Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Symptom på mask?  (läst 3640 gånger)

donnabellan

Symptom på mask?
« skrivet: 07 dec-09 kl 21:41 »
Vill inte avmaska i onödan, men samtidigt inte utsätta djuren för att gå med parasiter. Vilka synliga tecken finns det på mask hos get?
Ska beställa kollamasken har jag tänkt, men tar tacksamt emot svar på frågan ändå.
Mvh

donnabellan

SV: Symptom på mask?
« Svar #1 skrivet: 08 dec-09 kl 22:54 »
Ingen som vet??

berglundskan

• Västmanland
    • thelifeinmöklinta
« Svar #2 skrivet: 09 dec-09 kl 15:52 »
På katter syns maskarna i bajset eller hänger ut några.
Är det inte så för getter också? Man ska inte använda avmaskningsmedel i onödan, som med all annan medicin.
Bor i rött torp med man, 2 barn, 2 katter, 2 kaniner, 2 ankor & 1 get. www.moklintabrollop.blogg.se

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 18 dec-09 kl 17:30 »
Magrar, letar upp naturmediciner som t ex käringtand, och, framför allt, de får diarré.  "Getter med lungmask hostar, särskilt mot sensommaren och hösten."

En metod är att ta ett träckprov och skicka in på analys.  Då kan Du avmaska mot just den/de parasiter Du har.  Bed Din veterinär om råd om hur och vart.  På min tid kostade det några hundra på SVA.  Har säkert blivit dyrare nu.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 22 dec-09 kl 01:09 »
Man kan så gott som aldrig se mask i bajset på en get. Jo, en sort (det är väl bandmask, samma som hund/katt har jag för mig) som varken är särskilt vanlig eller särskilt farlig.

Parasiter som ger diarre finns, men de är inte de farligaste.

Den inälvsparasit som är absolut farligast för getter är stora löpmagmasken (Haemonchus contortus). Den sitter i inälvorna och suger blod, vilket faktiskt kan ta död på geten. Man kan ana sig till att geten är angripen om slemhinnorna är väldigt bleka. Titta på insidan av ögonlocket. Det ska vara rosa åt det röda hållet - är det blekrosa eller vitt så har geten blodbrist och kan faktiskt ligga död vilken dag som helst...

Trollmor

• -
« Svar #5 skrivet: 22 dec-09 kl 14:34 »
Man kan så gott som aldrig se mask i bajset på en get.
Man = ägaren, Du eller jag
eller
Man = SVA
?

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 22 dec-09 kl 22:52 »
Man = ägaren, Du eller jag
eller
Man = SVA
?

Man = svar på nedanstående citerade inlägg :)

På katter syns maskarna i bajset eller hänger ut några.
Är det inte så för getter också? Man ska inte använda avmaskningsmedel i onödan, som med all annan medicin.

Alltså att det vanligen inte syns mask i bajset eller hängande ur rumpan på en get som har mask.

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 23 dec-09 kl 07:24 »
Ååkej, då är jag med!  :)

Jag tycker att SVAs service är bra, även om den säkert har blivit dyrare sen jag var aktiv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

716 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser