Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Träna andra duvor än brevduvor?  (läst 3340 gånger)

Potatisblomma

• Södermanland
Träna andra duvor än brevduvor?
« skrivet: 10 dec-09 kl 12:40 »
Om man vill ha påfågelduvor, går de då att träna som brevduvor?

Räknas brevduvor som en egen ras, eller är det bara avel av de bästa hitta-tillbaka-anlagen?
Landsflykting i storstan...

Lars på Solbacken

• Västergötland
SV: Träna andra duvor än brevduvor?
« Svar #1 skrivet: 10 dec-09 kl 16:46 »
Hej Potatisblomma!

Det går inte att träna påfågelduvor att flyga hem som brevduvorna gör och skulle det gå så vore dom ett lätt byte för hök och falk i.o.m. att dom har den stora stjärten.

Brevduvor anv. redan på medeltiden då tornespelen gick sände man medelanden med duvorna som talade om hur det stod i spelen t.ex. Så brevduvan är en ras för sej precis som påfågelduvorna är.

Ett år hade jag en torgduva som bodde hemma bland brevduvorna och hon behandlades precis som dom andra i slaget och sedan när duvorna skulle tränas på våren klarade den att hålla sej kvar i flocken på dom mindre sträckorna men när det blev två mil försvann den.

Ett annat år hade jag även rasduvor och då bl.a. isduvor. Provade att korsa en isduva med brevduva och det blev en jättesnygg hane, riktigt kolsvart med några vita stänk. Som två åring fick den tillfälle att följa med på en nationalflygning och den var på 36 mil. Han kom hem utan några problem faktiskt, men jag blev tvungen att ta bort den senare för att han var för pilsker och jag ville inte riskera att det skulle bli tjuvparningar.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 11 dec-09 kl 08:32 »
Ok, tack för info!

Jag tycker mest man ser grå brevduvor, men de måste väl finnas i fler färger. Helvita? Jag tycker ju vita duvor är något speciellt  :)

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 11 dec-09 kl 19:28 »
Javist finns det alla möjliga färger på brevduvor helvita, grissliga, röda, rödbandade, svarta, blåbandat "gråa", hamrade, färger med vita vingpennor och vita stänk,  ja det finns alla sorters färger på brevduvor. Men dom vanligaste färgerna på brevduvor är blåbandat och hamrade, det kan bero på också att rovfåglar ser dom inte så som dom gör med t.ex. vita duvor.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 11 dec-09 kl 22:15 »
Hm, om man vill ha duvor så de flyger fritt, är det kanske inte smartaste färgen med vitt :-\

(Jag måste leta reda på återtidningen med duvartikeln och läsa på  ;) ).

Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser