Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa får...några frågor  (läst 4607 gånger)

Aklejan

  • Inlägg: 332
    • -
Köpa får...några frågor
« skrivet: 10 dec-09 kl 12:47 »
Hej!

Vi tänker välkomna några får och getter på vår gård...
Här finns en kille som är van att leva med getter och han är duktig på att mjölka och göra ost..

Men, jag undrar vilken får-ras som går att mjölka...
Vi är sugna på Gutefår eftersom att ullen är så fin, har någon erfarenhet av att mjölka Gutefår?

Tanken är att köpa 3 getter och 3 får, dräktiga hellst!
Vilken kostnad för foder kan jag räkna med? Vi har en rätt stor gård så betet om sommaren borde bli gratis...

Vilken får-ras skulle du valt om tanken var att ha fåren till sällskap (även för barn), någon mjölkning,
slakt av bagglamm, ull för tovning....å så ska det ju vara ett vackert får också!

Kan någon förklara vad jag bör fråga efter när jag köper får...ang märkning , vaccinationer osv..

Ge gärna spontana tips också.../ Aklejan


Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Köpa får...några frågor
« Svar #1 skrivet: 10 dec-09 kl 13:34 »
Strunta i skänkesannonserna.
Jag jobbade på en gård där vi gladeligen tog emot dessa får - chefen gillade gratis. Det blev några stycken djur under åren som rymde, var räddare än räddast, stångiga och det extra arbetet gjorde att det inte var så gratis. Själv tog jag emot gratisgetter 2 ggr. Det kostade mig att ersätta grannen för 4 nyplanterade fruktträd och get nr 2 var hellre inne hos mig och åt upp mina krukväxter - hon rymde alltså ur box för att springa in i huset då man öppnade dörren. Getkompisarna var icke intressanta.

Annars gilllar jag både getter o får men gratis får mig att backa.
//Luff

Mushi

  • Inlägg: 269
SV: Köpa får...några frågor
« Svar #2 skrivet: 10 dec-09 kl 17:08 »
Men, jag undrar vilken får-ras som går att mjölka...
Vi är sugna på Gutefår eftersom att ullen är så fin, har någon erfarenhet av att mjölka Gutefår?

Att mjölka gutefår är inget att räkna med. Lammen behöver mjölken och skulle du i stället stödmata lammen så är det knappast värt arbetet för det blir inte mycket mjölk. De första veckorna brukar man kunna tjuva några deciliter av de mest mjölkstinna fåren, men sen tar lammen allt. De enda får som har mjölkproduktion att tala om är mjölkfår (ostfriesiska) och ibland korsar man andra raser med mjölkfår för att få tackor som ger sina lamm mycket mjölk.

Vilken får-ras skulle du valt om tanken var att ha fåren till sällskap (även för barn), någon mjölkning,
slakt av bagglamm, ull för tovning....å så ska det ju vara ett vackert får också!

Kolla på olika raser och se vilken typ du gillar. Vill du hjälpa till med att bevara gamla, mer eller mindre utrotningshotade raser så finns allmogefåren. De är små och trevliga och har ofta fin ull.

Gotlandsfår har fina pälsar som blir vackra skinn och är i mina ögon väldigt vackra.

Kött finns det på alla får men mer på köttraserna. Fast deras ull går inte att tova och spinna.

Och mjölk som sagt, då får man satsa på mjölkfår. Nackdelen med mjölkfår är att de verkar vara lite känsligare än lantrasfår och köttraser, inte så robusta. Deras höga mjölkproduktion gör att de blir lite som de högmjölkande korna, de måste skötas med kunskap och fingertoppskänsla.

Kan någon förklara vad jag bör fråga efter när jag köper får...ang märkning , vaccinationer osv..

Djuren måste vara märkta och du måste själv skaffa ett produktionsplatsnummer (kontakta Jordbruksverket), föra stalljournal och rapportera förflyttningar, slakt etc.

Hos får finns en sjukdom som heter Maedi Visna som du absolut inte ska köpa in. Satsa på MV-fria får! Det kan dock bli lite krångligt om man vill ha både får och getter då getter har en liknande sjukdom som heter CAE. För att fåren ska behålla sin MV-friförklaring måste getterna vara CAE-fria, och tvärtom. Det är lätt att hitta MV-fria får, men svårt att hitta CAE-fria getter. Bättre att börja med får och tinga CAE-fria getter även om man får vänta, tycker jag. Bättre än att köpa första bästa alltså. De get-besättningar som har fria djur lär inte ha något problem med att få sälja livdjur, så det är en bra investering för framtiden.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser