Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  korsning ??  (läst 3021 gånger)

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
korsning ??
« skrivet: 03 dec-09 kl 15:39 »
hur korsar man till raserna ??
t.ex. orpington i olika färger och alla andra raser ??
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Daaniel

• Gäst
SV: korsning ??
« Svar #1 skrivet: 03 dec-09 kl 18:41 »
har läst att det är mycket syskon avel osv för att få till en ny ras/ny färg..

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 03 dec-09 kl 18:43 »
ja de är hort inavlade.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 04 dec-09 kl 08:08 »

Varför göra det jättearbete det är att skapa en ny ras?  Det finns ju så många bra och fina redan.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 04 dec-09 kl 08:22 »
För att människor är klåfingriga.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 04 dec-09 kl 17:24 »
för att det är kul!!! Jätte roligt att korsa fram nya färger och "raser". Eller det tycker jag i alla fall. är lite tråkigt att det alltid kommer ut vita kycklingar från sina vita silkes föräldrar. är inget nytt, men om du tar två olika raser och sätte rihop blir det helt plötsligt en överraskning!! tycker det är väldigt  roligt med överraskingar ;D är ju fortfarande med roligt med avel och färg, kam, teckning osv. men ibland kan det vara kul att "experimenter" ;)

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 04 dec-09 kl 18:42 »
jag ska korsa fram en ny ras nässta år.

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #7 skrivet: 04 dec-09 kl 18:45 »
jag ska korsa fram en ny ras nässta år.

det kommer att ta MÅÅÅÅNNNNAAA år!!!!
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 04 dec-09 kl 18:47 »
Varför göra det jättearbete det är att skapa en ny ras?  Det finns ju så många bra och fina redan.

För att de kanske tycker det är kul? Jag tror inte många plågar sig själva till att korsa fram en ras utan det är av intresse och för att de VILL som de ger sig in på detta.

"Ååååh, gud vad det här är tråååkigt... Men jag måste, jag MÅSTE".  ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 04 dec-09 kl 18:53 »
det kommer att ta MÅÅÅÅNNNNAAA år!!!!
nej
den rasen är redan klar fast ska föda upp orginalet till våren.
sen ska jag korsa den nya rasen med en annan ras så det blir yterligare en ny ras.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #10 skrivet: 05 dec-09 kl 09:48 »
de blir väl ingen ny ras för det ? det blir väl en ny korningshöna ? fast det beror ju på vad du menar msom ny ras. det blir ju "din egen" ras.... men jag tror inte att du kan beteckan de som ras.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #11 skrivet: 05 dec-09 kl 10:18 »
de blir väl ingen ny ras för det ? det blir väl en ny korningshöna ? fast det beror ju på vad du menar msom ny ras. det blir ju "din egen" ras.... men jag tror inte att du kan beteckan de som ras.
jag ska korsa den korsningen med vorwerk och se hur det blir.
om den blir bra ska jag fråga de på sverges rasfjäderfä klubb om de kan anmälas som en ny ras.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #12 skrivet: 05 dec-09 kl 10:22 »
men för att de ska bli en godkänd ras så måste den ju ställas ut i ett antal olika år i olika generationer med olika antal djur varje år. Kan inte hur länge och hur många men har fått detta förklarat när jag och åsa pratade om att ta in mignon i en ny färg, och då var den ändå godkänd i annat land, tror att det krävs mkt nogrann dokumentation oxå. Kontakta rasfjäderfäförbundet innan så du inte "arbetat mot ett ohållbart mål".

Annars få du skaffa egna mål och bara arbeta för egen vinning, men då blir det nog ingen godkänd ras.....
« Senast ändrad: 05 dec-09 kl 10:33 av brantas »
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Daaniel

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 05 dec-09 kl 10:32 »
Jag funderade länge på att få fram silkes med långa ben(som stridshöns), men lade ner prodjektet.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #14 skrivet: 05 dec-09 kl 10:54 »
Neeej, varför det! Skulle ju vara skittufft, haha!! ;D Så med en hätta på huvudet också som silkes! :D :D :D

Här jobbas det med gökmuffsar, har första generationen nu........ Mot våren blir det syskonparning något led först med dessa vi har... Sedan får man försöka få fram flera första generationsmuffsar som är obesläktade med de andra och blablabla... xD Har en känsla av att det kommer ta mååånga år. Vet dock inte om man ska börja ställa ut och sådant där, detta är mer en kul grej för oss själva. ;D Fast en av hönorna är dock ringmärkta med SRF så hon kan tas till nationalen, haha. Men jag tror knappast man kommer någon vart med henne då hon endast är en korsning mellan två raser än så länge. ;D *jobbar vidare* Skoj som sjutton kommer det att bli! ;D Just nu sitter jag och glor i almenackan och räknar veckor på när dessa första generationskluckisar börjar värpa på ett ungefär, hon är ca 18 veckor nu och har fått en riktigt stor kam och slör... Ser ut att vara redo för att lägga sitt första ägg snart! :D

Hönorna är svarta och tupparna tvärrandigt med guldtvärrandigt. Dock kommer nog ej avkommorna bli likadana sedan utan då kommer både höns och tuppar antagligen bli tvärrandiga, men försöker hålla detta med att de ska vara könsvisande från dagsgamla vilka dessa första generationskycklingar är. :D

Här är storasystern som också ser redo ut nu att börja lägga ägg. Dock så bor hon kallare så hon kanske kniper igen till våren när det börjar bli varmare... Eller vad tror ni?
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #15 skrivet: 05 dec-09 kl 11:10 »
jag ska kolla med en fjäderfä klubb.
fina sandra

Daaniel

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 05 dec-09 kl 12:18 »
Neeej, varför det! Skulle ju vara skittufft, haha!! ;D Så med en hätta på huvudet också som silkes! :D :D :D
Orkar ej  x) men ska ändå göra det senare i livet ;D

Och vad ska "rasen" heta? O.o

sonja på slätten

• Halland
« Svar #17 skrivet: 05 dec-09 kl 13:04 »

För att betraktas som en ras måste avkomman vara konstant i flera generationer. Det ska inte dyka upp avvikande djur.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #18 skrivet: 05 dec-09 kl 13:23 »
Orkar ej  x) men ska ändå göra det senare i livet ;D

Och vad ska "rasen" heta? O.o

tror newpington.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #19 skrivet: 05 dec-09 kl 13:49 »
För att betraktas som en ras måste avkomman vara konstant i flera generationer. Det ska inte dyka upp avvikande djur.

Just precis, det är detta som kommer bli "helvetet" i det hela!! ;D Att få alla djur lika och inte att plötsligt några år senare så poppar några helt annurlunda små filurer fram! ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 1 användare
pohlare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser