Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Experiment med kroppsvärme....  (läst 3842 gånger)

Ekotrans

• Conny Söderström, Karlstad
    • Ekotrans blogg
Experiment med kroppsvärme....
« skrivet: 09 dec-09 kl 19:13 »
 ;D

Jag hade för många år sen en idé om att bo i en låda. (kista, vagn etc) Friheten från konventionellt boende tilltalade mig alltid i mina fantasier. Tänk att kunna ta paus från allting, leva utan pengar och kunna viga sin tid åt lärande och upplevelser av olika slag. Boendekostnad och underhållsarbete av vardagens nödtorft är de största hindren för en sån frihet. Därför började jag teoretisera och leta information om hur man kan leva utan egentligt boende men ändå ha en trygg vilopunkt.

Min idé´är ungefär såhär:

En låda stor nog att sova i med plats för lite böcker, en gitarr och mindre matförvar. 
(inre mått cirka 2, 5 m lång, 1,5 m bredd och 1,3 m hög.

Lådan skulle vara isolerad med en vindskyddande panel, ett lager "isoleringsmaterial", en luftspalt, ett lager vakuumfylld aluminiumfolie. (strålnings-isolering) en luftspalt till och en innerpanel.

En liten dörr med ett fönster med gott isoleringsvärde.

Sängkläderna kunde vara av fleece eller ull etc...

genom "minimal ventilering" skulle värmen från mig själv kunna värma utrymmet till en dräglig nivå. ??

Tanken är då att inte ha nåt uppvärmningssystem... Syrebrist skulle föreligga om man inte vädrade ibland, men i ett så litet utrymme skulle man antagligen inte stanna längre än högst 10 timmar i sträck ändå. Jag tror inte att kondens skulle bli ett stort problem på vintern, så länge metallfolien fungerar som den ska. Vinterluft är ju i allmänhet ganska torr. Kanske kunde en torrboll ändå behövas för att hålla ner den interna fuktnivån.

Nån som haft liknande idéer om extrem "camping"?
Jag vill gärna höra om folks erfarenheter av att sova i ouppvärmda utrymmen.

;D

Integrerad andlighet och ekologi! Det är min melodi!

Skytten

• Skåne
SV: Experiment med kroppsvärme....
« Svar #1 skrivet: 09 dec-09 kl 19:25 »
Färdiga sådana saluföres av Fonus, de har ju livstids garanti dessutom.  Du kan bygga en själv förståss, och det blir nog mer övernattningsplats än bostad.

Jag var en gång på fest, där sonen till en begravningentrpenör bodde ovan firman, och det blev lite dricka så alla skulle övernatta.
jag sov i en kista, med en psalmbok klämt i locket för att få luft.

Jag vaknade av ett ljud på morgonen, och när jag klev upp, dånade städerskan.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Ekotrans

• Ekotrans blogg
« Svar #2 skrivet: 09 dec-09 kl 19:39 »
Kista!

;)

den tanken har också slagit mig, men i dessa vampyrtider vore det kanske lite för kontroversiellt.

Digger

« Svar #3 skrivet: 09 dec-09 kl 19:50 »
tror problemet blir när du kommer hem, o det är minus 15 inne.
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

stedevil

« Svar #4 skrivet: 09 dec-09 kl 20:48 »
Och underskatta inte mängden fukt som avges genom svett, men framförallt från utandningsluften. :)
Jag tror på torrboll, om du inte ska ha mekanisk värmeväxlande från/till luft.

M8e

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 09 dec-09 kl 23:03 »
Man skulle ju kunna leda ut utandningsluften... kanske en gasmask där man byter ut filtret till en slang(+backventiler m.m). ;D ::)

Man skulle nog också kunna ha en värmeväxlare.  ;)
uteluft>värmeväxlare>"kista">andning>värmeväxlare...
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Broberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 dec-09 kl 23:27 »
Citera
Färdiga sådana saluföres av Fonus, de har ju livstids garanti dessutom.  Du kan bygga en själv förståss, och det blir nog mer övernattningsplats än bostad.

Jag var en gång på fest, där sonen till en begravningentrpenör bodde ovan firman, och det blev lite dricka så alla skulle övernatta.
jag sov i en kista, med en psalmbok klämt i locket för att få luft.

Jag vaknade av ett ljud på morgonen, och när jag klev upp, dånade städerskan.

;D   Vilken reaktion blev det?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 09 dec-09 kl 23:36 »
dånade = svimmade

Beträffande lådan, hört talas om sovsäckar?

Bo

Samma koncept:
« Svar #8 skrivet: 10 dec-09 kl 06:47 »

vilde

• Skåne

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 10 dec-09 kl 14:50 »
såhär?
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 10 dec-09 kl 15:55 »
Jo en jurta eller  kåta modell mindre, skulle gå, det är ju beprövat i kalla klimat. Flyttbar med hjälp av en åsna.

Ekotrans

• Ekotrans blogg
« Svar #12 skrivet: 12 dec-09 kl 12:34 »
Wow kul med denna mångfald revolutionära viloplatser... ;)

Jag gillar speciellt de möjligheterna man kan bygga själv.

En Jurta är inte så väldigt vindtät eller? hmmm men helt klart ett hälsosamt inomhusklimat..

Jag gillar tanken att ha nåt att förlänga säsongen med så man kanske kunde bo 9 månader per år gratis och sen flytta in nånstans under den värsta kylan... Januari, Februari, Mars... hihihi...

... och sovsäckar har jag hört talas om... jag vet förstås att man kan hålla värmen i extrema temperaturer... men att kunna röra sig flexibelt är också viktigt... en sovdräkt i nåt skönt material kanske vore grejjen.. lite som att vara i en rymdkapsel...

bara jag slipper leva med kall nästipp tror jag det blir bra... Nu är detta bara på ett teoretiskt plan än så länge... men att befria mig från det dyra boendets tvång en tid skulle vara kul... ;D

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 12 dec-09 kl 18:03 »
Jurtor och kåtor finns ju i arktiska trakter.  Är det rikligt med snö, så går det ju oxå att bygga med.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 13 dec-09 kl 11:21 »
Kondens blir det i alla fall både på tält och runt andningshålet i sovsäcken när jag sover ute. Fast kanske blir det annorlunda med isolering och den där aluminiumfolien?

Personen som värvade mig till det här fantastiska forumet bodde i kåta i en period. Hon behövde inte nån åsna för att flytta på kåtan. Tror hon hade kamin där inne också, om jag inte minns fel. Kolla in tråden om att bo i tält i övrigt bygga och bo.

Jurta, det som dom kallar för Ger i Mongoliet alltså? När jag var i Mongoliet besökte jag många Gers, de var väldigt hemtrevliga och inte alls dragiga. Väggarna består av tjock, tovad ull, och utanpå det en vit, vindtät duk. De allra flesta täckte innerväggarna med någon sorts silke eller liknande som såg ut som fina tapeter. De berättade att på vintern täckte de över huset med extra lager ull, och det kan bli riktigt varmt. Men de har ju också kamin förståss.

Min hundspannslärare berättade om nån sån extremdräkt i dun, som man tydligen ska kunna hålla värmen i ned till -60 eller nåt, som man kan sova i istället för sovsäck. Fast dyr var den. Kommer tyvärr inte ihåg vart man får tag i den, och har inte kontakt med den läraren längre.

Här på Svalbard är det många som sover i sina scooterdräkter när de är ute på tur. Kanske kryper de in i en fjällduk också, modell thermo extrem ifall det är kallt: https://jerven.secure.flexiweb.no/page/4432/, eller bara sök på "fjellduken" på nätet. Orkar man sova med ansiktsmask på så slipper man kanske bli kall om näsan också. Fast det skulle aldrig jag orka, men så hatar jag också att täcka ansiktet till och med när jag är vaken.

Har en kompis som har förfryst sig så många gånger att han har blivit ganska känslig, en annan kompis stickade en näsvärmare åt honom, en liten rem som går över nästippen och hålls uppe med ett band runt huvudet. Tror det funka. Tycker personligen att det är skitsvårt att inte frysa om nästippen när jag sover i kyla. Den måste lixom sticka ut om man ska få luft...
« Senast ändrad: 13 dec-09 kl 11:23 av Midvinter »
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Bo

« Svar #15 skrivet: 13 dec-09 kl 12:44 »
I extrem kyla kan man ju använda ett isolerat metallrör att andas genom som värmeväxlare. Det bör inte rymma mer än en bråkdel av volymen av varje andetag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser