Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dyrt för begagnat tegel???  (läst 9431 gånger)

slöfocken

dyrt för begagnat tegel???
« skrivet: 11 dec-09 kl 16:33 »
fick tag på tegel med bruk på, en lastbil utan släp, 13-14ton, , för 7000kr. blir väl 2-2500 sten

är det lönt, med tanke på allt arbete som väntar?

Eleganten

• Västmanland
SV: dyrt för begagnat tegel???
« Svar #1 skrivet: 12 dec-09 kl 22:43 »
Det blir ett styckepris på ca 3kr jämfört med ett nypris ungefär 15kr. Såvida det inte är stortegel vars nypris är ca 35kr.
Så det är ju ingen dålig affär. Huruvida det är lönt eller inte beror på hur högt du värderar din egen tid.
Själv resonerar jag som så att min tid är gratis när jag jobbar åt mig själv. Men det finns folk som resonerar annorlunda.
Estetiken framför allt

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 dec-09 kl 23:02 »
Vad är det för bruk på stenarna, kalkbruk eller cementbruk?

slöfocken

« Svar #3 skrivet: 13 dec-09 kl 12:11 »
har inte hunnit kolla upp vare sig bruket eller måtten, antar att är ganska jobbigt med cemenbruk, eller rent av omöjligt, eller?

stortegel, vad är det för mått på dom, o hur mkt kan dom väga med o utan bruk?

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #4 skrivet: 13 dec-09 kl 12:24 »
Antar att det är heltegel? Alltså utan hål å så i... Inte alls mitt område egentligen men jag har varit på byggen där murarna tagit sig tiden att knacka ner stenen sten för sten och rensat dom och kört iväg till annat bygge där dom skulle återanvända dom. Så jag antar att dom är dyra...
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 dec-09 kl 14:27 »
Cementbruk är mer eller mindre omöjligt, men kalkbruk går rätt bra. Låt dom ligga ute i regnet ett tag bara, så petar du bort det med en kniv eller skruvmejsel

Eleganten

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 13 dec-09 kl 20:28 »
Antar att det är heltegel? Alltså utan hål å så i... Inte alls mitt område egentligen men jag har varit på byggen där murarna tagit sig tiden att knacka ner stenen sten för sten och rensat dom och kört iväg till annat bygge där dom skulle återanvända dom. Så jag antar att dom är dyra...

Inget är ju omöjligt men cementbruk är ju klart besvärligare. En murarhammare är i vilket fall att rekomendera. Stortegel har måtten: 30x14,5x7,5 cm en tegelsten väger ca 2kg/dm3.
Estetiken framför allt

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 13 dec-09 kl 20:31 »
En bygghammare med lämplig mejsel kanske kan bila bort cementbruk?
Såna finns att hyra.

tinna.m

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 13 dec-09 kl 22:14 »
Kalkbruk går att tvätta bort. Svavelsyra, vill jag minnas.
 Är det kalkbruk brukar det va massiv tegel - inga hål.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Eleganten

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 13 dec-09 kl 22:36 »
saltsyra löser kalk men för att lösa upp sådana mängder bruk går det åt en hel del saltsyra.
Estetiken framför allt

M8e

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 13 dec-09 kl 22:45 »
Kalk löser sig när ph-värdet är under drygt 7. Så det stämmer nog bra att det fungerar med regn.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Eleganten

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 13 dec-09 kl 22:47 »
Har man gott om tid så..
Estetiken framför allt

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 14 dec-09 kl 10:18 »
saltsyra löser kalk men för att lösa upp sådana mängder bruk går det åt en hel del saltsyra.

Samt löser det även stenen om den innehåller mycket kalk och det är ju lite onödigt.

Är det kompakta sten (utan hål) så är de väl värda sina pengar, 15spänn som någon sa, enligt sambon som är murare.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Eleganten

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 14 dec-09 kl 15:25 »
Du verkar ha god smak Kimma ;D

Estetiken framför allt

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 15 dec-09 kl 12:09 »
Du verkar ha god smak Kimma ;D

Tjavars de har man väl  :-[
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Sågaren

• Medelpad
« Svar #15 skrivet: 15 dec-09 kl 13:01 »
det brukar ju gå att knacka dom rena med mejsel, att använda saltsyra är nog inte att rekomendera.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #16 skrivet: 15 dec-09 kl 13:03 »
det brukar ju gå att knacka dom rena med mejsel, att använda saltsyra är nog inte att rekomendera.

Instämmer, sonen då 14 år knackade rent cirka 200 stenar med mejselhammare. Det är inte fysiskt ansträngande,man ska bara pricka rätt i kanten så itne teglet spricker också så får man av bruket i stora sjok..

slöfocken

« Svar #17 skrivet: 15 dec-09 kl 16:29 »
Instämmer, sonen då 14 år knackade rent cirka 200 stenar med mejselhammare. Det är inte fysiskt ansträngande,man ska bara pricka rätt i kanten så itne teglet spricker också så får man av bruket i stora sjok..

200, ungefär 4 kvm. jag behöver till 200kvm. men allt går om man bara vill.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #18 skrivet: 15 dec-09 kl 19:15 »
200, ungefär 4 kvm. jag behöver till 200kvm. men allt går om man bara vill.
Hm..nä då har det varit fler för vi rev totalt 6x7,5 meter och 2,50 på höjden. Hur många kvm blir det ??

slöfocken

« Svar #19 skrivet: 15 dec-09 kl 22:23 »
Hm..nä då har det varit fler för vi rev totalt 6x7,5 meter och 2,50 på höjden. Hur många kvm blir det ??

fick det 112.5 kvm. om man tar detta ggr 50sten, blir det totalt 5625 stenar.

stämmer det?
« Senast ändrad: 15 dec-09 kl 22:25 av slöfocken »

Dela detta:

* Inloggade just nu

641 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser