Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Higo Chabo - Daruma och Taikan  (läst 6411 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Higo Chabo - Daruma och Taikan
« skrivet: 06 dec-09 kl 19:13 »
Blir allt mer förälskad i Chabos tack vare min lilla tupp jag har här hemma. Min pojkvän har några hönor som jag med tycker om men det är inte förrän jag kläckte ett ägg själv och födde upp denna lilla tupp som jag riktigt fastnat för rasen... Kommer bli svårt att släppa ifrån mig honom till Emil sedan fast jag inte har någonstans att kunna ha honom och att det egentligen är Emils tupp då han köpte äggen (men jag födde upp ;D).  :-[

Jag är en person också som gillar tuppar med stoooora kammar och Taikan och Daruma Chabo har jag tyckt varit så jäkla coola och snygga. Vad jag läst till mig så är dessa dock ovanliga, till och med i Japan där de kommer ifrån.  :-\

Någon som har hört talas om dessa i Sverige eller exesterar de inte här alls?  :(

Higo Chabo - Daruma
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

• Södermanland
SV: Higo Chabo - Daruma och Taikan
« Svar #1 skrivet: 06 dec-09 kl 19:30 »
ringen tuppen har på sig, ser ut som en man har från SRF. men det kan ju inte stämma!

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #2 skrivet: 06 dec-09 kl 19:34 »
såg några vita med stora kammar på din sida.
de var dö colla.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

JBF

• Småland
« Svar #3 skrivet: 06 dec-09 kl 19:50 »
Holländarna är ju duktiga på chabos. Googla chabo kriel eller krielen.

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Fredrikoh

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 29 apr-11 kl 13:04 »
Heej!   :)

Jag fattar inte? Vilken är det som har stor kam och vad heter den?
Sånna vill jag verkligen ha!  ;D

Sen tänkte jag fråga: Finns det Chabo som Stor ras för en sån hade ju varit asssargrym? ;D

Sen är det tänkt att jag ska till dom tyska mästerskapen i höst, tror ni att den finns där? Den chabon med jättestor kam.  ;D

_olfi_

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 29 apr-11 kl 16:31 »
Heej!   :)

Jag fattar inte? Vilken är det som har stor kam och vad heter den?
Sånna vill jag verkligen ha!  ;D

Alla Chabos ska ha stor kam, även den vanliga som vi har i Sverige.
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 29 apr-11 kl 16:38 »
Higo Chabo är det som har enorma kammar. Tyvärr extremt ovanlig även i Japan så de lär väll aldrig finnas ens i europa... =/

« Senast ändrad: 29 apr-11 kl 16:42 av Linkoso »
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 29 apr-11 kl 16:39 »
Chabo är en urdvärg och finns ej som stor ras. Däremot så finns det en annan ras vid namn Scots dumpy som liksom Chabo är taxbenta men av större typ.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #8 skrivet: 29 apr-11 kl 17:03 »
ringen tuppen har på sig, ser ut som en man har från SRF. men det kan ju inte stämma!
Hela Europa har samma färg. Det bestäms centralt.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

_olfi_

• Medelpad
« Svar #9 skrivet: 29 apr-11 kl 21:04 »
Higo Chabo är det som har enorma kammar. Tyvärr extremt ovanlig även i Japan så de lär väll aldrig finnas ens i europa... =/

Förlåt, men oj vilken tur för det! Det kan knappast vara särskilt trevligt för de stackars djuren att släpa runt på det där...
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 30 apr-11 kl 09:58 »
Vill man ha en stor men kortbet ras så finns också Danska Luttehöns. Det är en kortbent variant av Danska Lanthöns

Läs mer på den Danska Lanthönsklubbens hemsida:
http://www.danskelandhoens.dk/luttehoens.htm
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Fredrikoh

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 01 maj-11 kl 13:39 »
Men det hade varit grymt kul att avla fram en chabo som är av "stor" ras, ekkorstjärten hög som en brama.  ;D Men hur kommer det sej att dom är så sällsynta då?  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 4 användare (1 dolda)
Byggarmamman, Galaxie, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser