Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Densitet på hästskit  (läst 2884 gånger)

teufel

Densitet på hästskit
« skrivet: 14 dec-09 kl 09:55 »
Håller på att skriva gödselavtal och har gjort en liten Excelsnurra för att beräkna mängd, volym och fosfor.

Jag hittade en uppgift hos en återförsäljare av Swebos gödselpannor om att hästgödsel har en densitet av 200 kg/m3.
Men kan det verkligen stämma? Det låter väldigt lite. Det låter som att uppgiften kommer från folk som mockar ut väldigt mycket strö varje dag, exempelvis halm.
Hos oss känns gödselmassan rätt så kompakt, så varje kubikmeter borde väga mer än 200 kg.

Nån som har en aning?

Mvh Patrick

A bug

SV: Densitet på hästskit
« Svar #1 skrivet: 14 dec-09 kl 22:11 »
200 kg/m3 bör vara torrsubstansen, det enda relevanta.

teufel

« Svar #2 skrivet: 14 dec-09 kl 23:51 »
För förbränning lär det kanske vara relevant men inte för den som ska frakta färsk eller komposterad gödsel på flakkärra. :)

A bug

« Svar #3 skrivet: 15 dec-09 kl 07:56 »
Någon annan densitet som säger något finns inte, allt är avhängigt lagringen, regn på dynghögen eller inte. betesgång eller höfodring kontra mängd drucket vatten så skiljer det oerhört.

Det är väl inte annat än ta en viss volym och väga den.

Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 2 användare (1 dolda)
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser