Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninras till mina behov...  (läst 1405 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Kaninras till mina behov...
« skrivet: 17 dec-09 kl 19:24 »
Hej,

jag har tidigare haft uppfödning av röda nz, och har nu flyttat till stor tomt och tänkte ha kaniner för köttproduktion igen.

Jag är även intresserad av att ta hand om skinnen, och då önskar jag mig skinn som är relativt enhetliga i färg, bepälsning och storlek.

Och min personliga smak är att rött inte är min favorit, ej heller viltfärgat.

Jag vill ha en ras med bra foderutbyte, relativt snabb tillväxt, och bra utbyte på moderdjuren, dvs många kilo ungar per år.

Jag gillar också genbankstanken, och att hjälpa till att bevara en traditionell ras, och kan tänka mig att göra lite avkall på produktiviteten för den skull.

Jag har tittat på gotlandskaniner, charmiga, men verkar få väldigt få ungar, rätta mig om jag har fel... Dessutom är mönstringen väldig oregelbunden, så det får man också tänka på när man ska använda skinnen.

Kanske är nz bäst i alla fall, det finns ju svarta.

Mina 3 röda honor snittade på 10 ungar per kull, 3 kullar per år i ouppvärmt garage på vintern kombinerat med betesbur på sommaren. Något liknande hade jag tänkt mig nu också.

Någon som har bra förslag på ras/färg?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

esten

• -
SV: Kaninras till mina behov...
« Svar #1 skrivet: 17 dec-09 kl 19:42 »
Du tyckte inte om röda eller ?
Annars Bourgogne kanin , inte så sällskapligt lagd kaske , men bra päls .
Eller stor Chinchilla lättare att hantera , fertil .

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #2 skrivet: 17 dec-09 kl 20:09 »
Vit Lant kanske? Annars tycker jag absolut att gotlandskaninen är värd att fundera närmare på, de får inte så små kullar 6 - 8 ungar ibland ännu fler.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #3 skrivet: 17 dec-09 kl 22:13 »
stora silver kanske ?
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 17 dec-09 kl 22:17 »

Jag gillar också genbankstanken, och att hjälpa till att bevara en traditionell ras, och kan tänka mig att göra lite avkall på produktiviteten för den skull.

Någon som har bra förslag på ras/färg?

Svensk pälskanin kanske?

kiwsan

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 17 dec-09 kl 22:43 »
Kolla in Svensk päls Kanin.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 17 dec-09 kl 22:51 »
Wiener, blå wiener,viltblå wiener kanske?
De har en fantastisk päls, har mycket bra köttanstättning och är trevliga att handskas med.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 17 dec-09 kl 23:28 »
Hej!

Gotlänningar har inte tillräcklig med ungar? Vad förväntas? 6 till 8 i första kullen, därefter 7 till 11. Räcker inte det?

Men ingen snabb tillväxt, ingenting att tjäna slaktpengar  med.  Dom är ju avlade för husbehov och där ställs andra krav än i produtkion.

Januschka

Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 18 dec-09 kl 01:02 »
Vit (albino) rex kanske? Dom blir väl inte så jättestora kanske, men vilken päls!  :o Jag kommer att skaffa såna nu till våren (vårvintern). Annars gillar jag skarpt stora silverns päls.
Vill du ha enhetliga färger på skinnen så bör ju rasen ha en enhetlig färg som inte varierar så mycket. Och där är ju vitt väldigt lättsamt...  ;) Förutom att dom ser skitiga ut lättare då kanske...  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #9 skrivet: 18 dec-09 kl 07:24 »
jag säger nog blandras till om man ska slakta det.
bj/tjs/ss/bw/sp.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #10 skrivet: 18 dec-09 kl 08:12 »

Jag har tittat på gotlandskaniner, charmiga, men verkar få väldigt få ungar, rätta mig om jag har fel... Dessutom är mönstringen väldig oregelbunden, så det får man också tänka på när man ska använda skinnen.

Som Januschka redan sa så har Gotlandskaninen inte alls få ungar, jag hade flera honor som hade 8-10 redan i första kullen, och om inte så fick dom det i andra och tredje...
Angående färg så får du iaf inga scheckar om du bara har enfärgade avelsdjur. Men olika färger blir det ju, blå, svart,...

Angelika

Dela detta:

* Inloggade just nu

686 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser