Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa hästtransporten..Vilken??  (läst 30266 gånger)

Qiz

• Västergötland
SV: Bästa hästtransporten..Vilken??
« Svar #40 skrivet: 29 dec-09 kl 23:17 »
MEN: Travelerhorses ´VISSTE ju transport som tar tre stora hästar eller sex ponnys?!?
på B-kort...
Zandra

esten

• -
« Svar #41 skrivet: 29 dec-09 kl 23:20 »
Om du har tillägget E i körkortet ja Dvs Tungt släp !

Körkorts alternativ BE , Personbil med tungt släp .

Qiz

• Västergötland
« Svar #42 skrivet: 29 dec-09 kl 23:21 »
 ;D Bara att kalla sig för Travelerhorses för ju med sig att jag TAR FÖR GIVET ATT MAN HAR BELÄGG FÖR vissa saker man tvärsäkert utger sig för att veta!!

Zandra

Qiz

• Västergötland
« Svar #43 skrivet: 29 dec-09 kl 23:24 »
Det har bara varit frågan om B-KORT hela tiden så var kommer BE ifrån???

Zandra

esten

• -
« Svar #44 skrivet: 29 dec-09 kl 23:29 »
Om du inte klarar klassningen som tidigare sagts om totalvikter och annat .
Då går det att gå körkortsutbildning för E kort . då får man köra tyngre släp än på vanliga B kortet .
Men bilens kula måste vara klassad för att ta vikten .
Så det släpet som tar tre stora el sex små ÄR ett E korts släp och kan aldrig framföras på bara B kort .

Qiz

• Västergötland
« Svar #45 skrivet: 29 dec-09 kl 23:35 »
TRAVELERHORSES: LYSSNA PÅ ESTEN!! NÅN ANNAN ÄN DIG SJÄLV!!!!

Zandra

A bug

« Svar #46 skrivet: 30 dec-09 kl 00:00 »
TRAVELERHORSES: LYSSNA PÅ ESTEN!! NÅN ANNAN ÄN DIG SJÄLV!!!!

Zandra
;D ;D ;D snacka om urspårning ;) Personangrepp kan man väl kalla det om man inte tar i allt för mycket. :o

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #47 skrivet: 30 dec-09 kl 00:03 »
Tjatar vidare! :-[
Kan nån säga mig vilken transport som får dra 710 kg häst utan att överskrida några gränsvärden. Min bil har en tjänstevikt på 1610 kg. Jag har bara B-kort. Det som travelerhorses pratade om får jag ju inte riktigt ihop eller tänker jag fel?  ???
Trådstartarens fråga tolkade jag som att hon helst vill kunna köra bägge hästarna, går det verkligen med B-kort?
Tacksam för svar så jag kan börja köra "lagligt" med min nordis. ;D

Zandra

Min förra enaxlade umesläp hade en tjänstevikt på 600 och en totalvikt på 1300 så där hade du kunnat lasta 700 kg utan problem. Du hade säkert kunnat väga upp den till 1610 och därmed få högre lastvikt.

Min nuvarande släp har tjänstevikt på 840 och eftersom jag har BE körkort har jag vägt upp det till 1990. Totalvikten låg nämligen på 1230 så där hade jag inte kunnat lasta speciellt stora hästar!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #48 skrivet: 30 dec-09 kl 00:10 »
Jag tror det blev ett missförstånd mellan dig och t-h, hon svarade på transporter som kunde dra tungt medan du trodde att hon också tog hänsyn till att du bara hade b-körkort. Shit happens!  ;)

Det bästa för dig vore naturligtvis att själv ta be-körkort, då är du inte lika"styrd" ifråga om vikter längre så länge bara kulan tål belastningen.
Vår lokala ridklubb gjorde ett deal med en körskola så vi fick ett bra pris för 2-3 teorigenomgångar, säkerhetsgenomgång och ett körpass. Kanske ni kan göra samma sak?

enebacke

• Blekinge
« Svar #49 skrivet: 30 dec-09 kl 22:44 »
Hej alla. Har hittat ett fint släp, men tyvärr är last vikten på den något gör låg. Kylinge orion-01 1300. 710 tjänstevikt och 590 lastvikt. Nu är det så att det fanns en sadelkammare dit monterat innan, det har hon nu tagit bort.. Då tänker jag, att lastvikten måste ju höjas något.. vet bara inte på hur många kilo det kan slå på.. Någon?? Är ingen fena i hästens vikt :-[ Men kan någon säja på ett ungefär vad vuxen nordis ligger viktmässigt? Är det lätt att typa upp släp? Min bil kan dra 1430. Hur/var gör man det och vad  kostar det? Många frågor. Säkert någon som sitter inne med denna kunskap.
//Anna
Tre barns mamma. Har 3 shettisar, två nordis, två amerikanska cocker och en blandis vove. Höns samt ett gäng stora kaniner.  LEV LIVET.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #50 skrivet: 30 dec-09 kl 22:59 »
Vad jag har förstått så är det inte alls självklart att det går att väga upp/ned släp.
Det bästa borde ju vara att kontakta återförsäljaren och ha det klart med uppvägningen innan köp.

Finns det någon lastbilsvåg i närheten? Isåfall åker du dit med hästen lastad och sedan en gång med tom transport så vet du på ett ungefär vad hästen väger.
Sedan får man ju räkna med att det kan bli några extra kilon för hö man har med sig, sadelskåp etc.

enebacke

• Blekinge
« Svar #51 skrivet: 30 dec-09 kl 23:05 »
Ja tyvärr är det inte så enkelt. Släpet står i nyköping och jag bor i blekinge. Hon skulle väga om släppet  igen med tanke på sadelkammaren. Måste veta att det i alla fall har en last vikt på 700 kilo inna jag hämtar det.. lite långt att köra. :-\
MVH
Tre barns mamma. Har 3 shettisar, två nordis, två amerikanska cocker och en blandis vove. Höns samt ett gäng stora kaniner.  LEV LIVET.

pertorparn

• Västergötland
« Svar #52 skrivet: 30 dec-09 kl 23:37 »
Jag har läst lite om er inlägg om boggi ! Då vill ja tillägga välj comfort boggi typ pullman fjädring varje hjul har egen rörelse inviduellt dessa transporter går otroligt stadigt . Jag har två st sådana transporter o hyr ut. Folk brukar vara väldigt nöjda av denna fina väghållning man blir tryggare förare när det går stadigt och hästen inte så trött att åka heller .

Körven

• Värmland
« Svar #53 skrivet: 31 dec-09 kl 11:54 »
jag igen.. Någon som har någon erferenhet utav Värmlandsvagnen? Verkar prisvärd...?

Jag har aft en Värmlandsvagn en fyrhjulig,en "boggy" som dom kallas för,men det är inte någon boggy.Vete fasen om jag sett någon hästkärra som är boggy på riktigt.
Det som var ett jädra problem var att den var otymplig att hantera om underlaget var mjukt.Man måste köra rakt på dragkroken att dra den sidledes och få den att passa kroken var ortoligt tungt.Sedan att backa den i mjukt underlag var inte att tänka på för då slog bromsarna till.Annars så var det inte mycket att anmärka på.
Min var även utrustad med solcellsfläkt och helgjutet gummigolv,vilket gjorde att man slapp kondens och fukt under mattan.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #54 skrivet: 31 dec-09 kl 15:33 »
Jag har läst lite om er inlägg om boggi ! Då vill ja tillägga välj comfort boggi typ pullman fjädring varje hjul har egen rörelse inviduellt dessa transporter går otroligt stadigt .

Visst är det sådant boggie som Umesläpet har? Typ "äkta" boggie (el. "samverkande boggie)? Vad är det för märke på transporterna du har?

cowboy

« Svar #55 skrivet: 01 jan-10 kl 11:40 »
Enkelaxlat släp är mycket lättare att hantera , går att dra med mindre bil..

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #56 skrivet: 01 jan-10 kl 11:57 »
Hej alla. Har hittat ett fint släp, men tyvärr är last vikten på den något gör låg. Kylinge orion-01 1300. 710 tjänstevikt och 590 lastvikt. Nu är det så att det fanns en sadelkammare dit monterat innan, det har hon nu tagit bort.. Då tänker jag, att lastvikten måste ju höjas något.. vet bara inte på hur många kilo det kan slå på.. Någon?? Är ingen fena i hästens vikt :-[ Men kan någon säja på ett ungefär vad vuxen nordis ligger viktmässigt? Är det lätt att typa upp släp? Min bil kan dra 1430. Hur/var gör man det och vad  kostar det? Många frågor. Säkert någon som sitter inne med denna kunskap.
//Anna

Oj en bruks nordis ligger ju allt mellan 500kg till ett ton .
Du måste nog väga hästen .
Min lilla grova tinker på 142cm väger 560 kg tex o kompisens varmblod model ngt grövre 160cm hög vägde 520kilo.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Proppen

« Svar #57 skrivet: 01 jan-10 kl 20:36 »
//Anna

Köper du av en handlare så brukar de kunna ombesörja besiktning för att "väga upp" släpet. Det finns ju ingen anledning till att inte väga upp det till det som din bil får dra, du minskar ju risken för att köra med övervikt.  ;)

Köpte själv ett släp med lägre vikt än min bil får dra och och säljaren fixade detta mot en kostnad. Vad det kostar beror naturligtvis på hur enkelt det är modifiera vagnen för en omtypning och hur långt det är till och från besiktning. Köper du inte av en handlare så hör med närmaste ställe som säljer hästtransporter så kan du nog få en fingervisning på kostnaden. Men du får säkert räkna med ett par tusen.

enebacke

• Blekinge
« Svar #58 skrivet: 03 jan-10 kl 15:38 »
Hej alla. Tack för era svar  tipps och ideer.
Har nu hittat ett släp där lastvikten passar. Boggie blev det ;)
MVH//Anna

Proppen

« Svar #59 skrivet: 03 jan-10 kl 16:32 »
Vad blev det för transport?

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser