Jag tror ingen som sett en harmonisk flock missar glädjen en häst har av sina egna artfränder.

JBF

• Småland
« Svar #27 skrivet: 28 dec-09 kl 23:16 »

Vadå spåra ur? Klart man talar om lite annat än exakt den ursprungliga frågan. Läs på www.sjv.se under djurskyddsbestämmelser så ser du den exakta texten jag citerade tidigare, att en häst HELST skall ha sällskap av en annan häst men att det är tillåtet att låta hästen ha sällskap av en get, ett får eller en ko. Att vi alla kan enas om att en häst inte mår bra av att vara ensamhäst kan väl inte anses vara en urspårning. Ursprungsfrågan var ju lite luddig, om en häst "måste" ha hästsällskap.. Både ja och nej får alltså bli svaret  ;)
Edit: hingstfrågan kan ju anses vara något urspårad..  ;) ;)
« Senast ändrad: 28 dec-09 kl 23:18 av JBF »
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Ulricaa

• -
« Svar #28 skrivet: 28 dec-09 kl 23:31 »
mmm det var just hingstdelen jag syftade på..... :D

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #29 skrivet: 29 dec-09 kl 02:09 »
Två eller flera hästar som står och hänger hela dagarna i en söndertrampad liten rastgård brukar åtminstone för mej inte se så värst stimulerade ut.
Men jag har sett hästar som gått ensamma i stora hagar och verkat trivas med livet, knatat omkring, varit lekfulla och så.
Så jag är benägen att tro, att man kan kompensera frånvaro av artfränder med en i övrigt stimulerande miljö.

« Senast ändrad: 29 dec-09 kl 04:07 av Foppas fot »

Proppen

« Svar #30 skrivet: 29 dec-09 kl 22:31 »
Djurskyddslagen säger inte att man måste ha mer än en häst, det var på förslag för ett par år sen men drogs tillbaka precis som nån annan skrev här i tråden.

"Från den 1 augusti 2009 gäller att din hästs behov av social kontakt ska tillgodoses. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar. Det kan fungera med ett annat lämpligt flockdjur, som till exempel får eller nötkreatur, om detta räcker för att din häst ska må bra."
Läs mer om det på Jordbruksverkets hemsida... http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/skotsel.4.1cb85c4511eca55276c80002305.html

Däremot visar mina erfarenheter att de allra flesta hästar trivs bäst med hästsällskap. Har haft ensamhäst under perioder men de har trivts absolut bäst med sällskap av andra hästar.

Om jag inte får tag i en extremt besvärlig individ kommer jag aldrig att ha ensamhäst igen...

Qiz

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 29 dec-09 kl 22:56 »
Det var väl så ungefär jag menade! :D  Även om du "får enligt lag" ha en ensam så vill man inte det om man är sann hästvän!!

Zandra   

livsbejakare

« Svar #32 skrivet: 05 jan-10 kl 23:25 »
Resten av djuren? Vilka är det? Hästen är ett flockdjur och vill naturligtvis leva ett liv tillsammans med andra. Hur gör du? Lever du ensam eller mår du bättre av att ha sällskap?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #33 skrivet: 05 jan-10 kl 23:36 »
Själv mår jag oftast bäst om jag är ensam, men jag är inte häst ;). Människor är inte med nödvändighet flockdjur, det är däremot hästar. Så jag har inte häst, för då skulle jag vara tvungen att träffa grannen, där hästen skulle stå för att få hästkompisar, varje dag. Tycker bra om mina grannar, men jag vill inte träffa dem varje dag i nuläget.

För er som gillar att träffa folk är det ju annars ett bra alternativ att hålla hästen tillsammans med någon grannes häst/hästar, om det finns någon sådan inom några kilometer.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ulricaa

• -
« Svar #34 skrivet: 06 jan-10 kl 13:23 »
Resten av djuren hos oss är fåren och kossorna  :D jag har aldrig haft en häst ensam när jag hade häst men tydligen är det många som tycker det funkar, därför jag frågade, själv har ajg alltid haft två eller tre på den tiden det begav sig :)

Flärso

• Sådan man, sådan häst...
    • Ångermanland
« Svar #35 skrivet: 06 jan-10 kl 14:16 »
Vi har ett gäng fjordingar hemma. Jag började med ett 18årigt sto, som jag hade ensamt för mer än ett dussin år sen. Ja hon hade psyke för att vara själv, men gillade helt klart när hästflocken växte. Så kan jag så har jag flera hästar ihop, med hänsyn till hästkemi.

Vi har även haft hingstar och har helst haft den tillsammans med ngn av vallackerna, men pga att unghingsten ville "rida" lite blev det skador på den, vilket ledde till att vi blev tvugna att ta bort honom. Då var hästarna ändå kompisar, det var bara det att den yngre vallacken är lite av pansarvagn. Bättre kemi med den äldre vallacken, som gått med nästa hingst. Det är ett vågspel att släppa ihop hästar, det fungerar inte med alla individer!

Hästarna är precis som oss olika funtade, de flesta är flockdjur, men det finns en del enstöringar ;D
En odlings- och naturintresserad man besatt av kålodling och all tids teknik, med förkärlek för långfärdskridskor och telemark

Snoken

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 07 jan-10 kl 08:51 »
Jag tycker det är trist att se hur hanteringen i allmänhet av hästar förändrats så mycket på ganska kort tid. Den har blivit förmänskligad; stå inne i varma stall fler timmar per dygn än den får gå ute, täcken på dygnet runt vinterhalvåret, små hagar för att ägarna ska ha det lindrigt att hämta sina hästar... Framför allt att människan ska ha det lindrigt, kunna tjäna pengar på sitt djur och kunna nöja sig när som helst med det känns tråkigt. För om man studerar en häst noggrannt så ser man att djuret i sig inte ändrat speciellt mycket de senaste tusentals åren. De är flockdjur med allt vad det innebär. Raserna är anpassade efter miljön de kommer ifrån, härdade för att klara just de kraven. En islandshäst skulle aldrig få för sig att simma till Småland och ställa sig i ett stall där, och ett varmblod skulle aldrig knata iväg till Norrland och ställa sig i ett stall där med otaliga täcken på sig.
Att ställa en tävlingshäst eller hingst ensam och/eller i små hagar håller jag med om att är djurplågeri. Det spelar väl ingen roll vilket kön eller jobb hästen har - dess grundbehov är detsamma och som ägare tycker jag du har ansvaret för att tillgodose det lika mycket oavsett om du fått hästen gratis från slakteriet eller om den travar in miljoner varje vecka.
Lagar hit och dit, vanligt bondförnuft räcker långt här. Hästen är en häst, den har varken de mänskliga behoven eller tankesätten som vi har.
Den som hittat på att hästar funkar lika bra ihop med en ko som med en annan häst tvivlar jag ens kan se skillnad på de två djuren.

Snoken

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 07 jan-10 kl 08:57 »
Ett tillägg; uppfostran av hästen (hästarna) är ett måste för att det ska fungera. Rekommenderar starkt NH! Det går ut på hästens språk och när du lärt dig det fungerar det utmärkt med enkla och lätta medel. Hästen kan redan språket, det är Du som ska lära dig. Och sen finns det faktiskt hästar som är farliga, som trots alla försök att tillgodo se naturliga behov osv inte fungerar utan utgör en fara för dig och andra; då måste man ändå inse att ens eget liv är mer värt än hästens. Och tänka på att din familj inte bryr sig om hur mycket pengar den hästen tjänat in, om den sparkat ihjäl dig en vacker dag med eller utan flit.

Flärso

• Sådan man, sådan häst...
    • Ångermanland
« Svar #38 skrivet: 07 jan-10 kl 14:21 »

Den som hittat på att hästar funkar lika bra ihop med en ko som med en annan häst tvivlar jag ens kan se skillnad på de två djuren.

Jag har haft en, som innan mig gick med mjölkkossorna på en mindre gård, verkade trivas utmärkt, sprang omkring å jagade tjuren lite medan man mjölkade korna. Nog fungerar det ganska bra med kossor. Det är bra att först vänja dem vid varandra genom att ha dem i intilliggande hagar, jag gjorde så med mina hästar och köttdjur för ett par år sen.

Nog är det bäst med artfränder, men kossor är banne mig inget dåligt alternativ!
En odlings- och naturintresserad man besatt av kålodling och all tids teknik, med förkärlek för långfärdskridskor och telemark

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #39 skrivet: 07 jan-10 kl 16:38 »
Jag lever i tron att den finns en kompis som passar alla hästar.
MEN många orkar/vågar inte leta efter just den kompisen .
Tex har man den svindyra tävlingshäaten som man har fått för sej att den kan bli skadad , varför inte köpa en minishettis eler tom en falabella som hagkompis till den .
Skaderisken är ju minimal i ett sånt läge.
Jag känner till ett sto som är styggt elakt o stor som ett hus , dom hade stora problem med att hitta kompis åt henne , men en mini shettis hingst på 20 år tyckte hon var toppen !
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 1 användare
Biggee

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser