Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedpanna vs Jordvärme  (läst 13490 gånger)

Harry Lee

Vedpanna vs Jordvärme
« skrivet: 14 dec-09 kl 00:20 »
Tja!
Skulle behöva råd vad man ska välja av dessa två, vedpanna el jordvärme?
Ska bygga ett nytt hus, timmerhus 2 vån totalt 200kvm, gjuten platta med golvvärme på 1:a vån,
Har en tomt på 2ha åker. Vare sig jag väljer jordvärme el vedpanna SKA jag ha solpaneler och köksspis och
en mysspis. Jag vill ha ett system som håller länge o inte är alltför tidskrävande, samtidigt vill jag inte vara alltför
elberoende.
Jordvärme skulle vara lätt o plöja ner i åkern o är ju dessutom väldigt smidigt vad jag förstått..men man blir ju också
beroende av el i mycke större utsträckning än om man har vedpanna..är förmodligen dyrare investeringskostnad oxå..

Vedpanna med tankar skulle jag sätta i garaget o gräva in en kulvert, själva vedinskaffningen är ju inget problem då pappa
kör skördare o dessutom har en vedmaskin, men ändå lite plock o köra in, o sen själva eldningen är ju lite plock med..
men lite billigare investeringskostnad borde det bli..

Vad skulle ni valt? ???
Den bästa tiden är nu!

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Vedpanna vs Jordvärme
« Svar #1 skrivet: 14 dec-09 kl 07:14 »
Eftersom du har tillgång till ved finns det inget som är i närheten av att konkurrera ekonomiskt. Elen kommer inte att bli billigare heller. Så mycket jobb med själva eldandet tycker jag inte det är, snarare är det rätt trevligt.

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 14 dec-09 kl 07:57 »
Du har ju chans att sätta in ett modernt vedsystem, med accor, och då är väl valet givet. Du eldar nån gång om dan.
Det finns tom automatning för ved om man vill kosta på sig den lyxen.
Det verkar ju oxå som du har tillgång till billig ved.

Flis är skrymmande, men kan i princip fås att gå flera dar utan att man behöver göra så mycket.

Jordvärme kostar, inte bara driften, utan underhållskostnaderna kan bli ganska stora. Sedan är det enklare att skaffa reservkraft till ett vedsystem än en värmepump.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

stedevil

« Svar #3 skrivet: 14 dec-09 kl 08:28 »
solpaneler och köksspis och en mysspis.

Kombineras bäst/enklast med vedpanna. Värmepumpar ska ju jobba mot låga framledningstemperaturer i elementen, och inget av de andra är så värst bra på det. Ända fördelen med markvärmen skulle vara om du ofta är bortrest längre tider (elpatron i vedsystemet kostar en del om den står för en hög del av årsförbrukningen).

vilde

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 14 dec-09 kl 15:48 »
........ Ända fördelen med markvärmen skulle vara om du ofta är bortrest längre tider (elpatron i vedsystemet kostar en del om den står för en hög del av årsförbrukningen).

Är man borta längre tid och det inte finns någon i huset så kan man sänka värmen ganska rejält och på det viset spara en hel del av elkostnaden när man är borta.

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 14 dec-09 kl 18:53 »
Ska en acctank av rätt storlek svalnar så mycket att man ej kan vara borta?
Ja det hänger väl på hur ofta och länge.
En vecka går alltid, men om man tänker bo i södern i månader på vintern, så finns det lösningar med el, och då  till ekonomivärme, alltså svalt, men annars är ved överlägset, ur alla synpunkter, komfort och pris, samt koldioxidneutralt.

Pong

« Svar #6 skrivet: 14 dec-09 kl 20:49 »
Jordvärme tycker jag en en bra lösning. Man behöver inte tänka på något egentligen, det sköter sig självt och det är lätt att ändra inställningar.

Ved är ju säkerligen billigare om man har egen skog, däremot så kräver det mer arbete och underhåll.

Digger

« Svar #7 skrivet: 14 dec-09 kl 21:08 »
hel klart jordvärme, och satsa på en bra vedspis. Själv uppväxt med en tirolia vedspis som efter 30 års eldning funkar lika bra
« Senast ändrad: 14 dec-09 kl 21:14 av Digger »
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

frineur

« Svar #8 skrivet: 14 dec-09 kl 21:15 »
Vi har haft samma bekymmer, jord eller ved. Vi har ett stort iskallt stenhus och egen åker, däremot ingen egen skog. Vi har fått offerter och beräkningar och allt möjligt men vi kom snabbt fram till att även om vi köper bra ved, kapad kluven och hemkörd till dörren, så spar vi såna stora summor varje år på att elda med ved att jordvärme aldrig är ett alternativ. Den lilla arbetsinsatsen vedeldning kräver är bara skoj om man har en bra panna. Ska gå och pussa min nyinstallerade Baxi genast :)

Harry Lee

« Svar #9 skrivet: 14 dec-09 kl 23:06 »
Tackar ni som svarat!

Jag är just nu inne på vedpanna, som de flesta föredragit här oxå..mest för att det faktiskt blir
billigast. Ska ta o besöka en energirådgivare här i veckan o se vad de säger...
 :)
Den bästa tiden är nu!

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #10 skrivet: 15 dec-09 kl 13:30 »
Energirådgivare brukar inte ha så mycket till övers för ved-system.

Om du ska bygga nytt så bygg en stor, platsbyggd och välisolerad ackumulatortank. Det kommer du aldrig att ångra. Det är trist på sommaren när man inte kan lägga ens ett fullt ilägg för att ackarna inte klarar av att lagra det. Vi har 1500 liter till en Effekta Woody lambda (35 kW) till ett sparsamt isolerat 60-talshus på 95 kvm med lika mycket (men svalare) källare.

Du bör ha åtminstone 3, troligare 4-5 kubik och en större panna.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 15 dec-09 kl 15:27 »
Var i samma sits som dig för några år sedan. Vi valde då bergvärme istället för ved. Kostnaden för att välja ett bra vedsystem skulle bli ungefär detsamma eftersom vi i så fall var tvungna att dra kulvert och placera pannan i en annan byggnad (hade inte plats för tillräckligt stora acc.tankar i huset). Eftersom vi båda jobbade heltid på den tiden så fanns inte riktigt tiden till att hålla på och greja med veden heller utan vi ville att duschvattnet skulle vara varmt oavsett om vi kommit ihåg att elda eller inte.  ::) Numera jobbar jag hemifrån så nu hade det kanske blivit annorlunda men, jag är faktist inte säker. Det är verkligen smidigt med bergvärme. Vi tillskottseldar i rörspis och det ska in en vedspis i köket så småningom också. Så elda kan vi göra ändå.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

stedevil

« Svar #12 skrivet: 19 dec-09 kl 01:36 »
Kan nämna att i ett rätt konstruerat modernt vedpannesystem så tar det max 15-20min från att startbrasan sätts igång tills att du har hett varmvatten. Man sätter en TVA på ledningen mellan panna & acktank, så så fort pannan börjar mata ut varmvatten, så kommer det också i kranen.

Sen rent generellt, vedpannor och helst också acktank ska man ha inomhus i annars uppvärmt utrymme. Annars blir all läckvärme och det som går genom skorstenen ren förlust till kråkorna. Bygg en tillbyggnad i värsta fall, inte ett separat uthus, om prylarna inte får plats.

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 19 dec-09 kl 08:54 »
En pelletsbrännarre är ju bekvämare för en som inte kan vara hemma och sköta vedbrasan, även om en anläggning går att fixa som håller varmt länge.

Nackdelen med pellets är ju att man måste köpa bränslet, och bor man där biobränsle är billigt, från skog eller träindustri, känns det kanske lustigt att köpa biobränsle i plastpåse, för kanske stigande priser.

Det finns grejor som kan tillverka pellets från avfall, papper, trä, gräs, halm mm.
Det kostar ändå mindre att konvertera en befintlig vedpanna till pellets än skaffa en ny vedpanneanläggning.
En pelletsmaskin kan man dessutom dela med flera.
http://www.buskirkeng.com/products-pm1220.php    med Video.
Finns säkert andra tillverkare oxo, jag har tagit första bästa som exempel.

bo_i_dala

« Svar #14 skrivet: 19 dec-09 kl 10:36 »
Hej!
Ved!!!!!!
Ved är billigast, miljövänligt (co2 neutralt)
Kan köpas lokalt, utan inblandning av kärnkraft/ fossila bränslen.

Inom några år kommer nog (tror vissa rådgivare) jordvärmen att beskattas.....?????

Finns inget som talar emot ved UTOM; är ingen hemma eldar inte pannan sig själv, detta kan man lösa med ett fliseldningsalternativ du skulle väl ha pannan i ett uthus av något slag!?

Arbetet med veden är inte ett problem- du hoppar bara över några gånger på gymmet/ krogen/ TV soffan.....;)
MVH

M8e

• Västerbotten
« Svar #15 skrivet: 19 dec-09 kl 10:43 »
Om man har en kombipanna så kan man använda pellets om man är borta ett tag. Om man samtidigt sänker temperaturen inne så kan ju ett veckoförråd räcka ganska länge, om man dessutom har fulladdade ackumulatortankar så räcker det lite till.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Digger

« Svar #16 skrivet: 19 dec-09 kl 12:35 »
Pellets måste väl vara ett av de dyrare sätten o värma med eller?
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

M8e

• Västerbotten
« Svar #17 skrivet: 19 dec-09 kl 13:35 »
Pellets måste väl vara ett av de dyrare sätten o värma med eller?
Pelletstillverkarna brukar sätta priserna så att det blir ungefär samma som för värmepumpar. Fast det beror ju på hur bra panna man har, hur man köper pelletsen(en säck i taget/hel pall/Bulk) m.m.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Digger

« Svar #18 skrivet: 19 dec-09 kl 13:50 »
4850kw kostade när jag kolla sist 2490kr, och med en modärn panna så räkna med 92% verkningsgrad. vilker ger 4500kw för 2500kr., alltså 55öre kw. Och då måste det till en brännnare med allt som hör med.

Skytten

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 19 dec-09 kl 15:01 »
Har man tillgång till biomassa, såsom löv, halm, gräs, sågspån, returpapper,hampa, mm, går det att pelletera själv.
De minsta maskinerna kostar ungefär 10-16 lakan och kan producera från 50 kg/h.
För fabrikation och försäljning, krävs lite större doningar.
Mycket av råvarorna betraktas som avfall, så kostnaderna för dem ska inte behöva bli alltför höga.

Dela detta:

* Inloggade just nu

690 gäster, 3 användare (1 dolda)
Dajnah, Spruce Recin

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser