Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skrattduvor som husdjur?  (läst 4182 gånger)

Harriet S

skrattduvor som husdjur?
« skrivet: 14 dec-09 kl 20:04 »
Någon här som har skrattduvor eller påfågelduvor inomhus som "vanliga" burfåglar, eller helt friflygande i huset? Det lilla jag läst och hört  om skrattduvorna låter ju som dom är så otroligt lätta att få tama. Och stämmer det borde det ju vara en lämplig sällskapsfågelras. Jag har ingen erfarenhet av fåglar varken ute eller inne, hur mycket skitar dom ner egentligen om dom får flyga fritt inne, kommer det en pöl så fort dom rör på sej eller är det möjligt att ha någorlunda rent trots fåglar? Ser ju trevligt ut då folk har en sällskaplig mysfågel på axeln eller huvudet, men om man blir bajsad på var femte minut försvinner lite av charmen tycker jag... :)
Sen verkar det väldigt svårt att hitta någon som föder upp annat än brevduvor, vart kan man vända sej för att hitta?

Daaniel

• Gäst
SV: skrattduvor som husdjur?
« Svar #1 skrivet: 14 dec-09 kl 20:43 »
här står det mycket om skrattduvor! även bilder :)
http://www.racy.se/duvor/

Csilla75

• Skåne
    • mina husdjur
« Svar #2 skrivet: 14 dec-09 kl 21:47 »
jag har ett par vita påfågelduvor men inte inomhus utom i uterummet med möjlighet till friflygning utomhus. de är väldigt lätta att få tama, är lugna och så himla vackra att titta på! tror inte det hade fungerat att ha de inomhus,de är rätt stora och skulle nog bajsa ner allt om man hade haft de friflygande inomhus.  ;)
/Csilla
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

Harriet S

« Svar #3 skrivet: 15 dec-09 kl 08:49 »
Tack hörni för svaren. Vet ni även var man kan få tag i såna här vackra fåglar? Bor i Jämtland.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 15 dec-09 kl 22:29 »
Min mamma hade en skrattduva när hon var ung inne. Tror hon hade ett eget rum att flyga i, och en bur såklart. Hon var väldigt social och kuttrade och hade sig berättar hon (mamma). När hon kom hem kom och glad och flög emot henne. Men så kom problemet... Att duvor dunar väldigt mycket och bajsar, och mamma klarade inte av det/tålde in/allergisk så hon fick ge bort sin lilla duva. :( Hon tänkte att hon skulle få det bra på det nya stället med en pojkvän och allt istället för att vara helt själv emellanåt.

Tydligen inte... Mamma kom en dag för att hälsa på sin duva som satt nere i en källare ihop med den andra duvan i en liten bur. Hon såg väldigt depremerad och ledsen ut... :( Mamma gick fram till buren och sa hennes namn (kommer inte ihåg vad duvan hette), duvan blängde på henne... Så sträckte mamma fram handen till henne och... Då hackade duvan ilsket efter henne... Som att hon sa åt henne att försvinna, svikare som hon var som lämnat henne på detta ställe.

Mamma grät och kände skuld på vägen hem över duvan och kände flera gånger att, jag vill ta tillbaka henne! Men hon gjorde det aldrig och inte alltför långt efter hon var och hälsade på duvan och såg hur hon vantrivdes så fick hon höra att duvan dött...  :( Och då blev ju inte skuldkänslorna bättre precis. :/

Ja, en sorglig liten historia om mamma och hennes duva.

Sedan så hade min pojkvän en duva också inomhus i bur (och fick komma ut emellanåt och flyga). Hon blev 16 år gammal, mot slutet orkade hon inte flyga längre men kuttrade på och var glad enda in till slutet. Istället för att fladdra omkring när hon fick komma ut ur buren så kunde man ju knata omkring på golvet... Kommer ihåg när jag var där en gång och duvan var lös och hennes man höll på att trampa på henne... "AAAAKTA DUVAAAN!!!"... X_x'' Hon syntes inte så bra med sin gråaktiga fjäderdräkt emot vardagsrummets matta.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 2 användare
Erik Forsman, Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser