Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bromsad/o-bromsad timmervagn?  (läst 1488 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Bromsad/o-bromsad timmervagn?
« skrivet: 08 dec-09 kl 14:35 »
Hejsan
Tror jag har frågat detta tidigare men jag kan inte hitta inlägget igen.. Tar det därför en gång till.

Jag är på jakt efter en vagn att kunna ha att köra hem timmer/stockar med men jag är lite osäker på om jag måste ha en bromsad vagn eller inte... Hur mkt klarar en "normal" arbetshäst (nordsvensk) av att bromsa? Ska man ha en bromsad vagn så blir ju vagns-jakten betydligt mer komplicerad då det inte är så ofta sådana finns att köpa till ett humant pris..

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Bromsad/o-bromsad timmervagn?
« Svar #1 skrivet: 08 dec-09 kl 15:48 »
Det måste ju bero på landskapet där du kör en hel del! Är det precis slätt och fint eller har du stora backar du behöver köra i? Vet du med dig att du kommer att köra i branta nedförsbackar med full last, ja, då vet du svaret :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 dec-09 kl 15:56 »
Ja.. Jag kom fram till det på chatten.. Skiter nog i vedtransport med häst, blir en vagn till traktorn istället om det blir något. Så förbaskat svårt att hitta låga, bromsade vagnar till ett pris som är överkomligt

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 08 dec-09 kl 16:00 »
http://www.ffsmekaniska.se/products/Default.aspx

18 000 pix för denna, du kan få den som du vill, med eller utan bromsar.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Frances

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 08 dec-09 kl 16:03 »
Ja, det är väl hur mycket pengar som helst för vanliga dödliga  :o
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 dec-09 kl 16:05 »
hehe.. Ja undrar om jag kan pruta ned den till 3000.. :)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 08 dec-09 kl 16:13 »
hehe.. Ja undrar om jag kan pruta ned den till 3000.. :)
Varför inte bygga en själv? Dock tror jag inte det blir jättemycket billigare  :P
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 08 dec-09 kl 16:20 »
Jorå.. Jag har nog varit inne på den idén typ 30 ggr det senaste 1.5 året.. Det faller dock alltid på att jag inte har tid.

Men jag håller med om att vagnen under din länk var väldigt billig, relativt sätt.. Dock behöver jag komma ned till 3000-4000 för att det ska kännas ekonomiskt försvarbart att införskaffa en vagn

Körven

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 09 dec-09 kl 11:42 »

Med rätt utrustning så klara en häst att bromsa lika mycket nedför,som den klarar att dra uppför.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

cowboy

« Svar #9 skrivet: 09 dec-09 kl 13:41 »
Rätt körven !

cowboy

« Svar #10 skrivet: 09 dec-09 kl 13:44 »
Men jag sett att profsen kör med kättingar på bromsande hjulen i extrema fall.. (griplastarvagn)

Frances

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 09 dec-09 kl 13:51 »
Klarar ja, men det är en annan sak om man vill spara på hästen, iallafall jag önskar att dom räcker så länge som möjligt...

malmklockan

• Bor utanför Vedevåg.
    • Västmanland
« Svar #12 skrivet: 09 dec-09 kl 18:36 »
Skall du köra timmer så bör du ha bromsad vagn utför, numera är det kinkigare med grus i timmret, så därför fungerar det inte att släpa med ena änden i backen, ved/massved kör jag obromsat eljest det blir inte samma tyngder.

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 09 dec-09 kl 18:48 »
Sätt gamla bilhjul på vagnen och behåll bromstrumman, och den kan ofta liksom med äldre handbromsar skötas med vire.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 1 användare
Barbroe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser