Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Märkning av kaniner  (läst 3512 gånger)

TeresG

• Västergötland
Märkning av kaniner
« skrivet: 18 dec-09 kl 21:54 »
Vad jag har förstått är inte tatuering aktuellt längre utan det ska vara en ring runt foten, någon som vet om det är så???
Men sen har jag lite funderingar på att ställa ut 2 av mina kaniner, men de är märka med tauering från uppfödaren, kan de ställas iaf?

MVh Teres
Hej! Jag heter Teres och bor på en gård utanför Tidaholm, i Västra Götaland tillsammans med mina djur: kaniner,  Svarthöns, Bronskalkoner, Red Bourbon kalkoner hundar (Grand danois, Amstaff/B-C och Smålandstövare), Skruvhornsfår, Linderödsgrisar, iller, samt katter.

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Märkning av kaniner
« Svar #1 skrivet: 18 dec-09 kl 23:21 »
Du kan ställa ut både öronmärkta och fotringade djur. Man får fortfarande öronmärka kaniner men det ska ske av en veterinär och under bedövning. Så det finns både fotringade och öronmärkta kaniner på en utställning.

Om JBV får pengar tänker de tydligen göra nåt försök med Emblakräm och om det fungerar kommer vi själv att få märka igen sen. Men det är fortfarande vädigt osäkert men man håller ju tummarna.

TeresG

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 19 dec-09 kl 12:13 »
Okej, men man måste ha med härtamningsbevis också eller?
tack för svartet:)
Hej! Jag heter Teres och bor på en gård utanför Tidaholm, i Västra Götaland tillsammans med mina djur: kaniner,  Svarthöns, Bronskalkoner, Red Bourbon kalkoner hundar (Grand danois, Amstaff/B-C och Smålandstövare), Skruvhornsfår, Linderödsgrisar, iller, samt katter.

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #3 skrivet: 19 dec-09 kl 15:39 »
Du menar väl stamtavlan, du kan inte ställa djur med härstamningsbevis på bla kafs utställningar...
Det går endast på vissa keldjursutställnigar & då behöver inte djuret vara märkt alls har jag för mig.
Stamtavlan behöver inte vara med vid utställning men det är bra att ta den med, ibland har dom stambokföring samtidigt.
Var med & bli ett fan i min Facebook grupp för Belgiska Jättar:
http://www.facebook.com/pages/Saxtorp-Sweden/Busebo-s-Jattar/113483878676727?ref=sgm
Bor ute på landet med skogen inpå knutarna med Sambo, 3 barn, 2 jyckar, ett gäng Belgiska Jättar, Belg harar, å hoppkaniner, 1 Grå jako, 3 katter.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #4 skrivet: 19 dec-09 kl 16:49 »
Räta mig om jag har fel men om man märker kaninen skickar man med stamtavla. Härstamningsbevis skickar men med om kaninen är omärkt?

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #5 skrivet: 19 dec-09 kl 18:02 »
Det är mkt om & kring just nu detta med märkning, det finns uppfödare som säljer kaniner idag som inte är märkta men du får ändå stamtavla med & får då åka till vetrinär & märka själv efter vad det står på stamtavlan. Det är en kostnadsfråga då det är dyrt att öronmärka hos vetrinären. En del ringmärker sina djur & jag skulle inte vilja ha en ringmärkt kanin så jag hade hellre föredragit att köpa omärkt & märka själv.
Man kan köpa kaniner som är märkta utan stamtavla oxå eller om det medföljer ett härstamningsbevis.
Man märker ju upp hela kullen & ibland får man inte sålt alla utan väljer att sälja till kel & då behövs ingen stamtavla men det kan vara kul att veta vem somär mamma & pappa & vilka färger som ligger bakom.

Så det kan vara hur som hellst eg.
http://www.facebook.com/pages/Saxtorp-Sweden/Busebo-s-Jattar/113483878676727?ref=sgm
Bor ute på landet med skogen inpå knutarna med Sambo, 3 barn, 2 jyckar, ett gäng Belgiska Jättar, Belg harar, å hoppkaniner, 1 Grå jako, 3 katter.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #6 skrivet: 19 dec-09 kl 18:38 »
vad kostar det att åka till vetrinären och märka en kanin och sen sälja den ??
så det kostar inte om man köper en kanin med stam och sen åker till vetrinären och får den märkt ??
så ni föredrar märkning än ringar ??
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Weasel

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 19 dec-09 kl 18:52 »
så det kostar inte om man köper en kanin med stam och sen åker till vetrinären och får den märkt ??

Det kostar ju inte uppfödaren något då, kostnaden får ju den nya ägaren stå för som tar kaninen till vet.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 19 dec-09 kl 18:59 »
Det kostar ju inte uppfödaren något då, kostnaden får ju den nya ägaren stå för som tar kaninen till vet.
ok
men om uppfödaren har märkt den så kostar den mer va ??

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #9 skrivet: 19 dec-09 kl 23:32 »
ok
men om uppfödaren har märkt den så kostar den mer va ??

ja det brukar va att den kostar mer då.

vad kostar det att åka till vetrinären och märka en kanin och sen sälja den ??
så ni föredrar märkning än ringar ??

verinären brukar ta mellan 100 - 500/st vad jag har hört det är så olika.
Beror oxå på hur många man märker på en gång & vilken vetrinär man åker till. Finnssäkert billigare eller dyrare oxå.
Jag föredrar INTE ringar, kommer inte attsätta en ring på mina djur...

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #10 skrivet: 20 dec-09 kl 07:36 »
ja det brukar va att den kostar mer då.

verinären brukar ta mellan 100 - 500/st vad jag har hört det är så olika.
Beror oxå på hur många man märker på en gång & vilken vetrinär man åker till. Finnssäkert billigare eller dyrare oxå.
Jag föredrar INTE ringar, kommer inte attsätta en ring på mina djur...
tack

TeresG

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 21 dec-09 kl 10:25 »
Det är så att jag fick in en öronmärkt fransk vädur som "omplaceringskanin" . Då tämkte jag att den är ju både renrasig och märkt så att det vore roligt att ställa ut, men jag fick varken med ett härstamningsbevis eller stamtavla...

Fjordfrassan

« Svar #12 skrivet: 21 dec-09 kl 22:30 »
I ena örat finns en bokstav+ ett nummer detta är uppfödarens nummer, (andra örat är det bara nummer, om den är korrekt märkt vill säga!), kolla med riksstambokföraren vem som "äger" uppfödarnummret. Tag sedan kontakt med uppfödaren så kan denna skriva ut en ny stamtavla.  :) :)

Gösta

« Svar #13 skrivet: 05 jan-10 kl 22:13 »
För ordningens skull bör påpekas att fotring på kaniner ej är godkänt av SJV utan ett påhitt av kaninavelsföreningen.
Enligt SJV är metoden olämplig Beslut kommer att fattas i detta ämne under våren. Är med på vår lista om märkning av kaniner.
Gösta

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #14 skrivet: 05 jan-10 kl 22:21 »
så enligt sjv har man nu varken fått använda fotring eller tång (förutom med bedövning hos vetten) i hur länge som helst? har jag fattat det rätt? hur logiskt är det?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Gösta

« Svar #15 skrivet: 05 jan-10 kl 22:25 »
Enligt SJV, ja.
Gösta

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser