Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Temperatur för marmelad  (läst 4513 gånger)

Tesse

• Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
Temperatur för marmelad
« skrivet: 05 dec-09 kl 19:00 »
Hej,
Jag ska sälja marmelad 18-20 dec och har nu börjat marmelada, och nu är det detta med förvaringen  ::)
Måste den stå kylskåpskallt eller räcker det med ca 15 grader som jag har i skafferiet??
Annars är det dags att börja inhandla kylskåp så allt får plats  :P

tack för svar alla marmeladexperter ;)

Förresten, någon som har käcka recept på mer juliga marmelader?

Jessica
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

kurt

SV: Temperatur för marmelad
« Svar #1 skrivet: 05 dec-09 kl 19:52 »
Har du bara haft tillräckligt med socker och fyllt den på varma rena burkar, så kan du förvara den i rumstemperatur. Jag har förvarat i rumstemperatur upp till 5 år, har man inte på paraffin så torkar de något med åren, men det växer inget där.

Tesse

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 05 dec-09 kl 22:13 »
Ja jag kör burkar och lock i ugnen på 100 grader i ca 15 minuter innan jag häller i marmeladen så då kanske dom kan stå där dom står   :)

kurt

« Svar #3 skrivet: 06 dec-09 kl 19:34 »
Prova att smaksätta marmelad med olika kryddor. Allt från ingefära, färsk chili, lavendel (olja eller avkok), basilika etc. Det skulle säkert fungera med julkryddor också. För att pektinet skall fungera effektivt är det viktigt att ha lågt pH-värde, därför tillsätter man i många recept pressad citron, eller citronsyra. Vill man koka marmelad lite mera vetenskapligt så innehåller Jan Hedhs bok /ja det är bagarmästaren) "Sylt och marmelad" väldigt mycket information, men det är mycket detaljerat.

Tesse

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 07 dec-09 kl 09:51 »
Tack för tipsen :)
Jag har i både apelsin och citron, skal och saft och så syltsocker på det.
Just nu testar jag med nejlika i min apelsin/morotsmarmelad, jättegott tycker jag :)

Jan lindgren

« Svar #5 skrivet: 07 dec-09 kl 17:49 »
Hej!
Jag tycker att Jan Hedhs marmelader och sylter innehåller för mycket socker. Dessutom gillar jag inte hans metod att koka sylt i koppargrytor. Jag gick en tvådagars kurs för honom men jag tyckte inte att någon av oss gjorde goda sylter. Hans bröd och soppa som vi åt till lunch var helt fantastikt gott.
MVH
Jan

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
« Svar #6 skrivet: 27 dec-09 kl 11:08 »
Clementinmarmelad:
1kg clementiner finstrimlade
1 kg syltsocker
koka ca 10 minuter

Jag smaksatte med nejlikor.

Tesse

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 28 dec-09 kl 08:33 »
Jag smaksatte också med nejlika, fast jag hade med apelsin istället, Får testa med clementin också :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 2 användare
conny, Genomsnittswannabe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser