Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor och tyck till om vårt hönsprojekt, grävlingar mm?  (läst 3505 gånger)

Seglaren

Vi har i vår lada ett gammalt hönshus och intill ett utrymme där det varit bås för ett par grisar. Tanken är att kanske till våren göra iordning hönshuset och fixa en hönsgård. Jag arbetar hemifrån större delen av tiden och bäst vore om hönsen kunde gå löst då det finns perfekta snår för dem att söka sig till. Och det vore trevligast för alla. Men ibland kan det ju vara bra att ha dem under lite bättre uppsikt. Tänkte mig en gård ungefär enligt bilden, av hundgårdsgaller. Vi har gott om grävling, faktiskt ett riktigt stort gryt bara 100 m bort. Vi tycker dom är roliga och de har aldrig stört oss, tvärtom. De är lustiga att kika på när de kommer upp ur grytet ett helt gäng, kliar sig, kivas och sen drar iväg på matjakt.

Men om vi blir med höns kanske vårt förhållande till grävlingarna kommer att ändras? Hur brukar just grävlingar göra, ta sig in för att sno ägg eller ger de sig på hönsen också? Med tanke på grävlingar och räv vore det säkert bra att ha hönsen frigående så de kan fly om så behövs och masslakt kan undvikas. Men man vill ju att de ska vara säkra när de är i hönsgården också. Måste man gräva ned nät under marken? Det är inte så kul mark att gräva i....

Ni som har höns stänger ni alltid till hönshuset på kvällen. Alltså reglar för så att inget djur om det skulle komma in i hönsgården kan öppna eller ta sig in hönshuset? Eller får de bara knalla in själva när skymningen kommer?

Vad jag förstår är höns inga förespråkare av regn, rusk och snö:-) Vad tror ni om att ha en "innergård" där de kan knalla omkring när de inte vill gå ut men hönshuset känns lite enformigt. Tänker mig vintertid och vem vet kanske riktigt heta sommardagar också. Tror ni de skulle nyttja den delen? Tanken är att för de fönster som finns i den delen bara ha nät, inga fönster. Halm eller spån på golvet. Tillgång till den ytan får de genom två dörrar i hönshuset man lätt kan ställa på vid gavel. Ovanpå hönshuset är det ett loft, tänkte man skulle lägga halmbalar ovanför hönshuset för lite bättre isolering. Ytterväggarna är "isolerade" med kolstybb.

Var placera reden? Pinnar att sitta på har man tidigare haft i nedre högra hörnet. Takhöjd är 2,1m.

Hönsens lucka ut och in, måste det kanske vara mer plats rakt framför den? Blir lite trångt som jag ritat hönsgården, men det har lite med hur det ser ut i terrängen att göra.

Sen det här med att ha dem frigående. Om jag åker bort över dagen kanske de ändå lika gärna kan gå fria till kvällen. Skulle en förrymd jakthund, räven tex komma förbi sitter ju hönsen säkra i en hönsgård, om den är ordentligt gjord. Men går de fritt kanske de kan fly och bara en höna/tupp stryker med. Vad tror ni? Mot de oddsen kanske det alltid är att föredra att låta dem gå fritt? Har man öppet in i hönshuset finns det risk att de tar sin flykt in där? Samma sak om man skulle bli lite sen hem och hönsen tycker det är dags att gå in då är de riktigt illa ute om räven skulle komma förbi. Men samtidigt kan man väl inte ha stängt till hönshuset? Hmm, börjar bli virrigt det här...

Ursäkta många frågor, har ändå lagt band på mig och ställer inte alla på en gång:-)

Seglaren, strandsatt tvåbarnsfar med sambo, hästar, katter och i framtiden kanske höns. Bor på en liten gård i Mälardalen.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Frågor och tyck till om vårt hönsprojekt, grävlingar mm?
« Svar #1 skrivet: 01 dec-09 kl 23:50 »
En del kan jag ju svara på/tycka till om.

Ritningen ser jättefin ut och det kanske är en bra ide att ha ett uterum till hönorna. Blir det sen fler höns (det blir ofta det) är det ju lätt att uppgradera utrymmet.

Jag tror grävling kan vara grymma på höns, jag har aldrig varit med om det, trots att jag vet att det finns grävling häromkring. Men jag har hört talas om, och jag tror de är av typen döda-allt. De jagar mig veterligen aldrig på dagtid som rävar ibland kan nedlåta sig till att göra. Därför bör hönorna vara inomhus och dörrar och luckor vara stängda på nätterna.

Mina hönor går in i hönshuset själva när det börjar skymma, vilket nu är redan vid tre och då är det bara att gå och säga godnatt och stänga åt dem. Jag brukar göra det så fort de har satt gått in, kommer ett rovdjur in i hönshuset när alla är där har de ingenstans att ta vägen.

Det finns hönor som inte bryr sig om väder utan vill vara ute oavsett väder, mina hönor gillar inte regn men vill gärna sitta under sin stora gran och titta ut, hellre än vara inomhus...

Reden placerar du gärna i den mörkaste delen av hönshuset, under ett fönster kanske så inte solen kan lysa in i dem. Ca 60 cm upp på väggen tror jag är en rätt bra höjd, vi har testat lägre och det var inte lika omtyckt, lite beroende på ras så klart.

Sittpinnar i nedre högra hörnet? Sitter de lågt alltså? Vi har pinnar från ca en meter till en och en halv meters höjd (två stycken i vart rum, mina hönor bor i en tvåa) och de väljer alltid högsta pinnen.

Hur stort är utrymmet utanför luckan? En höna behöver inte så mycket plats, sitter luckan en bit upp på väggen kan du göra en liten spång så de automatiskt måste gå utåt hönsgården. En ide där kan vara att ha brädor eller något annat istället för nät just den lilla smutten vid luckan så elimineras kanske visst drag in genom luckan.

Jag har mina hönor fritt men bara när vi är hemma, jobbar också mest hemifrån, och det har ändå hänt två gånger att höken tagit hönor när vi är hemma  :'( man går aldrig säker... Men jag hade aldrig vågat lämna dem fria ute om jag åkte hemifrån. Av de jag hört råkat ut för räv har det gått åt många så de är nog inte så duktiga på att fly och gömma sig, kanske får de panik och blir paralyserade. Samma sak med jakthundar. Och om hönorna springer in i hönshuset kan ju räven följa efter och där har han lättare att ta dem, samma sak med hök och andra rovdjur. Där har hönorna ingenstans att ta vägen.

Du kanske har nämnt det någonannanstans i forumet, men vilken sorts höns har du tänkt dig? Det är ju också viktigt att veta när man planerar, om de ska vara stora eller små, om de är bra på att flyga eller inte etc.

Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #2 skrivet: 01 dec-09 kl 23:51 »
Hej!

Rent spontant skulle jag bara ha en "ytterdörr" mellan hönshuset och inomhusrastgården. alt. bara ha en öppen under det kalla halvåret. Jag skulle stänga den högra dörren på din ritning. Anledningen är att jag tror det skulle bli alldeles för dragigt i hönshuset,  iom att du skriver att du enbart vill ha nät för fönsterna i inomhusrastgården.
Höns mår inte bra av drag.

När det gäller hönsens lucka ut, om du nu är osäker på om det finns utrymme nog, kan du ju flytta luckan "runt hörnet" till södersidan kanske? Beror lite på vad för mått du har och hur stor hönsras du ska ha.

Sittpinnar nere till höger låter bra, särskilt om du har den högra dörren stängd, så att det blir mindre drag i denna änden.
Kanske kan du hänga reden på väggen, eller bygga nåt hyllsystem med flera våningar och placera under sittpinnarna och gödselskivan? Det skulle ge mer fri yta på golvet.
Sen kan du ju ha nåt rede i innerastgården! Det uppskattas säkert av nån höna :)

Annars tror jag att ditt hönshus med både inomhusrastgård och utegård blir ett trivsamt hem för dina höns. De kommer säkert att hålla sig under tak under de kalla blöta dagarna, och då blir nog innerastgården toppen.

Ett tips, för att bättre behålla värmen inne i hönshuset, gör en hönslucka i en/båda ytterdörrarna, så slipper du ventilera ut den värme som blir.

När det gäller frigåendet så läs lite i andra trådar om det. Bara du vet hur trycket från rovdjuren ser ut hos dig. Att gräva ner nätet vore att rekommendera liksom att alltid stänga om hönshuset nattetid!

Lycka till!
Ser fram emot att få se hur dina planer tar form

Johanna

Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Seglaren

« Svar #3 skrivet: 02 dec-09 kl 00:39 »
Sittpinnar i nedre högra hörnet? Sitter de lågt alltså?

Nej, jag menade nedre högra hörnet på ritningen. Där sitter nu sedan 50-talet skulle jag tro två pinnar på ca en meters höjd diagonalt i hörnet. Men det ska göras om, men det är nog på ung. samma ställe nya sittpinnarna hamnar på.

Hur stort är utrymmet utanför luckan? En höna behöver inte så mycket plats, sitter luckan en bit upp på väggen kan du göra en liten spång så de automatiskt måste gå utåt hönsgården. En ide där kan vara att ha brädor eller något annat istället för nät just den lilla smutten vid luckan så elimineras kanske visst drag in genom luckan.

Luckan finns redan idag och är i marknivå vilket blir ca 30 cm ovanför golvet. Men det går ju att öppna nån annanstans.

Du kanske har nämnt det någonannanstans i forumet, men vilken sorts höns har du tänkt dig? Det är ju också viktigt att veta när man planerar, om de ska vara stora eller små, om de är bra på att flyga eller inte etc.

Det är inte alls bestämt ännu men troligen mellanstora/stora och nån av våra lantraser.

Seglaren, strandsatt tvåbarnsfar med sambo, hästar, katter och i framtiden kanske höns. Bor på en liten gård i Mälardalen.

Seglaren

« Svar #4 skrivet: 02 dec-09 kl 00:49 »
Rent spontant skulle jag bara ha en "ytterdörr" mellan hönshuset och inomhusrastgården. alt. bara ha en öppen under det kalla halvåret. Jag skulle stänga den högra dörren på din ritning. Anledningen är att jag tror det skulle bli alldeles för dragigt i hönshuset,  iom att du skriver att du enbart vill ha nät för fönsterna i inomhusrastgården.
Höns mår inte bra av drag.

Bra synpunkt, min sambo sa samma sak så så får det bli och kanske bara lucka i dörren dessutom.

Tackar er båda för bra synpunkter! Tror tyvärr att trycket från div. rovdjur är ganska högt. Kanske jag får ställa in mig på att ha dem i hönsgård nästan hela tiden. Men i så fall kanske dubbla gården och bygga ungefär motsvarande norr om ladan. Vill nämligen inte ha hönsgård till vänster om gaveln på ladan. Där ska man kunna gå och slippa gå genom hönsgården för att komma in i hönshuset.

Nackdelar med att ha "delad" hönsgård? Blir tuppen alldeles stressad av inte inte ha koll på hela flocken? Kanske öppnar för fler tuppar?
Nackdel för oss är att det är baksidan av ladan vi inte ser från trädgården.
Fördelar, morgonsol i söder och kvällssol på norrsidan, respektive skugga dagtid på sommaren när det blir hett i söder....

Nu ska jag gå och sova och drömma om höns ;)

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #5 skrivet: 02 dec-09 kl 09:23 »
Om du nu ska bygga två gårdar, så kan du ju kanske låta dem ha tillgång till bara en gård i taget. När gräset är avbetat i första gården kan du skifta till den andra! Då får hönsen nytt gräs att äta av samtidigt som det i den första gården kan återhämta sig!
Då kan du ju också styra det som så att hönsen är i den gården som ligger närmast er trädgård/uteplats/utsikt från era fönster under sommartid när ni själva ändå håller er mer utomhus!
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Seglaren

« Svar #6 skrivet: 12 dec-09 kl 20:42 »
Nya planer!

Kommer att få en isolerad container av en vän. Den är idag inbyggd mellan en vedbod och carport. Men den är inklädd med lockpanel runtom och har plåttak och ser alltså rätt ok ut Det är mittendelen på bilden som jag ska få.

Och efter mycket funderande fram och tillbaka tror jag att vi avskriver hönshuset i ladan tills vidare. Det blir mindre arbete att fixa iordning containern och lättare att hålla rent och sanera ev ohyra. Sedan kan vi placera den bra så att hönsgården, eller i alla fall en av gårdarna blir rena djungeln. Se bild. Nere på marken är det luftigt men annars ett ganska tätt snår som jag tror hönsen skulle gilla och känna sig trygga i.

Container-hönshuset skulle placeras där det idag står en blå container på bilden. På ena sidan är det vall och enkelt att göra en gård åt det hållet också.

Containern behöver naturligtvis kompletteras med ett fönster eller två och en lucka. En annan fördel (tror jag) är att jag tänker mig att man kan placera containern så pass högt kanske 40-50 cm över marken. På så vis får man en utegård med tak. Hm, eller så blir det där de på rent jävelskap lägger alla ägg kanske, så man får ta fram äppelplockaren när det ska plockas ägg ;D Jag vet inte, kanske inte är nån bra idé.

Containern är lite mindre, ca 5,7x2,2 m. Men å andra sidan är det lätt att göra storstädning och komma in med skottkärra när det behövs. Tänkte man skulle skärma av med en nätvägg nån meter in från porten så att det inte ramlar ut höns när man öppnar porten och att det blir ett bra förvaringsutrymme för foder och annat.

Träsktrollet

• -
« Svar #7 skrivet: 14 dec-09 kl 16:35 »
Jag har haft en (EN!) grävling på besök och det slutade med att hela min blandrasflock blev ihjäl bitna, vuxna höns/tuppar och kycklingar - Grävlingar verkar inte nöja sig med en måltid, utan biter ihjäl alla de kommer åt! Mina höns var lösgående, men det hjälpte inte, grävlingen kom på natten  :'(   :'(   :'(
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #8 skrivet: 16 dec-09 kl 11:50 »
Så fina planer ni har! Men tråkigt nog tycker jag att det gäller att välja - grävlingar går hårt åt höns. Visst är grävlingar mysiga djur. Men de blir galna på ägglukt. En ungrävling flyttade in mot min gård när den upptäckte ägglukt från jordkällaren. Den grävde under dörrkarmen, upp genom cemetgolv, längs nästa dörrkarm och ned genom cememt där för att sedan komma upp genom cementgolvet in i jordkällaren. Där smetade den ut 80 ägg överallt och slickade i sig ägg, skal och delar av kartonerna samt flyttade hyllorna omkring. Sedan sprutade den diarre i hörnet. Kul.

Sedan upptäckte den mina hönor och har tagit tre hönor som lade sig på att ruva ute och en mamma med kycklingar som inte lyckades komma undan när jag trodde att jag hade koll på henne  :'( och har senare har den bitit sig igenom staketet in till de andra hönorna (som tur är var hönshuset stängd!).

Eltråd längst ned hindrar grävlingen nu. Men mina stackars hönor får inte gå ute längre utan att jag är DIREKT intill. Och de har blivit nervösa och spända av de attackerna som de utsatts för.

Alltså - skaffa inte höns om ni har många grävlingar. Det är inte snällt mot hönorna. De mår så bra av att gå ute fritt under dagen.
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Seglaren

« Svar #9 skrivet: 17 dec-09 kl 20:49 »
Låter som jag får ta grävlingarna på allvar! Elstängsel kombinerat med en bra hönsgård hoppas jag ska mota olle i grind. Så frigående i trägårn blir det nog inte.

bua

« Svar #10 skrivet: 18 dec-09 kl 02:03 »
Där jag bodde förut fanns ett grävling-gryt ca 75m från vår tomt där det under 7 år gick hönor. En sommar kom 2 små grävlingungar in i trädgården mitt på dan. Jag gissade att något hänt deras mamma och tog reda på att jag kunde ge dem hund- eller kattmat så under några veckor matade jag dem. Efterhand blev de "klokare" och kom bara framåt kvällskvisten för att så småningom inte komma alls. Varken före eller efter detta blev jag av med hönor eller ägg (förutom skattjuvar som ibland tog sig in i hönshuset och försåg sig).

Dela detta:

* Inloggade just nu

763 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser