ja, nä. de nyser som man är förkyld, så jag tror inte att de har nåt skit i näsan. lukten kommer ur käften på dem. vi gör naturligtvis ingenting just nu, varken fys eller mental träning. alla är ju vaccinerade om jag inte minns fel nu. gammtiken har inge symptom öht, så kennelhosta borde hon väl också fått om det hade varit det? de träffar inga andra hundar förutom en gång/veckan då det är öppen lydnadsträning, men de hälsar inte på andra hundar utan är bara utmed. det är dock 2 veckor sen de var där sist pga dåligt väder. kvalster, ja hur fort går det? killen och jag var dygnsjuka i en vecka för över 2 veckor sen och då hade jag ingen ork att städa, men det har gått bra förut. nu är det dock städat. det verkar som om det har blivit bättre, de nyser inte lika mycket och fnysandet är bara under natten numera och då inte konstant och bara i samband med att de verkar ha fått en täppt näsa. vid såna tillfällen andas de genom munnen då, men inte annars.
alltså, de är ju inte hängiga som när en hund är sjuk. de beter sig ju likadant som vanligt, bara att de nyser och inte kan använda näsan, alltså inte kan spåra. jag har 5 mil enkelväg till veterinären, så man vill inte åka dit för nånting som kan kureras av sig själv, så att säga. naturligtvis åker vi till veterinären om det inte verkar gå över, men vi vill avvakta lite om det inte är nånting allvarligt.hur är det med kvalstermedicin - är det nånting veterinären får skriva ut förbyggande via telefon?
nu har veterinären ringt i eftermiddags och hon tyckte att det lät som kvalster. så imorgon finns det recept på apoteket så att vi kan hämta ut medicin. får se om det hjälper.
jo, men hon kan ju ha fått en bit solrosfröskal i halsen. såna skal släpper ju inte nån lätt.
släpper inte, de sitter där de sitter då man fått dem i halsen och de kan sitta där ett tag. det är det jag menade. men kolla upp det hos en veterinär om det inte går över. är det kvalster, så smittar det väldigt lätt och det är ju inte kul att smitta ner andra hundar.