Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ensilage  (läst 812 gånger)

Maddie

• Uppland
Ensilage
« skrivet: 16 dec-09 kl 18:44 »
 Kan kaniner äta ensilage ?    ???    Hararna gör ju det ute i hagarna på nätterna men de kanske blir sjuka av det ? :-\   Någon som vet ?

Qiz

• Västergötland
SV: Ensilage
« Svar #1 skrivet: 16 dec-09 kl 21:43 »
De kan äta ensilage, har själv gett mina det en period. Jag ställde däremot frågan om det var "bättre" med ens. kontra hö, fick till svar att hö är bättre just till kanin pga att kaninen är väldigt känslig för gräs som jäser och det kanske man inte alltid upptäcker på ensilaget. Alltså det kan lukta gott och se gott ut men där kan ändå ha påbörjats en jäsningsprocess som kaninernas magar inte tål.

Zandra

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #2 skrivet: 17 dec-09 kl 07:54 »
Mina kaniner får en tuss hösilage varje dag och ääälskar det. Men som Qiz sa, så måste man vara uppmärksam på kvalitén. Jag tittar utifall det är mögel  i balen, men då får heller inte våra får av det utan en sån bal kasseras.
Jag var väldigt försiktig när jag började ge hösilaget, en pyttetuss varje dag o ökade succesivt. Dom får nu hälften hö o hälften hösilage, ger mindre kraftfoder istället.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Maddie

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 17 dec-09 kl 17:36 »

Tack för svaren !  :)
Jag tar och provar lite försiktigt ...    :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 3 användare (1 dolda)
Jona d, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser