Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  biogasanläggning på blocket  (läst 2550 gånger)

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
biogasanläggning på blocket
« skrivet: 14 dec-09 kl 22:32 »
http://www.blocket.se/hassleholm/Biogas_Anlegg___2_m3_25025706.htm?ca=8&w=3

Letade efter fabrikatet på nätet för mer info o hittade denna länk:
http://sintex-plastics.com/deenabandu_g.htm

Vad säger ni som kan ngt om energianläggningar om dessa?

Ann

Cyklisten

• Gäst
SV: biogasanläggning på blocket
« Svar #1 skrivet: 15 dec-09 kl 12:34 »
Med den lilla volymen fungerar den bara med energirikt foder. Inte gräs, gödsel, halm eller liknande utan dålig spannmål, potatis och annat som innehåller mycket kolhydrater.

Den måste isoleras och värmas också eftersom temperaturen ska vara ca 35 grader. Det finns en liknande i Indien och där har de ju värmen gratis. Jag har funderat på att importera en anläggning, men det känns ju totalt fel att skicka en sådan sak så långt. Roligt att den finns tillgänglig här nu.

Här är en beskrivning:

http://www.arti-india.org/content/view/46/43/
« Senast ändrad: 15 dec-09 kl 12:40 av Cyklisten »

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #2 skrivet: 15 dec-09 kl 13:25 »
Cyklisten, vad menar du med att den bara fungerar med energirikt foder? Menar du att den inte producerar tillräckligt med gas eller att processen inte fungerar om man till exempel skulle vilja köra den på toaavlopp och hushållskompost?

Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 15 dec-09 kl 14:06 »
Den är väldigt liten, och små gastankar brukar fungera dåligt i vårt klimat. Den minsta  kan väl ordna värme till kaffekoket.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Cyklisten

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 dec-09 kl 16:32 »
I gödsel är den mesta energin redan använd. Om man vill få ut en rimlig mängd energi ur jästanken så måste man ha en stor tank.

Det tar också längre tid för bakterierna att bryta ned cellulosa från gräs än stärkelse så det energifattiga materialet måste ha längre tid i tanken och då behövs en ännu större tank.

Om man inte värmer upp tanken så går processen långsammare och då behövs en ändå ännu mera större tank för att få ut en rimlig mängd energi.

Jag skulle inte stoppa folkskit i den här tanken. Det är för kort uppehållstid så avloppet kommer att innehålla olämpliga bakterier och virus som inte har hunnit dö.

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 15 dec-09 kl 16:35 »
I gödsel är den mesta energin redan använd. Om man vill få ut en rimlig mängd energi ur jästanken så måste man ha en stor tank.

Det tar också längre tid för bakterierna att bryta ned cellulosa från gräs än stärkelse så det energifattiga materialet måste ha längre tid i tanken och då behövs en ännu större tank.

Om man inte värmer upp tanken så går processen långsammare och då behövs en ändå ännu mera större tank för att få ut en rimlig mängd energi.

Jag skulle inte stoppa folkskit i den här tanken. Det är för kort uppehållstid så avloppet kommer att innehålla olämpliga bakterier och virus som inte har hunnit dö.

Håller nog med, utom att folkaskit skulle vara så väldigt farligt att använda.

Cyklisten

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 dec-09 kl 16:54 »
Håller nog med, utom att folkaskit skulle vara så väldigt farligt att använda.
Ja, du har rätt. Det går ju ut i det vanliga avloppet utan lång uppehållstid. Men jag vet att om man använder latrinkompost så ska den ligga orörd länge (ett halvt till ett år) innan man kan använda den som gödning, det var det jag tänkte på. Tror jag.

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 15 dec-09 kl 17:00 »
Halvårskarensen, finns och det är enförsiktighetsåtgärd. Förr tömde man dassen i potatislandet. jag ska snart irätta en kompost för att fövara skit och en tank för urinen. Vi ska återanvända den istället för att gräva ner en maskin på 100000:- och som kostar 10000/år i underhåll. De som gör det får ju sätta minst en tiokronorsautomat på toadörren. ;D

Cyklisten

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 dec-09 kl 20:33 »
Jag har försökt räkna på hur mycket energi man kan få ut från en liten hobbyjäsare hemma på tomten.

Enligt SCB var 2008 skörden av matpotatis 28340 kg per hektar och av stärkelsepotatis 40400 kg per hektar. Som jämförelse ger vete ca 6000 kg per hektar.

http://www.scb.se/Pages/Product____9469.aspx?produktkod=JO0603&displaypressrelease=true&pressreleaseid=256085

Potatis innehåller 3 MJ energi per kg, vete 14 MJ per kg.
Stärkelsepotatis ger då 120 GJ per hektar, vete 84 GJ per hektar.

Inte så stor skillnad, men det är lättare för en hobbyodlare att odla potatis än vete.

1000 kvm ger 12 GJ eller drygt 3000 kWh. Om jag jäser det till metan som jag bränner i ett elverk kanske det blir 10% kvar som elström.  Hmm, 300 kWh för allt arbete med 1000 kvm potatis...

Ingen bra idé. Bättre att köpa solceller. Ingen fotosyntes för min del, tack!

M8e

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 15 dec-09 kl 20:59 »
Det blir väl en hel del värme från nedbrytningen också? Om man har anläggningen i tex källaren så får man nog en del värme, sen om man kör gasen i en motor så får man även då värme.
Så om man lever offgrid så kan det vara en bra kombination med solceller...

Men om man odlar potatis så är det nog "roligare" att göra etanol.  ;)
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Cyklisten

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 15 dec-09 kl 21:15 »
Jag vet inte alls hur mycket värme som kan bildas vid nedbrytningen. Har du sett några siffror?

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 15 dec-09 kl 22:30 »
Det blir värme från nedbrytningen, men oftast räcker den inte ens till att hålla temperaturen i reaktorn i vårt klimat. Det brukar bli att ta en del gas för att hålla tanken varm. En liten anläggning kan knappt fungera här.  Skit från 100 kor blir mer lagom.

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #12 skrivet: 16 dec-09 kl 20:05 »
hm? Det var trevligt med alla svar men mindre roligt kanske..

för liten volym för gödsel.

100 kors skit jmf med hästskit?
I hästskiten är det i alla fall betydligt mer energi än koskiten..

Det är retligt att se ångan stiga från gödselstacken dessa dagar, utan att kunna fånga värmen på ngt vis.
kompostmasken kvider i värmen 10 cm ner i dyngan.

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 16 dec-09 kl 21:01 »
Litta av värmen kan du ta genom att leda en slangslinga igenom gödselstacken.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #14 skrivet: 17 dec-09 kl 11:32 »
Jag tänker mig egen biogas som en del i ett "off-grid"-paket där den ska stå för matlagningen på sommaren. Då vill man ju inte elda i köksspisen... Kanske skulle en sådan lite reaktor duga då? Om man fyller den hela året, men den är för kall för att det ska hända något innan det blir varmt ute, det låter ju som en bra kombination, eller hur?  ;D
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #15 skrivet: 28 dec-09 kl 00:06 »
Litta av värmen kan du ta genom att leda en slangslinga igenom gödselstacken.

I alla fall lite gjädje av värmen har jag indirekt dessa kyliga dagar av stacken.
Kompostmasken överlever även ganska ytligt och ger god lunch åt en stare! o en hel bunte koltrastar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

692 gäster, 3 användare (1 dolda)
Dajnah, Spruce Recin

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser