Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klängväxt i skugga?  (läst 10722 gånger)

Paradisgården

• Västergötland
Klängväxt i skugga?
« skrivet: 21 dec-09 kl 11:42 »
Jag skulle vilja ha en klängväxt som insynsskydd mot vårt förråd. Väggen/staketet vetter mot norr.
Vad kan trivas där? Skulle helst vilja ha något användbart - typ björnbär, humle eller annat ätbart -
men annat kan vara okej också, om det inte går.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Klängväxt i skugga?
« Svar #1 skrivet: 22 dec-09 kl 17:44 »
Humle borde klara sig även i skugga, björnbär är heller inte så kinkigt, men om det är mycket skugga blir det dåligt med bär. Det finns även prydnadsväxter, som murgröna, pipranka, vildvin mm som klarar skugga bra/ganska bra.

Vilken zon bor du i?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 22 dec-09 kl 17:56 »
Jaha, gör de? Ja, pipranka såg jag att de klarade skugga. De är fina, och väldigt täckande ju. Men de
fäller bladen på vintern väl? Det gör inte murgröna va? Kom att tänka på att jag gärna vill ha insynsskydd
på vintern också..

Ja, dessa zoner - glömmer jämt skriva det när jag har någon fråga. Vi skall bo i zon 3 enligt kartorna
jag kollat på.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 22 dec-09 kl 18:22 »
Författare      Ilminge, Christina
Titel              Grön trädgård året om : med vintergröna växter och prydnadsgräs
Utgivning      Stockholm : Prisma , 2009
ISBN   978-91-518-4805-1 (inb.)

Kan rekommenderas i sammanhanget. Hittar inte min just nu, men kommer ihåg att den var mycket bra. Och du kanske ska överväga vintergröna buskar. Det finns tyvärr inte, vad jag vet, några bra vintergröna klätterväxter om man bor i zon 2 och uppåt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 23 dec-09 kl 09:18 »
Jaha, den låter bra. Tack :)

Nä buske är tyvärr helt uteslutet, då det är väldigt trångt just där och jag vill få plats
med några bärbuskar också..

fishyerik

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 25 dec-09 kl 19:50 »
Ja murgrönan är väl vintergrön, jag har sett fantastiskt frodiga bestånd i zon 4 i "full skugga", jag tror det är ett bra val.

I rakt norr-läge kan man inte jag komma på något som ger nämnvärt med ätbart för människor, men jag heller ingen trädgårdsmästare. 
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Dräng

• -
« Svar #6 skrivet: 26 dec-09 kl 14:08 »
Har du sett murgröna som står ute året runt i zon fyra eller togs den in på hösten?

fishyerik

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 26 dec-09 kl 14:35 »
Har du sett murgröna som står ute året runt i zon fyra eller togs den in på hösten?

Den togs inte in, det var ingen kruka, det var ett många kvadratmeters område som var täckt med murgröna.
Kött är delar av djur!

Dräng

• -
« Svar #8 skrivet: 26 dec-09 kl 14:54 »
Den togs inte in, det var ingen kruka, det var ett många kvadratmeters område som var täckt med murgröna.

Det var intressant. Har du lust att berätta mer om hur den var placerad? Låg trädgården vid vatten, i södersluttning osv? Hur växte murgrönan? Osv...

mistel

• -
« Svar #9 skrivet: 26 dec-09 kl 15:30 »
Lite svår att få tag på, men kanske kan den fleråriga rankspenaten (Hablitzia thamnoides) funka det beror ju lite på hurpass djup skugga det är. Den är dock inte vintergrön, men den är ju ätlig.

fishyerik

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 27 dec-09 kl 17:26 »
Det var intressant. Har du lust att berätta mer om hur den var placerad? Låg trädgården vid vatten, i södersluttning osv? Hur växte murgrönan? Osv...

Efter vad jag minns var det hur på tre sidor, öppet i ungefär östlig riktning, och säkrast minns jag de många kvadratmeterna mark som täcktes av den, inget vatten i närheten vad jag minns, ska kolla mer om jag kommer förbi igen om det finns kvar. 
Kött är delar av djur!

Radhusliv

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 27 dec-09 kl 17:43 »
Klätterhortensia och skuggtålig klematis och kaprifol funkar också, men är inte så ätbart... :)
« Senast ändrad: 27 dec-09 kl 17:45 av Oskars matte »

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 28 dec-09 kl 23:35 »
Tack för alla svar! :)

Det lutar nog åt någon storbladig murgröna just nu. Har faktiskt till och med en
sån kom jag på, som har bott hos mina svärföräldrar sedan vårt bröllop då vi
klippte ner den och använde den som dekoration, men sparade rotsystemet
och de stackars rankor som blev kvar. Tänkte jag skulle prova att stoppa ner
den där och se hur den trivs :)

rosengård

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 10 jan-10 kl 22:34 »
Jag har murgröna i zon 3,i halvskuggigt läge,klättrar på väggen här i hyreshuset jag bor i.Den klarar sig bra i skyddat läge.

Sagoliket

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 21 jan-10 kl 22:40 »
Humle borde klara sig även i skugga, björnbär är heller inte så kinkigt, men om det är mycket skugga blir det dåligt med bär. Det finns även prydnadsväxter, som murgröna, pipranka, vildvin mm som klarar skugga bra/ganska bra.

Vilken zon bor du i?

Har erfarenhet av en pipranka som jag odlade i norrläge mot en konstant skuggig vägg, som frodades. Personligen en favorit med sina stora hjärtlika, lummiga blad och snirkliga växtsätt.
Om du snabbt vill ha något som täcker så är ju ettårig rosenböna/blomsterböna väldigt tacksam, och fin också för den delen.

Sagoliket

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 21 jan-10 kl 22:50 »
Det är ett himla projekt, men möjligt, att göra ett spaljéträd (finns flera varianter på det, vissa enklare, andra desto avancerade), av tex päron- elelr äppelträd. Vet inte hur det blir i det skugiga läget, men jag har sett såna spaljéfruktträd i väldigt skuggiga lägen som givit frukt. Fast detta skulle ju inte täcka helt, så du skulle du ju kunna ha en skuggtålig klematis som klättrar runt stammen.. Åh, en som klättrar i överdåd är skogsklematis som har vita blommor, den jättevacker tycker jag.

Försöker komma på fleråriga klätterväxter med bär elelr som är ätliga på något sätt, men det kan nog vara lite svårt att få till det i norrläge, men jag kan ha fel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser