Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mat åt dom vilda..  (läst 4006 gånger)

Neiklot

• Gäst
Mat åt dom vilda..
« skrivet: 09 mar-06 kl 22:41 »
Utfodrar ni djuren i skogen under dessa snörika tider?

Jag upptäckte att rådjuren här käkade solrosfrön från fågelborden, så jag lägger ut solrosfrön åt dom (eftersom det är det enda jag har hemma).

Funderar på att köpa ensilage och ställa ut.

gimskogen

• gimskogen.se
Re:Mat åt dom vilda..
« Svar #1 skrivet: 09 mar-06 kl 22:47 »
det är inte alls bra att ställa ut ensilage till rådjur nu imars....
Då kommer de att dö...
Ut fodring måste man börja med tidigt i början av vinter så deras magar vänjer sig...
ofta är ensilage inte det bässta.. utan vanligt fin ängshö...
Varför inte göra en hässja i sommar som får stå kvar över vinter. Annars brukar vanlig säd vara bra... eller pellets - typ avrenspelets som man köer på lantmanna...
men man måste börja utfodra dem redan när första snön kommer...

;-)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Målle

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 mar-06 kl 14:33 »
det är inte alls bra att ställa ut ensilage till rådjur nu imars....
Då kommer de att dö...
Ut fodring måste man börja med tidigt i början av vinter så deras magar vänjer sig...
ofta är ensilage inte det bässta.. utan vanligt fin ängshö...men man måste börja utfodra dem redan när första snön kommer...

;-)

Det är en myt. Man kan börja sent på vintern Det är risk att dom dör om man INTE utfodrar dom. Och ska man ge dom säd behöver den vara krossad. Helsäd är däremot utmärkt att ge till fasan och rapphöns som har det minst lika svårt som rådjur att hitta mat i snön så glöm inte dom. Eller hararna, dom kan äta ensilage, eller så kan man som jag har gjort, fälla sälg eller asp så de kan äta knopparna. Här är en länk med tips: http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=114

manna

• -
« Svar #3 skrivet: 11 mar-06 kl 21:07 »
Ja, stackars uteliggardjuren...

Går tankarna särskilt till rådjuren, så glöm inte att ge rävarna möjlighet att äta oxå. En hungrig räv ger sig på vuxna rådjur, vilka sedan går en långsam död till mötes. Fram med rävkäk!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Neiklot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 mar-06 kl 11:01 »
Tja, vi har ett snötäcke på ca 50cm (vilket är ovanligt här nere)
När man är ute och rider ser man spår överallt efter förtvivlade rådjur som grävt och grävt och grävt, men inte hittar något.

Adrian

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 mar-06 kl 11:37 »
Jag kan tycka synd om djuren för att dom inte har mat. Men det känns fel att mata dom. Kanske inte är samma sak, men här inne i stan så har vi tusentals överviktiga fåglar. Ändå så matas det på.

Kan dom inte hitta mat så måste dom dö. Det är djungelns lag.
Vissa djur har varit smarta nog att bli omhändertagna utav det starkaste djuret och på så vis säkra sig evig tillgång på mat(människan).

Filip Skräplund

« Svar #6 skrivet: 12 mar-06 kl 11:58 »
Låt folk mata djuren om dom vill.
Det är lätt att sitta i värmen med magen full och snacka om "djungelns lag".
När man väl är där själv så är man nog tacksam för en brödsmula.
Det gäller även oss människor.
Förr eller senare händer en katastrof som låter även oss få smaka på "djungelns lag".
Då blir det mycket "livsodugligt" som sopas bort.
Men innan dess finns det ingen anledning att göra ont värre för vare sig folk eller fä.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

manna

• -
« Svar #7 skrivet: 12 mar-06 kl 15:36 »
Jag kan tycka synd om djuren för att dom inte har mat. Men det känns fel att mata dom. Kanske inte är samma sak, men här inne i stan så har vi tusentals överviktiga fåglar. Ändå så matas det på.

Vissa djur har varit smarta nog att bli omhändertagna utav det starkaste djuret och på så vis säkra sig evig tillgång på mat(människan).

Om jag bryr mig om någon människa eller något djur, så försöker jag i största utsträckning göra något gott för den individen. Inte tycker jag synd om och vänder mig bort!

Visst, djurvärlden är något annat än människoditon, men med tanke på hur mycket människan förändrar livsvillkoren för djuren så vore det väl tusan om vi inte försökte hjälpa med det vi kan!

Tror inte ett dugg på "smarta" djur. Snarare är det så att människan har varit väl medveten om vilka djur som passar bra som lant- och husdjur.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Neiklot

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 12 mar-06 kl 15:46 »

Nu är det ju såhär, att för att komma till närmsta betongdjungel, (inte bara betongdunge..) så får man ta sig 3mil bort.

Och där är aldrig varesig jag eller djuren i skogen.

Och, eftersom djuren där ibland är min mat, så ser jag det lite som en god gärning...

Och eftersom jag tar deras träd för att värma mitt eget hus, så..

Och som Zeke sa.."Det är lätt att sitta i värmen med magen full och snacka om "djungelns lag"."..

Sia

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 24 jul-06 kl 00:36 »

Jag tycker att det är BS att inte utfodra på vintern pga. "djungelns lag".
Även friska och vitala djur mår dåligt av att svälta!

Ang. att vinterutfodra rävar:
Man kan sprida helsäd bland rishögar i skogen för att samla mus och sork som rävmat, kallas bland jägare för musåtel, och är ett känt sätt att utfodra rävar.
Dessutom, om fler rådjur överlever vintern så föds fler rådjurskid på sommaren som kan bli rävmat, indirekt främjas rävens överlevnad!
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1715 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser