Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur får jag ihop hönsen?  (läst 1445 gånger)

Geli

Hur får jag ihop hönsen?
« skrivet: 07 dec-09 kl 18:46 »
 :-\Jag har 4 st 6 månaders , samt 6 st 4 månaders Vithättor. Svarta o helvita. En tupp av de äldre och 2 tuppar kvar av de yngre. Satte ihop dom i de yngres bur, kollade, det var  lite vanligt bråk, men verkade funka.
Nästa morgon hade troligtvis den äldre tuppen, hackat ihjäl en av dom yngre, och en hade lyckats gömma sig bakom en bräda, och överlevt. Vet att det var lite sent att sätta ihop dom, men ibland har man inget val. Nu måste jag ha alla ihop till sommaren, om alla skall kunna vara ute. Hur får jag ihop flocken? Blir skitförbannad när dom hackar på varann, men vet att så är det. Således fn 1 äldre tupp, 2 yngre. Även hönorna bråkar, men det tar jag inte lika allvarligt. Dom 2 yngre tupparna funkar bra ihop. Måste jag bygga en extra hönsgård?
Geli
Bor i Västerbotten, med 5 Welsh Corgi Pembroke, samt höns av Holländsk dvärg, Vithätta, svarta o helvita.

Geli

SV: Hur får jag ihop hönsen?
« Svar #1 skrivet: 09 dec-09 kl 18:51 »
Inget svar? Förstår att ni etablerade tycker det är en löjlig fråga, men trodde ändå att jag kunde få något tips.
Geli
Bor i Västerbotten, med 5 Welsh Corgi Pembroke, samt höns av Holländsk dvärg, Vithätta, svarta o helvita.

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 09 dec-09 kl 19:07 »
Hej
Har läst nån stans att man ska ge hönsen en massa att göra för att dom ska fokusera på det istället för på varann. Sätt in grankvistar, bitar av gräsmatta ;D, kvistar med rönnbär, mossa och sånt på olika ställen.
Möblera om ibland, då har dom nåt att pyssla med när dom kollar runt efter va som är gjort.
Om problemet är inomhus gör samma sak där + att du kan slänga ut nån morot eller äpple eller annat ätbart (jag ger inte mat utomhus nämligen) som dom kan hitta.
Jag har inte så mycket erfarenhet, men mitt råd är att börja där, och se om det blir bättre. Det finns dom på detta forum som har massor av erfarenhet så jag hoppas du får svar av nån mer ;D

Daaniel

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 dec-09 kl 20:07 »
inte alls någon löjlig fråga, alla är inte proffs.
Nör jag släppte in mina silkeshöns med dem andra hönsen så bråkade dem itne så jag ahr tyvär ingen erfaranhet av det.
« Senast ändrad: 09 dec-09 kl 21:03 av Daaniel »

JBF

• Småland
« Svar #4 skrivet: 09 dec-09 kl 20:51 »
Verkligen inte en löljig fråga Geli!! Hur stor är buren som de skall vara tillsammans i? Ju större bur, desto fler potentiella gömställen, och vice versa... Men som nån skrev, möblera om, ställ in lite nya grejer, spelar ingen roll vad: Hinkar, lådor, granruskor stenar, en jordhög att sprätta i. Igår pratade jag med Tindranu (himla trevlig tjej förresten  ;D) Hon hade fått tips om att ta bort den tupp som bråkar mest en vecka eller så, och sen släppa in honom igen. Då hinner övriga gänget bli kompisar, och den ensamme tuppen får det lite tuffare.
Givetvis finns det fall där man inte lyckas få ihop tuppar, men oftast brukar det gå. Tre tuppar är bättre än två, för är det bara två så har de bara varandra att bråka med...
Berätta gärna hur det går.

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #5 skrivet: 13 dec-09 kl 15:21 »
hej,

när jag slå ihop hönsen har jag det ena gruppen bakom kompostgaller några dagar så de lär känna varandra... det lämpar sig extra bra till vithättorna eftersom de är lite trögare än andra raser....

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Geli

« Svar #6 skrivet: 14 dec-09 kl 18:25 »
Tack för dom tips jag fått. Grupperna går i varsin bur (Hägn eller vad det kallas) och det är bara ett hönsnät emellan, som skiljer dom åt. Så dom ser, och nosar på varann varje dag. Förlåt, jag är hundägare, dom kanske inte nosar, men kollar varann. På andra sidan, går 4 Holländsk dvärg, och alla är ju nyfikna på vad dom i buren bredvid gör. Varje bur är c:a 2½ kvm, och jag har gjort en lucka, mellan varje bur, så jag kan öppna, och låta dom gå ihop, men det var tyvärr inte det som funkade, trots att jag bara släppte över dom äldre till dom yngre, och stängde. Men jag får prova mig fram.
Geli

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #7 skrivet: 16 dec-09 kl 08:38 »
Läskigt att de hade ihjäl varandra, det har jag aldrig varit med om... Slagsmål mellan vuxna djur(tuppar) har jag varit med om, kanske ngn liten blodspillan i form av att ngn fått in ett nyp på den andres kam eller slör, men aldrig dödsfall...

Hoppas det löser sig för dig! Ett alternativ kanske kan vara att släppa ihop dem någonstans som är nytt för dem bägge? Kanske låta tupparna gå själva ihop utan damer en period och bonda?
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #8 skrivet: 16 dec-09 kl 11:30 »
Det är vä rangordningen som skall avklaras eller hur? Det är väl högstrangtuppen som har mest att förlora och skall hålla undan inkräktare.

Funderar på om Tindranus förslag inte är bäst. För då kan de lågrang tupparna göra upp om inbördes ordning och hönorna likaså. Plus att man lägger in sysselsättning och leksaker.

Sedan kan man återinföra högrangtuppen nattetid på högpinne så att de vaknar och allt skall återigen vara i ordning.... Då kan man hoppas att gammeltuppen inte känner igen att det finns nya medlemmar i gänget...? För de kan inte räkna eller hur?

Har inte prövat men det verkar logiskt?
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Dela detta:

* Inloggade just nu

718 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser