Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om foder till gravida gutetackor  (läst 4397 gånger)

Vilverin

• Skåne
SV: Frågor om foder till gravida gutetackor
« Svar #20 skrivet: 08 dec-09 kl 17:15 »
Okej, då ska vi se om jag förstått rätt...
Jag kan alltså köpa nått pulver på lantmännen som innehåller både mineraler och selen i den mängd som fåren behöver, och sen blanda detta i vattnet? Det låter ju onekligen smidigt...

Tycker nog inte att fårpellets blir så dyrt till bara två tackor (och en bagge) om man slipper kladda med att blanda själv. Ska prova att känna efter hullet på mina får imorgon, men tycker det är svårt när de är så ulliga. De har riktig vinterpäls redan...
Men det är väl bara att känna sig fram antar jag! =)

Tack så jättemycket för alla svar. Ska kolla upp den där pdf-filen så fort hemsidan funkar igen.
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #21 skrivet: 08 dec-09 kl 18:11 »
Hej Birgit
 Jag ville inte sätter igång med en disskusion egentligen. Håller med med dig och ulfgr at det kan fungera om man har rätt sorts  mark, stora beten, etc etc.  Men hur ska vi nybörjare kunna bedömmer allt detta? Det var mycket interressant att studera i år vad dem äter hur och när. Vilka får äter mineraler när etc. Det är inte så lätt att lära sig att se om dem mår bra, man är så oroligt i början. Då känns det skönt med lite tips att gå efter åtminstonen först året.  :-[

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #22 skrivet: 08 dec-09 kl 18:47 »
Okej, då ska vi se om jag förstått rätt...
Jag kan alltså köpa nått pulver på lantmännen som innehåller både mineraler och selen i den mängd som fåren behöver, och sen blanda detta i vattnet? Det låter ju onekligen smidigt...

Tycker nog inte att fårpellets blir så dyrt till bara två tackor (och en bagge) om man slipper kladda med att blanda själv. Ska prova att känna efter hullet på mina får imorgon, men tycker det är svårt när de är så ulliga. De har riktig vinterpäls redan...
Men det är väl bara att känna sig fram antar jag! =)

Tack så jättemycket för alla svar. Ska kolla upp den där pdf-filen så fort hemsidan funkar igen.

Vet inte om det finns mineraler som även innehåller selen. Jag ger mineraler i fri tillgång och månaderna innan lammning får de selen i dricksvattnet 1 gång var fjortonde dag fram till en månad efter lamning. det har funkat på mina allmogefår. Då jag också har hästar ger jag detta märke i pulverform..

"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Vilverin

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 08 dec-09 kl 19:41 »
Okej, tack så mycket Kimma. Ska kolla upp det snarast!
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 10 dec-09 kl 18:55 »
Min mor hade en finullsbesättning på omkring trettio tackor, ja nu är det över 30 år sedan. Jag minns att det var viktigt för tackorna att dom skulle ha fäld asp och sälg som dom fick barka, hon sa att det var viktigt för att motverka bl.a. lammlamhet. Vi fick även hugga sly och torka med löven kvar och det fanns alltid en blå mineralbalja i hagen och saltsten.
Höet var härsat ängshö med mycket örter och kraftfodret sådde vi havre och vicker som även härsades.
Om jag kommer ihåg rätt så hade hon ett år 2,7 lamm per tacka, vet att det var flera tackor med fyra lamm och det tyckte hon inte om riktigt, hon tyckte det var bäst med ett eller två.

MVH
/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Dela detta:

* Inloggade just nu

644 gäster, 2 användare
Berberis, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser