Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Beslutsångest  (läst 869 gånger)

Tesla

  • Inlägg: 17
Beslutsångest
« skrivet: 08 dec-09 kl 12:49 »
Har lite beslutsångest om hur jag ska göra med märkningen av kommande lamm. Blir min första lamning till våren, tackorna har dock haft lamm förut. Det är Gotlandsfår, så chansen att de får 2 lamm var finns ju. Skulle gärna vilja ha året de är född med på märket, men det kommer troligen innebär en del spill på märken eftersom man inte kan använda de märkena kommande år. Sen kanske de är lite onödigt med årtal när jag endast har 5 tackor som ev ska lamma, så jag borde ju kunna komma ihåg vilka nr som är född vilket år lixom.

Hur gör ni som har små får besättningar?
Jag är ju inte med i nån fårkontroll eller annan verksamhet som kräver att det ska vara årtal med på märket, och då får man väl välja va?

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Beslutsångest
« Svar #1 skrivet: 08 dec-09 kl 13:33 »
Sekvensiell numrering utan årtal eller andra ovidkommande koder.

småbrukartanten

  • Gäst
SV: Beslutsångest
« Svar #2 skrivet: 08 dec-09 kl 14:04 »
Jag har löpande nummer alltså började jag med 00001 osv och jag beräknar ungefär hur många lamm det blir per år +några märken till det som är bra med detta är att jag fortsätter där jag slutade året före. Jag behöver alltså inte kasta några märken.
Jag är ansluten till fårkontrollen och dom har aldrig krävt att det ska vara årsnumrering.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Beslutsångest
« Svar #3 skrivet: 08 dec-09 kl 15:29 »
Men dom är ju inte dyra.. Och har man inte så många får, kan man ju beställa när alla är födda, då vet man ju exakta antalet!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 2 användare (1 dolda)
nigunor

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser