Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nya äppleträd i vår lilla trädgård - vilka?  (läst 9526 gånger)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Nya äppleträd i vår lilla trädgård - vilka?
« Svar #20 skrivet: 19 dec-09 kl 17:42 »
Förresten, jag läste nånstans nyligen att TB inte finns att köpa längre  ???
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

mistel

• -
« Svar #21 skrivet: 19 dec-09 kl 18:50 »
TB är inga problem att få tag på som träd i handeln det är ett av de vanligaste sorterna MEN själva frukten är nästan omöjlig att hitta i butikerna för frukten är ju mogen så kort tid + sorten klarar inte transporter så bra den är för känslig för stötskador.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #22 skrivet: 20 dec-09 kl 13:03 »
MEN själva frukten är nästan omöjlig att hitta i butikerna för frukten är ju mogen så kort tid + sorten klarar inte transporter så bra den är för känslig för stötskador.
Jo, det känner jag till.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #23 skrivet: 31 dec-09 kl 00:52 »
Tag ett eller två familjeäppelträd gärna med två till tre sorter i så kan du få en förlängd säsong. Vårt träd har tre sorter, en som kommer i början av sept, en i slutet av sep och en i okt-nov. Hann ta in de sista äpplena innan första snön kom.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 03 jan-10 kl 11:25 »
Tack för era svar! Vi har nu kommit underfund med att vi nog vill ha TB, Åkerö och Melon. Men hur är det med pollineringen? Melon blommar ju ganska sent står det, så funkar de ihop?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

mistel

• -
« Svar #25 skrivet: 03 jan-10 kl 12:49 »
Man brukar sällan behöva bekymra sig om pollinering av äppelträd. Äppelträd är så vanliga att det oftast finns lämpliga pollinatörer i området där man bor, äpple har ganska livskraftigt pollen och kan transporteras en bra bit utav insekterna utan att dö. +De flesta prydnadsaplar funkar också som pollinatörer. Det är väl mest om man bor mycket isolerat eller om man odlar i norr i områden där det är på gränsen att det funkar att odla som man kan behöva se till så att de egna träden kan pollinera varann.

Något jag däremot ser är att du har valt 3st mycket kräftkänsliga sorter så de bör planteras i lättare jord (tung lerjord förvärrar ofta kräftan) + det bör vara bra dränering, plantera gärna träden så de står som på en kulle.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 03 jan-10 kl 19:00 »
Jaha, vad bra. Tack så mycket. Då behöver jag inte bry mig om det, för vi kommer inte bo isolerat alls.

Jaha, har jag det... Tror att det är lätt jord dit vi skall flytta och visst kan man göra en liten kulle. Tack för infon. Skall kolla upp jorden närmare.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Bullerybo

• Närke
« Svar #27 skrivet: 05 jan-10 kl 14:23 »
TB skulle jag nog inte välja om jag hade så få sorter. De blir klara så himla snabbt och håller dåligt att lagra. Det innebär att man i princip måste skörda alltihop (för att koka mos) den vecka de råkar vara klara, oavsett man har tid eller ej.

Dessutom har de en tendes att förvandlas till äppelmos på marken och är svåra att skotta upp. Mycket opraktiskt äppelsort enl. mig.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 06 jan-10 kl 11:17 »
Tack för din tanke :). Dock är den den enda sorten jag är helt säker på, så den kommer det bli. Tycker de är supergoda, så jag tycker det är värt att de inte håller så länge :).

emmaB

« Svar #29 skrivet: 17 jan-10 kl 14:59 »
Det finns fler sorter än TB vars äpple är klara i augusti; Sylvia zon1-4,  Beuty of Bath zon1-2,  Gladstone zon ?,  Gyllenkroks Astrakan zon 1-4. Samtliga sorter har dålig hållbarhet 1-2 veckor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 2 användare
Antti Lehtinen, syncord51

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser