Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ang Hund attacker  (läst 7370 gånger)

tinna.m

• Skåne
SV: Ang Hund attacker
« Svar #40 skrivet: 17 mar-10 kl 21:03 »
Skrivet av: travelerhorses
Citera
Det absorlut värsta var att dom försökte förklara bort hundens beteende !!
Funktionen med att förstå vad som händer och varför, är att undvika att det händer, ingen URSÄKT för att det hänt.
En hund är en hund, en häst är en häst. Att se till så ingen skadas är en stor bit av djurhållningen.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

luftballong

• Östergötland
« Svar #41 skrivet: 26 mar-10 kl 13:27 »
Detta ämne gör mig väldigt upprörd ... >:( :'(, så därför känner jag att jag måste bara få ur mig lite ...

När hundar (eller andra djur) attackerar (en gång eller flera) menar man att dem ska avlivas, men om man skulle bli attackerad av en människa kan man knappt försvara sig utan att vara rädd för att man själv åker i fängelse. Än mindre diskuterar man avlivning av de människor som attackerar ... Väldigt snett  >:( >:(

Nu säger jag INTE att jag är för dödsstraff, jag säger bara att jag HATAR att djuren inte har rättighet att existera på samma sätt som människor. Om en björn t ex gått till attack mot en jägare, då försvarar man jägaren, fastän jägaren var den som gick till attack först (åtminstone hade intentionen att göra det). Allt björnen gjort var att försvara sig. Som alla individers spontana reaktion är.

Men för att åtegå till huvudfrågan:

"Dom tog bort hunden för dom menade på att hon va opålitlig, är det rätt?
Vad tycker ni ?har vi människor för lite hundvett eller är det hundarna som har för lite människovett kanske".

Nej, jag tycker aldrig att det kan vara rätt att ta bort något levande. Det tvingas man ju dock göra ibland, för att överleva (skaffa mat). Eller om en situation blir ohållbar, när någon blir farlig för allmänheten, och det inte hjälper att isolera dem någonstans. Men rätt kan jag aldrig tycka att det är. Vad gäller hunden som bet; om jag hade varit i hundägarens situation, hade jag vidtagit försiktighetsåtgärder innan, genom att försäkra mig om att inga barn kan komma i närheten av den. Antingen genom att stänga in hunden någonstans under besöket, eller genom att inte bjuda in barn helt enkelt.

I allmänhet har nog människor för lite hundvett (djurvett överhuvudtaget). Allting ska liksom anpassas efter människans behov. Usch, vad arg jag blir ...  >:(, men kanske framför allt ledsen och upprörd ... :'(

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #42 skrivet: 13 apr-10 kl 12:11 »
dessa människor anser fortfarande inbte att deras hund är farlig.
Dom har förträngt vad den gjorde o låter småbarn vara ensammen med den  :-X
Jag varnar alla jag kan , det är inte så mkt mera jag kan göra.

Ja jag anser man ska avliva en farlig INDIVID oavsett ras , djurslag eller människa o att alla liv har samma värde .
Om en människa klickade o högg i hjäl en massa barn så skulle jag säja samma som om en hund gjort det .
Avliva , den ska inte få vara lös , ska den leva då med säkerhetsanordningar som gör den ofarlig o hållas inlåst!
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #43 skrivet: 13 apr-10 kl 12:25 »
Aggresiva tamdjur har inget existensberättigande.
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Birgit

« Svar #44 skrivet: 13 apr-10 kl 12:51 »
Om aggressiviteten beror på dåligt ledarskap hos människan. För om hunden inte klarar en ledarroll för att människan misslyckas, är hunden inte automatiskt farlig.
Nu rekommenderas ju folk via press att skaffa hund för hälsans skull 8)
Att hunden kanske inte mår bra i de lägena diskuteras inte >:(

Jag håller med Millan: Man måste sända ut positiva energier för att få en lugn och lydig hund!

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser