Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Överdosera mineraler?  (läst 6829 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Överdosera mineraler?
« skrivet: 13 dec-09 kl 21:32 »
Går det?

Har en unghäst som formligen frossar mineraler om han får fri tillgång, medans den äldre herren mest kladdar med de små pelletsarna,sen vill han inte ha sörjan som blir kvar.

Bör man vara orolig när han äter det som "godis" och kanske hålla igen?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

esten

• -
SV: Överdosera mineraler?
« Svar #1 skrivet: 13 dec-09 kl 21:36 »
Om kalcium fosfor halten blir fel kan de tom kalka ur i skelettet och få bencystor .
Så ja det är inte bra att äta det som godis .

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 13 dec-09 kl 21:40 »
Okej, då ska jag fortsätta hålla igen på mineralerna.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #3 skrivet: 14 dec-09 kl 00:22 »
De flesta mineraler har en högre grad kalcium än fosfor. Så länge fosforbehovet är täckt så kan man överdosera kalcium rätt rejält. Undantag ex.vis "miner vit" från kraffts sortiment.

Det gäller att veta vad hästen får i sig, ger man exeplevis lusern som är väldigt kalciumrikt är det tokigt att dessutom ge hästen för mkt kalciumrika mineraler.

Vi har ju så bra hösilage i år att jag bara behöver ge mineraler för att få en fullgod foderstat. Rätt skönt att de gillar mineralerna då!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 14 dec-09 kl 00:37 »
Jag frågade kraffts foderrådgivare detta o fick svaret att det inte var farligt förens dom ätit över 5ggr den normala dosen.
Selenet är det farliga i mineralerna.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #5 skrivet: 14 dec-09 kl 00:38 »
Det dom har forskat på är dock (vad jag har förstått) när kalciumöverskottet kommer från grovfodret. Inte när det kommer från rena mineraler.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 14 dec-09 kl 09:57 »
Nu blir det mycket att hålla reda på  :P
De får ju inte lusern varje dag, och ibland får de lite, lite havrekross, främst för att den lille växer fortfarande och för att den gamle ska bli lite hetare på gröten när vi kör. Utöver det får de bra halmblandat hö, som jag dessvärre inte har nån analys på. Så det är svårt att veta hur ofta jag behöver ge minderaler då också. 2ggr i veckan, är det för mycket?

esten

• -
« Svar #7 skrivet: 14 dec-09 kl 10:34 »
I ett av de stall jag jobbat stod en häst som under hela sitt liv varit halt , han gjorde ett eller annat lopp , var sedan halt .
Fick friskintyg , startade nng varhalt igen . Veterinärerna hittade inget som kunde vara fel . Man sprutade lite här och lite där , brände kotor vid nåt tillfälle osv .
När hästen var i tio års åldern gjorde man en ny vet.besiktning . Denna gången hittade man urkalkningar i skelettet lite överallt ,
förslitningar i leder som normalt brukar vara rena på travare .
Tjejen som ägde hästen hade tänkt att ha den som ridhäst , men kom nu tillbaka från veterinären , väldigt ledsen och nere.
Hästen hade som ung gått på bete på gotland , som var så populärt ett tag . På kalkrika beten , dessutom hade denna tjej gett en näve kalk i krubban med fodret för att han skulle bli stark och frisk .

"Kalk är bra , inte farligt " så hade hon resonerat , men efter samtalet med vet. hade hon förstått att hon var delaktig i hästens
sjukdomar pga överutfodring med kalk .

Hästen slaktades .

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 14 dec-09 kl 11:14 »
Jag ger krafts blå mineraler varje dag 1½dl per häst .
Som jag har lärt mej så ska dom ha varje dag regelbundet .
Och efter min älsklings sjukdom har iaf jag lärt mej en hård läxa ,, bra grovfoder + vitamineraler är det mina hästar får ,aldrig spannmål igen .

Om hon hade fått selen i sin foderstat hela livet så hade inte sjukdommen brutit ut o hade hon aldrig fått i sej spannmål så hade inte hennes muskler brutits ner så snabbt :( det är den hårda verkligheten .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #9 skrivet: 14 dec-09 kl 19:19 »
Har ni äntligen fått fram exakt vilken sjukdom hon hade/har?
jag vet ju inte ens om hon lever eller ej?

Självklart måste man tillsätta selen, går hästen bara på grovfodret så får den inte i sig något selen p.g.a. den selen fattiga jorden vi har här i Sverige.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #10 skrivet: 14 dec-09 kl 19:25 »
Nu blir det mycket att hålla reda på  :P
De får ju inte lusern varje dag, och ibland får de lite, lite havrekross, främst för att den lille växer fortfarande och för att den gamle ska bli lite hetare på gröten när vi kör. Utöver det får de bra halmblandat hö, som jag dessvärre inte har nån analys på. Så det är svårt att veta hur ofta jag behöver ge minderaler då också. 2ggr i veckan, är det för mycket?

Jag skulle verkligen vilja rekommendera dig att analysera grovfodret. Speciellt eftersom du har en växande häst. Det är nu som fodringen avgör den framtida hållbarheten!

Det är helt omöjligt att svara på din fråga utan analys däremot kan jag med säkerhet säga att dina hästar behöver selen om de bara får grovfoder.

Direkt du har en analys kan du se exakt vad du behöver lägga till ifråga om mineraler (och kanske kraftfoder om det skulle visa sig behövas). Lycka till!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 14 dec-09 kl 22:08 »
Hon har EPSM o tas bort innan jul .

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 15 dec-09 kl 12:33 »
Jag skulle verkligen vilja rekommendera dig att analysera grovfodret. Speciellt eftersom du har en växande häst. Det är nu som fodringen avgör den framtida hållbarheten!

Det är helt omöjligt att svara på din fråga utan analys däremot kan jag med säkerhet säga att dina hästar behöver selen om de bara får grovfoder.

Direkt du har en analys kan du se exakt vad du behöver lägga till ifråga om mineraler (och kanske kraftfoder om det skulle visa sig behövas). Lycka till!

Glömde selen  :-[
De får selen 3-4ggr i veckan.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #13 skrivet: 15 dec-09 kl 15:00 »
Då får du räkna så att inte selenet i mineralerna blir för mkt gentemot det selen du ger löst.

A bug

« Svar #14 skrivet: 15 dec-09 kl 20:29 »
Glömde selen  :-[
De får selen 3-4ggr i veckan.
Glömmer man selen blir det inte mycket kört.
Men 3 - 4 gånger i veckan är ju inte så dåligt, många hästar får bara selen pålagd på helger.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 16 dec-09 kl 13:57 »
Glömmer man selen blir det inte mycket kört.
Men 3 - 4 gånger i veckan är ju inte så dåligt, många hästar får bara selen pålagd på helger.
;D ;)

Enligt burken ska de ju helst ha varje dag  ??? men eftersom de får mineraler också vågar jag inte ge varje dag. Men så kör jag nästan varannan dag med den gamle i alla fall och då ska de ju helst ha selen efter varje arbetspass. Ääääh man blir så förvirrad  ::)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #16 skrivet: 16 dec-09 kl 17:35 »
enklast är ju att ge ett vitamineral som innehåler selen o ge normalgiva varje dag.

esten

• -
« Svar #17 skrivet: 16 dec-09 kl 17:39 »
Både vitaminer och mineraler kan ju fungera som gifter i oriktig mängd .
Det har ju visats hur noga man bör vara med analyser av allt foder man ger .
Vi har ju bevis på vad som kan hända både vid överutfodring och brist på mineral .

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #18 skrivet: 16 dec-09 kl 22:52 »
;D ;)

Enligt burken ska de ju helst ha varje dag  ??? men eftersom de får mineraler också vågar jag inte ge varje dag. Men så kör jag nästan varannan dag med den gamle i alla fall och då ska de ju helst ha selen efter varje arbetspass. Ääääh man blir så förvirrad  ::)

Alltså, selen kan du ge ex.vis var 14:e dag eller varje vecka. Jag förstår inte riktigt vilken burk du använder, är det en blandning av selen och e-vitaminer? Och kommer du verkligen inte upp i nog stor selenmängd med hjälp av mineralerna, du har ju inga stora hästar?!

Ska jag ge rent selentillskott så ger jag tokosel
"Tokosel vet. ges peroralt inblandat i fodret. Preparatet behöver i regel endast ges en eller ett par gånger per månad.

Häst:

1 doseringsmått per vecka till 400 kg kroppsvikt, i samband med utfodring."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #19 skrivet: 17 dec-09 kl 10:10 »
Alltså, selen kan du ge ex.vis var 14:e dag eller varje vecka. Jag förstår inte riktigt vilken burk du använder, är det en blandning av selen och e-vitaminer? Och kommer du verkligen inte upp i nog stor selenmängd med hjälp av mineralerna, du har ju inga stora hästar?!

Ska jag ge rent selentillskott så ger jag tokosel
"Tokosel vet. ges peroralt inblandat i fodret. Preparatet behöver i regel endast ges en eller ett par gånger per månad.

Häst:

1 doseringsmått per vecka till 400 kg kroppsvikt, i samband med utfodring."

Jepp, jag ger denna sorten, med E-vitamin och på den burken står det att de ska ha ett halvt mått varje dag ???

Har inte kollat mängden på mineralerna, ska göra det under dagen.

Edit: Kollade hemsidan, jag använder Solid, de skulle nog haft Vitafor Proteinmineral istället men det hade de inte hemma när jag handlade.

« Senast ändrad: 17 dec-09 kl 10:17 av Kimma »

Dela detta:

* Inloggade just nu

614 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser