Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Häst med "fotsvett"  (läst 1225 gånger)

attefocratte

Häst med "fotsvett"
« skrivet: 14 dec-09 kl 10:30 »
Min (oskodda) fd travare lämnar blöta hovavtryck efter sig på stallgången när han stått en stund. Funderar på vad detta beror på. Har aldrig sett någon annan häst lämna avtryck på det viset. Någon som har något förslag?!

kattfot

• Östergötland
SV: Häst med "fotsvett"
« Svar #1 skrivet: 14 dec-09 kl 10:41 »
Min häst (en nordsvensk) "svettas" också när han är oskodd. Jag har frågat hovslagaren och han hade ingen aning om hur det kom sig och hade inte hört talas om andra hästar som gjorde det.
Hoppas att någon kan lösa gåtan...
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

Elektra

« Svar #2 skrivet: 14 dec-09 kl 10:48 »
Helt normalt, underligt att hovis inte hade sett det tidigare? Oskodda hästar brukar lämna fotspår efter sig när de stått uppbundna på gången. Hoven suger upp och avger fukt genom sulan beroende på underlaget. När hoven är skodd kommer sulan inte i kontakt med stallgången så då blir det heller inga avtryck. 8)
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Dolvis

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 14 dec-09 kl 10:51 »
Uppfattar det också som normalt med en oskodd häst på stallgången.

kattfot

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 14 dec-09 kl 14:56 »
Åhå, men varför gör inte alla hästar det då?
Jag har hållit på med hästar hela livet och detta är en första jag mött som gör det.
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 14 dec-09 kl 15:29 »
Hästhovar ska vara fuktiga, ju fuktigare desto bättre liksom!

En teori är att dom har olika uppbyggnad av hoven, förslagsvis har din häst djupare hovar än dom andra, som kanske varit mer plattfotade?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser