Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sälja höns.  (läst 1745 gånger)

fia65

• Värmland
Sälja höns.
« skrivet: 09 dec-09 kl 13:36 »
Att försöka sälja höns på alernativ verkar helt lönlöst. Har annons på bruna värphöns bl.a och det är bara folk som ställer en massa frågor utan att vara intresserad av att köpa. Satte ut annons på blocket istället och har fått alla sålda . Kommer nog inte ha nån mer annons här.  :(
lohman, dv cockin, sabelpoot, blandraser, wyandotte, stor vit wyandotte, kennel.

trallallaa

• Gäst
SV: Sälja höns.
« Svar #1 skrivet: 09 dec-09 kl 14:17 »
Bra att du fick dem sålda  :D
Jag tror inte riktigt att man kan jämföra Alternativ med Blocket, jag själv fick mina sålda med hjälp av Norrtälje Tidning  ;)
Då hade jag annons i Alternativ och Blocket innan.

Jag måste bara säga, det är alltid någon som ringer då man har annons på Blocket, bäst var nog den harklande "gubben" som menade på att han körde bil (medan jag hörde folk skratta, äta/dricka och prata i bakrunden), han ville komma och hämta kycklingarna direkt, jo men visst sa jag och anade enormt stora ugglor i mossen.
Vi tjattrade på där, jag enormt mycket medveten om att det var ett skämt samtal, så jag drev vidare...
Jag frågade vad han hade tänkt och göra med Kycklingarna, då sa han att han föder upp rasen, någon viskar i bakrunden,(igen)han harklar sig för femtioelfte gången, neeej resturang...han harklar och säger jo, det är så att jag har en resturang..
Fast sedan var det inte roligt längre, enl mig, så jag sa att
-Om personen bakom dig som viskar vad du ska säga, kan viska lite tystare, så skulle jag vara tacksam.
-Hmmm okej säger han, kan du vara lite tystare  ::)
-Du är inte så smart va? Frågade jag  ;D
Han var tyst en sekund, men fann sig snabbt och skrek:
- HAHA Du är luuuuurad  ::)

cress

• Närke
« Svar #2 skrivet: 09 dec-09 kl 14:28 »
Jag köpte mina vitthättor sist här på alternativ..

Så vi seriösa köpare finns faktiskt..
Stolt ägare till: 2 islandshästar,3 maine cooner ,Några brahmor,faveroller,hedemora,australorp,silkes och holländska vithättor..

fia65

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 09 dec-09 kl 14:33 »
Jodå, jag har sålt valpar på blocket och fick en massa konstiga påringningar. En ville köpa alla tre som var kvar, då ryggade jag direkt och frågade vad han skulle med alla tre till. Han skulle ha dom att vakta huset med. Jag svarade bara att jag inte säljer hundar på de viset. :)
lohman, dv cockin, sabelpoot, blandraser, wyandotte, stor vit wyandotte, kennel.

fia65

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 09 dec-09 kl 14:36 »
Jag menar inte på något sätt att nån är oseriös. Men jag undrar bara varför man ställer frågor och säger att man är int. om man inte tänkt att köpa. Det är ungefär som när man ska sälja en häst, man får tusen frågor men ingen ska köpa.

Daaniel

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 dec-09 kl 15:44 »
kanske är så att dem är intresserade just då, sen kanske dem hittat det ngn annanstans?
Eller ser att det är förlångt bort.

Ratchaburi

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 09 dec-09 kl 21:25 »
Jag menar inte på något sätt att nån är oseriös. Men jag undrar bara varför man ställer frågor och säger att man är int. om man inte tänkt att köpa. Det är ungefär som när man ska sälja en häst, man får tusen frågor men ingen ska köpa.

Eller också gör om annonsen till en diskussion om säljarens djur är rasrena eller ej..

Eller skriver: synd du bor så långt bort annars hade jag köpt dom ;-)
My name is not Rihanna....

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 09 dec-09 kl 21:31 »
Ja, jag har varit med om väldigt mycket babbel och tjafs i annonstrådar på sistone.   :o
Sedan har man varit med om att man annonserar ut något så får man en massa frågor på om jag har det och det och sälja (främst blocket där dock >_<)... Um... Nej, då hade jag ju annonserat ut det och inte det andra! >.<''
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Intricate

« Svar #8 skrivet: 10 dec-09 kl 08:02 »
Håller med. Blocket funkar att sälja via men inte alternativ.

Ngn fler som upplever att ngn alltid tjuvringer på annonne i blocket. Det är det alltid för mig! Jag fattar inte.
Specellt när jag sålde hamburgerhöns tjuvringde folk. Busringer heter det nog förresten =)
De frågade om man kunde göra hamburgare av dem och så. Jag spelar bara med och säger gravallvarligt att jaaada det går så bra så. =) Då blir de tysta och lägger på.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #9 skrivet: 10 dec-09 kl 08:13 »
jag har annonserat både här och på blocket och tycker väl att blocket oftast har bättre genomsalgskraft, men de har ju så grymt många mer besökare än vad det är här..... men kommer inte att sluta annonsera här för det.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #10 skrivet: 10 dec-09 kl 08:26 »
Det finns en term inom begagnade-bilar-världen för folk som ställer fråga på fråga och ringer och har sig utan att köpa; "Snackare".
Inte ovanligt med annonser med texten "snackare undanbedes".

Det kan vara folk som inte kommit så långt i sin personliga köpprocess ännu, att de bara tänk att de skall ha en beg bil/höna till, men inte funderat så mycket på vilken sort, och här råkar det finnas några, undrar om de bor nära, men varför är de så billiga...? ;)

Detta tror jag ökar chansen att djuret snabbt blir sålt, både på Alternativ och Blocket:
- Foto på djuret
- Rätt pris
- Var det kan hämtas eller om det kan levereras någonstans
- Detaljer om härstamning: ja, jag GARANTERAR att djuret är renrasigt, eller NEJ, jag har inte haft koll på mina tuppar den senaste månaden, detta är blandisägg.
- om något kan tolkas som skumt: VARFÖR djuret säljs/säljs till det priset. En påstått fullt frisk, värpande unghöna för 50:- väcker misstankar.
- epostadress och/eller telefonnummer till säljaren

...och så kan vi ju inse att icke renrasiga tuppar oftast inte går att sälja för 150:-/st, finders fee, "trivselpeng" osv.
Vill man absolut bli av med sin övertaliga tupp, så är det tydlighet ang pris, alternativt bortskänkes som gäller.

sonica

• Hälsingland
    • Extend
« Svar #11 skrivet: 10 dec-09 kl 09:07 »
Jag blir sugen på att köpa ofta här på alternativ, men eftersom jag bor i Hälsingland är det sällan rimligt avstånd till säljaren. På blocket är det ju mycket lättare, då jag själv kan välja att bara se annonserna i Gävleborg, tex. Jag saknar faktiskt någon typ av Regionalfunktion här på alternativ, både för annonser och kontakter. Jag skulle gärna veta vilka Alternativare som finns nära. :D
Frisör med två adresser. Stockholm och Hälsingland. Har två frisörsalonger som heter Extend, en man med cirkushjärta, två barn, tre katter och en härlig mix av höns.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #12 skrivet: 10 dec-09 kl 09:45 »
Jag tror det kan ligga närmre till hands att skicka ett pm till någon på alternativ med en fråga, än att ringa en främmande person på blocket. Därav kanske man får mycket frågor om man annonserar här. Håller med Jenny där, utförliga annonser är mycket "attraktivare".
Jag skulle också många gånger tycka att de kändes tryggare att köpa av/sälja till någon här eftersom man i regel vet liiite mer om den personen. I alla fall om det är någon som varit medlem ett tag, som t.ex. brukar diskutera i hönstrådarna och lägga ut bilder etc. Dessutom har man större möjlighet att ha fortsatt kontakt efter köpet. Därför kommer jag alltid att kolla alternativ först om jag vill köpa eller sälja. Men blocket är ju som sagt många gånger större.

Och sonica, landskapsgrupper är på gång! http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=79009.0  :D

fia65

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 10 dec-09 kl 10:33 »
Jag tänker inte sluta att varken annonsera eller köpa höns på alernativ, det är en jättebra sida, men man får väl kombinera. :D

sonica

• Hälsingland
    • Extend
« Svar #14 skrivet: 10 dec-09 kl 19:49 »
Glad att höra att grupper är på gång!  :)
Frisör med två adresser. Stockholm och Hälsingland. Har två frisörsalonger som heter Extend, en man med cirkushjärta, två barn, tre katter och en härlig mix av höns.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #15 skrivet: 10 dec-09 kl 20:06 »
Att försöka sälja höns på alernativ verkar helt lönlöst. Har annons på bruna värphöns bl.a och det är bara folk som ställer en massa frågor utan att vara intresserad av att köpa. Satte ut annons på blocket istället och har fått alla sålda . Kommer nog inte ha nån mer annons här.  :(

Det är väl ungefär det jag tänkte på när jag i tråden om "kommande ändringar i forumet" föreslog att man inte skulle kunna svara i annonstrådar, dvs att de inte skulle bli diskussioner utan få vara just annonser som det är överallt annars. Det fick jag inte så jättemycket gehör för, tyvärr.

Det kanske vore idé att lämna de här synpunkterna även i den tråden!
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=79194.msg665085#msg665085

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #16 skrivet: 10 dec-09 kl 20:12 »
Jag blir sugen på att köpa ofta här på alternativ, men eftersom jag bor i Hälsingland är det sällan rimligt avstånd till säljaren. På blocket är det ju mycket lättare, då jag själv kan välja att bara se annonserna i Gävleborg, tex.

Detta kunde väl gått lätt att lösa, om alla läst igenom annonsreglerna innan de la in sin annons...  ::)
Där står det klart och tydligt:
"Skriv en tydlig annonsrubrik, inte bara t ex "köpes".
Berätta redan i rubriken var i landet du finns, så slipper man leta genom en massa annonser i onödan! Annonser utan denna information kan komma att tas bort."

Hade sedan moderatorerna legat i lite och gjort som de skriver - tagit bort annonser utan sådan upplysning i rubriken, kanske fler hade följt uppmaningen. ;)

putte95

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 10 dec-09 kl 22:34 »
en sak som oftast kommer upp är ju "var bor du"..
så kan inte ni som inte fyllt i i sin profil var de bor
göra det?
om man inte vill säga precis var man bor kan 
man väl i alla fall skriva länet..
eller tycker jag fel ?..

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #18 skrivet: 10 dec-09 kl 22:43 »
Jag fyller då aldrig i så mycket så folk kan lista ut exakt vart jag bor på nätet (sådant har man fått lärt sig av pappa ja, så inga elaka personer som jagar töser hittar en ;) ). Skriver i Uppland och norr om Uppsala i mina annonser, inget mer. Sedan om någon är intresserad får den ju pm:a mig om resten.

På blocket skriver jag likadant, inga postnummer eller något... Dock så har jag märkt att den där visa på kartan inte stämmer alls på blocket. Om folk skulle köra efter det skulle de åka åt helvete istället för till oss. :P
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 4 användare (1 dolda)
simon.arvestrand, Ollefund, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser