Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mysig dvärgras??  (läst 6247 gånger)

Anneli L

• Västergötland
Mysig dvärgras??
« skrivet: 06 dec-09 kl 12:52 »
Som rubiken säger så undrar jag vilken dvärgras som är lugn, och inte flyger och är allmänt mysig? :-). Har dvärgkochin och silkes nu som jag älskar, men vill utöka med någon eller några raser till. Dom får inte flyga så högt. Har ni några förslag?
« Senast ändrad: 06 dec-09 kl 14:18 av Anneli L »
Tvåbarnsmamma, har en underbar man, 2 katter, 2 kaniner och höns :).

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Mysig dvärgras??
« Svar #1 skrivet: 06 dec-09 kl 12:56 »
Dvärgbrahma kanske? ;D Har ingen erfarenhet av den men eftersom stora brahmor är mysiga och lugna och inte flyger så tänkte jag att miniatyren är likadan. ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Anneli L

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 06 dec-09 kl 12:59 »
Har tittat på dom, men tycker dom ser lite hökaktiga ut.  :) Gillar inte riktigt deras ansikten.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 06 dec-09 kl 13:08 »
Okej. ;D Dvärg silke då? =)
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daaniel

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 dec-09 kl 13:15 »
Dvärgsilke är mysiga och lugna  ::) :)

Maddie

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 06 dec-09 kl 13:18 »
Dvärg silke är absolut det rätta svaret !!!    :)   ;D   

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 06 dec-09 kl 13:22 »
Det är ju så att dvärgarna generellt är mer flygiga än stora raser. Jag tycker att du fått två fina alternativ och jag funderar oxå på hur dvärg orpington är. Har aldrig lärt känna några ;) Dvärg wyantotte är trevliga oxå, lite större dock.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #7 skrivet: 06 dec-09 kl 13:28 »
dv orpington
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Weasel

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 06 dec-09 kl 13:48 »
Dvärgbrahma kanske? ;D Har ingen erfarenhet av den men eftersom stora brahmor är mysiga och lugna och inte flyger så tänkte jag att miniatyren är likadan. ;D

Vad jag har hört så har de inte alls samma temperament som de stora.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Weasel

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 06 dec-09 kl 13:48 »
Hur är det med chabo, någon som har erfarenhet av dessa?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 06 dec-09 kl 13:50 »
Chabos är jättemysiga!!! ;D Men de föredrar att sitta 2 meter plus uppe i taket och sova, flyger högt som sjutton, så om man vill ha chabos som inte flyger ska man skaffa frisserade isf. =)

En liten mysbild på våran tupp. En utav de tamaste tupparna i hela hönshuset. =)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #11 skrivet: 06 dec-09 kl 13:54 »
Här är en av min pojkväns frisserade hönor. Urgullig! ;D Och sedan en bild på den släta, inga stora hönor precis! ;D

Weasel

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 06 dec-09 kl 13:55 »
Gud va fina chabos!

Vet att du Linkoso gillar sebright, men hur är de till sättet? Har hittat en som har, men vill precis som ts ha lugna trevliga höns...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #13 skrivet: 06 dec-09 kl 14:05 »
Upplever de som när de är i först en viss ålder, fortfarande piper och så var de väldigt gosiga. Sedan kom de upp i någon period då de blev jättevilda, tonåren... Rädda och fjolliga. Nu när de är könsmogna och har börjat värpa så har de plötsligt gått tillbaka till sina gosiga tama, sociala jag igen. =) De älskar att springa omkring ute och de flyger bra....

Vart finns den som har!?!? Jag letar förtvivlat efter en tredje ny tupp då min nuvarande ser rätt körd ut...  :'( Detta är ett problem med rasen, man blir så less på deras förmåga att gå och dö!!! Min första tupp fick coccidios, blev behandlad och blev bra... Sedan knall o fall låg han död en dag. Fick tag i en ny snabbt och jag var så glad. Så börjar han på att bli konstig i balansen och var mager. Efter massa kämpande så blev han bra igen men nu har han fått återfall, säkert marek.  >:(  :(  :'(

... Så nu letar jag ny tupp igen...  :( Kan hämta i vingåker - katrineholm - stockholm och Uppsala... Men allt verkar ju finnas nere i skåne eller långt och helsike åt andra hållet, långt ifrån mig i alla fall! =(

Weasel

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 06 dec-09 kl 14:08 »
Ja tyvärr (för dig) så är de ju i skåne...

Anneli L

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 06 dec-09 kl 14:15 »
Glömde skriva att jag har silkes. Fattar inte hur jag glömde det. Chabo skulle jag vilja ha. men som sagt dom flyger. och har ingen möjlighet att sätta ett bra tak.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #16 skrivet: 06 dec-09 kl 14:15 »
Okej. *suckar*  :-\ Får väll sätta ihop Chabon så länge... Kan nog bli söta små korsningar mellan sebbar och chabo, eller vad tror ni? Så får jag vänta på en ny eller två tuppar i vår...  :( Jäkla otursras.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #17 skrivet: 06 dec-09 kl 14:15 »
Glömde skriva att jag har silkes. Fattar inte hur jag glömde det. Chabo skulle jag vilja ha. men som sagt dom flyger. och har ingen möjlighet att sätta ett bra tak.

De frisserade flyger inte som sagt... De kan knappt flyga alls. Ungefär som med silkeshöns.

Anneli L

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 06 dec-09 kl 14:18 »
ok. då kanske man skulle skaffa några frisserade. Men dom är ju så fina dom vanliga.

Daaniel

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 06 dec-09 kl 14:48 »
ok. då kanske man skulle skaffa några frisserade. Men dom är ju så fina dom vanliga.
har hört att man inte ska para frisserad + frisserad. dem blir jätte "tunna" i fjäder dräkten då, eller??

Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser