Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ardennerfrågor  (läst 3458 gånger)

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
Ardennerfrågor
« skrivet: 15 dec-09 kl 11:50 »
Jag har lite hästfrågor i allmänhet och ardennerfrågor i synnerhet som jag försökte få svar på via ardenner-klubbens kontaktadress. Men då jag inte fått något svar efter två veckor provar jag här istället  ;D

Hej

Jag har lite frågor om Ardenner och lite allmänna hästfrågor som jag provar med att få svar på här.

*Ungefär hur många Ardenner finns det i Sverige idag?
*Är dagens Ardenner av samma typ eller lika stark som de hästar som användes i jordbruket innan det mekaniserades?
*Hur många av dem är ston?
*Hur gammal bör ett sto vara innan hon får sitt första föl?
*Kan ett sto föla varje år?

Jag kan som ni ser ingenting om hästar, men skulle vilja räkna ut hur lång tid det skulle ta att föda upp tillräckligt många hästar för att "hästifiera" jordbruket igen.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Dräng

• -
SV: Ardennerfrågor
« Svar #1 skrivet: 15 dec-09 kl 19:07 »
Det vore ju härligt, hästifiering alltså.

Men bör du inte räkna med inavelsprocent osv också? Jag menar, bara för att det finns tusen ston och en massa hingstar så betyder det inte att alla ston kan föla eftersom det föreligger släktskap osv.

I vilket fall är det väl en process man med fördel inte skyndar på. Man vill ju inte ha en massa arbetshästar som visar sig bli oarbetsföra efter ett antal år osv.

nordtravare

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 15 dec-09 kl 20:10 »
Om jag inte minns fel fanns det 500000 hästar när jordbruket var hästifiserat . Om vi säger att 350000 gick i jordbruk .
Man skulle få betäcka i stort sett alla ston över c ponny inaveln skulle inte bli något bekymmer bla för att dom flesta fölen skulle vara korsningar . man skulle använda så stor hingst man tordes bruksnordis och ardenner på medelgrova ston över d ponny ,det skulle vara brist på bra hingstar .Ston skulle föla  första g vid 3 år. kunniga kuskar skulle också fattas .  Detta skrivet med stor reservation vad gäller siffrorna.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 16 dec-09 kl 20:44 »
Jag har lite hästfrågor i allmänhet och ardennerfrågor i synnerhet som jag försökte få svar på via ardenner-klubbens kontaktadress. Men då jag inte fått något svar efter två veckor provar jag här istället  ;D

Hej

Jag har lite frågor om Ardenner och lite allmänna hästfrågor som jag provar med att få svar på här.

*Ungefär hur många Ardenner finns det i Sverige idag?
*Är dagens Ardenner av samma typ eller lika stark som de hästar som användes i jordbruket innan det mekaniserades?
*Hur många av dem är ston?
*Hur gammal bör ett sto vara innan hon får sitt första föl?
*Kan ett sto föla varje år?

Jag kan som ni ser ingenting om hästar, men skulle vilja räkna ut hur lång tid det skulle ta att föda upp tillräckligt många hästar för att "hästifiera" jordbruket igen.

Svarar på det jag kan :
Nej den gamla typen var lägre bredare o tyngre + att det finns två typer av ardenner hästar.
Jag har för mej att dom helst ska vara 4 år men det kan säkert andra bättre än mej .
Ja det kan dom då dom betäcks på fölbrunsten .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

putte95

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 dec-09 kl 20:59 »
mitt ardenner sto fick sitt första föl vid 4 år och har fått föl två år i rad.. hon är 6 år nu..

Ylven

• Småland
    • Min blogg
« Svar #5 skrivet: 17 dec-09 kl 11:33 »
Någon som vet ungefär hur många ardenner av den mest lämpliga sorten som finns i Sverige idag? Alla gissningar är bättre än mina!

::)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 17 dec-09 kl 11:45 »
Att en häst "kan" få föl varje år innebär inte att den bör få varje år.

Ett sto som är friskt och får rätt näring kan lätt få föl varje år utan att det sliter alltför mycket på hästen, MEN det verkar som du menar att hästen faktiskt skulle jobba som traktor också, och vid tungt dagligt arbete är det inte lämpligt att stoet samtidigt ska föda och producera mjölk.

Och en häst som är väl tränad och bra på sina uppgifter, vilka de än är, och jobbar mycket är mycket mer värdefull i sin arbetsförmåga än i sin förmåga att producera föl.

Även om jag känner till en b-ponny som jobbade på ridskola och samtidigt producerade över 15 föl under sin levnad, och som verkade pigg och glad vid 24 års ålder.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

pålle

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 dec-09 kl 12:15 »
Någon som vet ungefär hur många ardenner av den mest lämpliga sorten som finns i Sverige idag? Alla gissningar är bättre än mina!

::)
  skulle bra järna villj veta viken som är den lämplia sorten vad är läplig? mvh

esten

• -
« Svar #8 skrivet: 17 dec-09 kl 12:28 »
Enligt Hälsinglands ardenner klubb finns mellan 4 och 5 000 ardennerhästar i landet .

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 17 dec-09 kl 20:46 »
Den Belgiska Ardennern är låg , bred o tung med mkt behåring .
Mera lik den gamla stammen av den "svenska " ardennern.

Dom är mina favoriter  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Johnny

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 21 dec-09 kl 18:53 »
Hej!

Enligt en bekant som lever på att föda upp och köra in brukshästar så blir det vanligare och vanligare att han får avliva någon ardenner eller nordsvenskbruks häst varje år.

Detta beror på enligt han att syket har blivit sämre på dem då det inte är längre krav att de skall klara bruksproven.
Han har informerat detta till de avelsföreningar som finns.
Han har fått ett svar att det skall satsa på att ardennern skall bli ridhäst för där finns intresset i framtiden.

De hästar som han kör in skall klara köra allt inom jordbruket och skogen  innan han släpper dem vidare.
Klarar de inte detta utan visar "konsiga" tedenser så får de gå vidare eller säljer han dem billigt till någon hästkunnig bekant så han vet att de inte kommer till en "nybörjare" eller säljs vidare.

/Johnny

Ylven

• Småland
    • Min blogg
« Svar #11 skrivet: 21 dec-09 kl 21:54 »
Hur många föl är det rimligt att räkna med att en ardenner får under sin levnad? Hur gammal är det rimligt att en arbetande häst kan bli?

Många frågor bliiir det.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #12 skrivet: 21 dec-09 kl 22:43 »
En välskött arbetshäst slår nog till 30 strecket om det är bra material i hästen från början.

Ja har oxå pratat med ordföranden i svenka ardenner föreningen för några månader sedan o han var inne på samma linjer .
dom tyckte att rasen skulle "utvecklas"

Ska man ha arbetshäst för tungt bruk så satsa på en belgisk ardenner ist.

ardennervän

• www.backagard.net
« Svar #13 skrivet: 22 dec-09 kl 01:08 »

Ska man ha arbetshäst för tungt bruk så satsa på en belgisk ardenner ist.
Där kan jag nog inte hålla med dig. Visst är den belgiska ardennern tyngre än den svenska men det beror på att de även är avlade som mat och mat blir ju sällan gammal. Medans den svenska ardennern är avlad som arbetshäst med ett bra psyke och inget annat. man försöker ju inom ardennerkretsar bromsa den belgiska ardennerns inblandning i den svenska aveln just på grund av psyket och hållbarheten. Men visst det finns väl alltid individer inom alla raser som inte passar i mallen, och man kan ju ha tur.

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 22 dec-09 kl 10:54 »
Hej!

Enligt en bekant som lever på att föda upp och köra in brukshästar så blir det vanligare och vanligare att han får avliva någon ardenner eller nordsvenskbruks häst varje år.

Detta beror på enligt han att syket har blivit sämre på dem då det inte är längre krav att de skall klara bruksproven.
Han har fått ett svar att det skall satsa på att ardennern skall bli ridhäst för där finns intresset i framtiden.

De hästar som han kör in skall klara köra allt inom jordbruket och skogen  innan han släpper dem vidare.
Klarar de inte detta utan visar "konsiga" tedenser så får de gå vidare eller säljer han dem billigt till någon hästkunnig bekant så han vet att de inte kommer till en "nybörjare" eller säljs vidare.

/Johnny

om man vill ha en ridhäst så skaffa en RIDHÄST och låt dom som vill ha sin häst som en arbetshäst ha det utan att förstöra raserna som den sårtens avel faktist gör för när det bara finns stora rid hästar så är det för sent då vet i alla fall jag att jag skulle sluta med allt som har med häst att göra
kusk utan arbetshäst, En kördräng med arbete som dräng. Kamoflerad till skogselev. Fast i grund å botten en envis ärlig hedlig backåtsträvare ;)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #15 skrivet: 22 dec-09 kl 18:51 »
Jag har aldrig fått uppfattningen om att ardennern skulle avlas vidare för ridning... så sjukt. Att man sedan kanske rider sin ardennerhäst är en helt annan sak.

Bruksprovet är ett körprov och inget annat! Och temperamentet bedöms på premieringen.

Den belgiska ardennern är av tyngre typ men har trots detta ofta lätta rörelse. Och i belgien äts hästar i större utsträckning plus att man avlar för att 3-åringarna ska vara väldigt biffiga inför 3-års visningen vilket ofta resulterar i sämre hållbarhet.

Men en liten undran till trådskaparen bara.. anledningen till att avla fram mängder av hästar för att "hästifiera" jordbruket.. är det någon särkild anledning?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Blåhaken

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 22 dec-09 kl 19:26 »
Hej!

/Johnny

Jag undrar just om det här nya lynnet (som får hög premiegrad på utställning och som många verkar vara ute efter numera) på nordsvensk och ardenner är mest anpassat för oerfarna kuskar? Här har vi i generationer haft brukshästar och den typ av häst som förr föredrogs i skogsarbete skulle nog idag klassas som häst med "dåligt psyke". En bra häst är enligt oss och gamla hästgubbar en het, pigg, raskhäst, som lyfter benen högt (då kan de trampa nya vägar även i djup snö och sliter mindre ont vintertid). Ju tyngre arbetet är desto hetare ska hästen bli. Går lasset tungt eller hugger (över stenar eller barfläckar) ska hästen dra hårdare och blir hetare - en häst som tar fart på rätt ställen klarar att jobba utan att fastna. Den som segdrar i jämn fart, som moderna brukshästar flest, duger till att plöja åkrar. Lättkörda djur, även för den lite mer oerfarne, men för en duktig kusk/ryttre och som vill bruka hästen allsidigt som förr är det inga bra bruksdjur.
En tung häst ser pampig ut, men det blir också mycket kött som ska flyttas. Den ursprungliga hästen var långt ifrån så tung o stor som moderna hästar och det har nog gått ut en del över hållbarhet och arbetskapacitet.

EmblaAsk

« Svar #17 skrivet: 23 dec-09 kl 13:34 »
Ardennern är och förblir en körhäst! Det finns ingen ambition från Ardennerföreningens sida att den skall avlas till att vara ridhäst!

Det har på senare tid varit uppe till disskusion i föreningen om man skall skippa Körprovet vid godkännande av hingstar, men man beslutade att köregenskaperna är så viktiga för rasen att bruksprovet skall vara kvar och en adrennerhingst måste alltså KÖRAS för att kunna godkännas för avel.

Vår ordförande i ardennerföreningen brinner för sin ras, och vi "arbetar" numera emot en alltför stor import av belgisk ardenner. Detta motstånd beror INTE på att den belgiska är sämre på något vis utan för att Svensk ardenner är klassad som an lantras idag. Detta innebär att vi får stora pengar i stöd från EU. Importeras det för mycket belgisk ardenner som används i avel i Sverige så förlorar vi lantrasstatusen och även EU-pengarna....

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #18 skrivet: 27 dec-09 kl 20:41 »
Då undrar jag varför man allt oftare ser ardenners som är höga o långa i kroppen numera det såg man aldrig förr .
¨Då var dom ju låga o breda pansarvagnar som inte skyggade för en bomb ens.
Många av dom ardenners jag sett i dagens läge är höga långa och för smäckra + svättiga o nerviga med mkt dålig behåring , inga vackra djur alls längre .

Jag hade ett gammalt ardennersto för några år sen med en gammal o gedigen stam , hon var nästan 1m mellan frambenen så ska dom se ut , som pansarvagnar  ;D

Blåhaken

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 28 dec-09 kl 18:27 »
Mja, riktigt länge sedan, 1850-1910-tal var ardennern inte så tung som den sedemera blev. Titta gärna i "Handbok för hästvänner" av C.G Wrangel. Se sid. 330, 331, 333 o 335 för bilder på svensk ardenner. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser