Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaninproduktion  (läst 2550 gånger)

Holma_gord

• HolmaGården
kaninproduktion
« skrivet: 15 mar-06 kl 15:01 »
Om man ska ha kaninproduktion kan man inte ha två eller flera kaniner i samma bur??
Ny uppfödare av limousiner.Tar tacksamt imot erfarenheter av Limousiner

poze

• Östergötland
Re:kaninproduktion
« Svar #1 skrivet: 15 mar-06 kl 16:23 »
Försök att ha så mycket plats som möjligt... naturligt kan de leva tillsammans så det är självklart att de kan och skall leva tillsammans för att få en så sunt liv som möjligt... problem som tex att de bråkar eller liknande kan vara pga för litet utrymme och undermåliga ställen för dem att boa

Idealiska är att ha lösdrift med mycket mark utomhus så de kan springa av sig och för att förebygga aggresiva, onaturliga  beteenden.

Fri tillgång på grovfoder

En norsk forskningstudie på kaniner där de hade 5 grupperingar utomhus med tillgång till oisolerad rasthus, 3 hade isolerade hus med medeltemperatur på vintern över 8 grader och ganska hög luftfuktighet. sissta 2 var hysta konstant innomhus i 17 grader. resultatet av studien visar att den första gruppen hade 39% mer tillväxt jämte grupperna som var innomhus hela vintern. Den gruppen som var innomhus åt också mäst mat.. om du är intresserad kan leta upp alla olika hållningstyper de hade med och statistiken

Men ha så naturligt som möjligt och så mycket mark som plats som möjgligt.. jag har med lyckat resultat haft 50 honor och 3 hannar i samma hage. hela besättningen är mer harmonisk och det är mindre sjukdomar mindre dödfödda än när jag hade dem inne samt fler ungar

Ursäkta det osammandhängande språket, har inte sovit på mycket länge.. lammingstider!
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Holma_gord

• HolmaGården
« Svar #2 skrivet: 15 mar-06 kl 18:45 »
Jag tänkte ha lösdrift inomhus

Holma_gord

• HolmaGården
« Svar #3 skrivet: 15 mar-06 kl 19:11 »
Om Buren är
Längden=100cm
Brädden=55cm
Höjden=55cm

är det godkänt??

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 15 mar-06 kl 22:52 »
För dvärgkaniner förmodligen.. mellanstora raser som gotlänningar behöver högre burar. .. och bredare. Kolla jordbruksverkets regler!! och tänk på att det är minimikrav, inget som är naturlig utrymme..  Kanske ska man funderar över om man vill tjänar pengar eller har nöjda kaniner som blir bra mat också... snacka om självhushållning och etik??

Januschka
« Senast ändrad: 15 mar-06 kl 22:53 av Januschka »
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 mar-06 kl 22:59 »
Om Buren är
Längden=100cm
Brädden=55cm
Höjden=55cm

är det godkänt??

Det är godkänt om det är en liten ras under 3 kg.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 17 mar-06 kl 07:44 »

En norsk forskningstudie på kaniner där de hade 5 grupperingar utomhus med tillgång till oisolerad rasthus, 3 hade isolerade hus med medeltemperatur på vintern över 8 grader och ganska hög luftfuktighet. sissta 2 var hysta konstant innomhus i 17 grader. resultatet av studien visar att den första gruppen hade 39% mer tillväxt jämte grupperna som var innomhus hela vintern. Den gruppen som var innomhus åt också mäst mat.. om du är intresserad kan leta upp alla olika hållningstyper de hade med och statistiken

Men ha så naturligt som möjligt och så mycket mark som plats som möjgligt.. jag har med lyckat resultat haft 50 honor och 3 hannar i samma hage. hela besättningen är mer harmonisk och det är mindre sjukdomar mindre dödfödda än när jag hade dem inne samt fler ungar

Jag är intresserad av den norska studien!!! Går det att få tag i resultatet på nätet, eller är det något papper du har hemma?

Hur stor hage har du till dina kaniner? Är det problem med mask/parasiter? Byter du hage under året? Vad har du för stängsel?

;D
Landsflykting i storstan...

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 1 användare
LarryGeano

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser