Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilder på era hästar!?  (läst 20151 gånger)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: Bilder på era hästar!?
« Svar #40 skrivet: 21 feb-08 kl 09:18 »
Nu vet jag att det slinker igenom både det ena och det andra. Vill bara påminna om titeln "brukshästar". Ok, en travare kan säkert dra något i hushållet eller bli korv efter sin död den med. Men vi kan väl ha ambitionen att hålla oss till djuren som bidrar till självhushåll när vi postar i detta forum. Det finns många andra rena hästforum att posta sina gullgrisar på. Vackra hästar i vilket fall.......ibland vill jag också ha  :-[

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #41 skrivet: 21 feb-08 kl 09:27 »
 :-[ Beskmin har inte startad på 6 år och inte finns på någon träningslista..jag drar slutsatsen att han sysslar med något helt annat i dagsläget än är travare ;D

Om man blir diskad pga. rasen så måste jag nog också ta bort bilderna på min kallblodstravare..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #42 skrivet: 21 feb-08 kl 10:24 »
Nu vet jag att det slinker igenom både det ena och det andra. Vill bara påminna om titeln "brukshästar". Ok, en travare kan säkert dra något i hushållet eller bli korv efter sin död den med. Men vi kan väl ha ambitionen att hålla oss till djuren som bidrar till självhushåll när vi postar i detta forum. Det finns många andra rena hästforum att posta sina gullgrisar på. Vackra hästar i vilket fall.......ibland vill jag också ha  :-[

Det tycker jag är en tråkig inställning! :-\ Titeln "brukshästar" tyder jag själv till att det är hsätar som brukas/används och de allra flesta hästar används till ridning/körning/sällskap/avel etc.

Vill du utesluta oss som inte har en "traditionell" brukshäst som är inkörd? :o Har vi inte alla något att lära oss av varandra "över gränserna"? Jag har själv fått flera goda råd från alternativ som jag tacksamt tagit till mig och har behållning även om inlägg som behandlar körning etc trots att jag själv tävlingsrider. Så många inlägg postas det inte under denna rubrik att en stor del av de aktiva användarna ska uteslutas.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #43 skrivet: 21 feb-08 kl 11:03 »
Nu hittar jag inte forumreglerna....men visst är det så att diskussionerna härinne ska anknyta till självhushållning. Definitionen av en "brukshäst" blir således att den på något sätt ska kunna bidra till en självhushållande livsstil. Att sedan dra en exakt gräns någonstans blir givetvis svårt (t ex bör ju inte hästens ras spela någon roll), men att låta definitionen av en brukshäst vara en häst som rids, körs eller används till sällskap eller avel blir ju ganska..allomfattande om man säger så, och som Gruff påpekar så finns ett antal andra forum för icke självhushållningsanknutna hästdiskussioner. Själv är jag tacksam över att detta forum i det avseendet skiljer sig från andra, och hoppas att det kan få förbli så.

Det tycker jag är en tråkig inställning! :-\ Titeln "brukshästar" tyder jag själv till att det är hsätar som brukas/används och de allra flesta hästar används till ridning/körning/sällskap/avel etc.

Vill du utesluta oss som inte har en "traditionell" brukshäst som är inkörd? :o Har vi inte alla något att lära oss av varandra "över gränserna"? Jag har själv fått flera goda råd från alternativ som jag tacksamt tagit till mig och har behållning även om inlägg som behandlar körning etc trots att jag själv tävlingsrider. Så många inlägg postas det inte under denna rubrik att en stor del av de aktiva användarna ska uteslutas.
Självhushåll till nytta och nöje

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #44 skrivet: 21 feb-08 kl 11:19 »
:-[ Beskmin har inte startad på 6 år och inte finns på någon träningslista..jag drar slutsatsen att han sysslar med något helt annat i dagsläget än är travare ;D

Om man blir diskad pga. rasen så måste jag nog också ta bort bilderna på min kallblodstravare..

Jag har varit "hobby" travtränare..men slutat..

Han är inkörd i skogen dock.. ;D .. då måste han väl räknas som en pensionerad brukshäst, så jag tar inte bort honom..
Har haft funderingar på att gå nån av Länsstyrelsens kurser i hästen i jordbruket och kanske använda honom till det..han gillar att jobba..
Tycker inte du ska ta bort din heller  :D

Alla hästar går ju att "bruka" både till det ena och andra..eller hur..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #45 skrivet: 21 feb-08 kl 13:03 »
Nu hittar jag inte forumreglerna....men visst är det så att diskussionerna härinne ska anknyta till självhushållning. Definitionen av en "brukshäst" blir således att den på något sätt ska kunna bidra till en självhushållande livsstil. Att sedan dra en exakt gräns någonstans blir givetvis svårt (t ex bör ju inte hästens ras spela någon roll), men att låta definitionen av en brukshäst vara en häst som rids, körs eller används till sällskap eller avel blir ju ganska..allomfattande om man säger så, och som Gruff påpekar så finns ett antal andra forum för icke självhushållningsanknutna hästdiskussioner. Själv är jag tacksam över att detta forum i det avseendet skiljer sig från andra, och hoppas att det kan få förbli så.

Såsom jag har förstått det (vilket mkt väl kan vara fel) så är alternativ.nu ett forum för människor som har drömmar om/intresserar sig för/redan bedriver en alternativ livsstil. Men att det dras så skarpa gränsdragningar att folk inte ska kunna lägga in en bild på din häst i en bildtråd bara för att den i sig inte bidrar till självhushållning (handen på hjärtat, exakt hur många av skribenterna i detta forum använder sin häst uteslutande för självhushållning?!) tycker jag rimmar illa med en "alternativ" syn på livet?
Det finns forum för de som enbart använder sin häst till "nöje" men enligt mig blir diskussioner betydligt mer givande när man får ta del av såväl rena "bruks-hästmänniskor" upplevelser och jag inbillar mig om även vi "nöjeshästägare" kan bidra med viss kunskap.
Vill man återknyta/fokusera på själv bruksdelen finns ju en nästan obegränsad möjlighet att öppna trådar, vill man enbart ha svar från vissa delar av alternativs skribenter så går det ju bra att skriva också......

Norrsken

• -
« Svar #46 skrivet: 21 feb-08 kl 13:20 »

Då är det nog lika bra att logga ut för gott från hela forumet! Jag är inte ett dugg självhushållande ännu! Men jag blev jätteglad när jag hittade det här forumet! Det har så mycket att ge, så mycket kunskaper att förmedla, som kommer att vara en hjälp på vägen till ett mer självhushållande liv! Men det kanske inte är nån idé att försöka lära sig saker, att ta del av andras erfarenheter, och delge andra sin egen glädje över framgångar i det lilla. När det gäller hästar har jag tyvärr itne mycket erfarenhet av just brukskörning. Dock har jag en hel del erfarenhet av hästar, och sånt som hör hästägande till! En brukshäst kräver i mångt och mycket samma sakrer som en nöjeshäst! God omvårdnad, kunskap och foder i rätt mängder, etc. Så frågan är vad som ska ses som diskvalificerande! Min häst är ju definitivt diskvalificerad eftersom vi misslyckades med inkörningen.. Han hade säkert platsat bättre som tvååring när han drog släpa.. Men fan, det sket sig, hästen blev skrämd och nu får vi inte vara med.. Och vad tusan heller, jag har ju inte ens nån gård att arbeta med! Är man sen automatiskt utesluten om man sitter på ryggen på hästen? Hur är det då med westernhästar? Inte för att det är många, men det finns faktiskt westernhästar som utför visst boskapsarbete även i det här landet! Eller är det ens huvudsyfte som räknas? Kanske är värdelöst att köra in ved med en häst som man skaffat i första hand för att starta på travbanan med.. Nä, jag är medveten om att jag inte har så mycket till brukshästar. Men det säger inget om min vilja, eller mina syften. Och jag tycker faktiskt att det är värdefullt med den nyanserade bild som finns på det här forumet! För det mesta finns en stor acceptans för olikheter, och en vilja att lära sig mer, snarare än att exkludera folk med andra erfarenheter! Detta tycker jag är väldigt sunt! Och, jag tycker faktiskt att man har rätt att vara stolt över, och visa upp även de hästar som för närvarande kanske inte bidrar till försörjningen i samma utsträckning som andra!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #47 skrivet: 21 feb-08 kl 13:24 »
Men vi kan väl ha ambitionen att hålla oss till djuren som bidrar till självhushåll när vi postar i detta forum. Det finns många andra rena hästforum att posta sina gullgrisar på. Vackra hästar i vilket fall.......ibland vill jag också ha  :-[

Då får jag alltså bara skriva om mina katter som tar möss och mina höns som lägger ägg.
Mina hästar och minigrisar är inga "bruksdjur" och platsar då inte in på detta forum.  >:(
Kanske det är dags att redera alla trådar som har med minigrisar att göra då, eftersom det inte är någon som har dessa grisar till något "alternativt" ???

Och hur många trådar finns det inte under Höns, som bättre skulle passa på en "gullegullsida" :-\
Där verkar det vara tillåtet. ::)

Ja det finns andra forum där man kan diskutera sina övriga djur som inte har med självhushåll att göra, men de forum jag har varit på när det gäller häst har varit för "snobbiga" för mig.
Här finns det människor som inte dumförklarar mig för att jag inte har det senaste modet eller kallar mig för "djurplågare" för att jag har mina hästar på lösdrift och låter dom få vara "häst".

Visst, jag har inte skrivit så mycket i den här delen av forumet, men jag har läst desto mer.
Här finns det människor med sunt "bondförnuft" och det passar mig bättre.  ;)

Och herregud.... den här tråden visar ju bara lite bilder på våra hästar......
Brukshästar eller inte......

Men för all del, jag kan ta bort bilderna på mina hästar om de var allt för "störande"  :(
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #48 skrivet: 21 feb-08 kl 13:25 »
Jag tycker absolut att man ska få lägga in bilder på sina hästar i en bildtråd oavsett vad de används till! Likaså finns det generella frågeställningar till vilka alla kan bidra t ex  handlar om avel oavsett om man sysslar med t ex nordsvenskar eller hopphästar på elitnivå. Visst! Däremot anser jag att trådar som endast handlar om t ex tävling eller på annat sätt inte anknyter till självhushållning kanske lämpligen kan läggas i annat forum?

Såsom jag har förstått det (vilket mkt väl kan vara fel) så är alternativ.nu ett forum för människor som har drömmar om/intresserar sig för/redan bedriver en alternativ livsstil. Men att det dras så skarpa gränsdragningar att folk inte ska kunna lägga in en bild på din häst i en bildtråd bara för att den i sig inte bidrar till självhushållning (handen på hjärtat, exakt hur många av skribenterna i detta forum använder sin häst uteslutande för självhushållning?!) tycker jag rimmar illa med en "alternativ" syn på livet?
Det finns forum för de som enbart använder sin häst till "nöje" men enligt mig blir diskussioner betydligt mer givande när man får ta del av såväl rena "bruks-hästmänniskor" upplevelser och jag inbillar mig om även vi "nöjeshästägare" kan bidra med viss kunskap.
Vill man återknyta/fokusera på själv bruksdelen finns ju en nästan obegränsad möjlighet att öppna trådar, vill man enbart ha svar från vissa delar av alternativs skribenter så går det ju bra att skriva också......
Självhushåll till nytta och nöje

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #49 skrivet: 21 feb-08 kl 14:08 »
Jag tycker absolut att man ska få lägga in bilder på sina hästar i en bildtråd oavsett vad de används till! Likaså finns det generella frågeställningar till vilka alla kan bidra t ex  handlar om avel oavsett om man sysslar med t ex nordsvenskar eller hopphästar på elitnivå. Visst! Däremot anser jag att trådar som endast handlar om t ex tävling eller på annat sätt inte anknyter till självhushållning kanske lämpligen kan läggas i annat forum?

Finns det överhuvudtaget några sådana trådar under denna rubrik? Jag gjorde en snabb sökning på ordet tävling och fick bara fram den här tråden.....
Och hur är det med tävlingar i plogning......

Nä, forumet behöver enligt min mening snarare bli mer aktivt än mer begränsande. Den dag det börjar myllra av trådar kanske det är dags att "strama upp tyglarna"!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #50 skrivet: 21 feb-08 kl 14:16 »
Jag ansträngde mig att skriva ödmjukt och med värme, en påminnelse om självhushållnings temat då jag hade fått anmälningar mot trådens innehåll. Tyckte det var trevligare än att börja radera eller låsa helt. Det var ingen som skulle ta bort någonting, så tagga ner lite och läs om det jag skrev. Finns inget översitteri eller något alls sånt, varken i ton eller innehåll.

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #51 skrivet: 21 feb-08 kl 14:22 »
Jag ansträngde mig att skriva ödmjukt och med värme, en påminnelse om självhushållnings temat då jag hade fått anmälningar mot trådens innehåll.

Har du fått en ANMÄLAN på lite bilder. :o
Ja, det finns folk till allt...... :-X
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #52 skrivet: 21 feb-08 kl 14:28 »
Gris-Eva, som moderator får man anmälningar på ALLT som stör den ena eller den andra. Och ibland är det URSVÅRT  att veta vad man ska göra eller hur man ska uttrycka sig. Vi är ju bara vanligt folk som sitter på vår fritid, liksom.

Frances

• Västergötland
« Svar #53 skrivet: 21 feb-08 kl 14:31 »
Jag tycker det vore svårt att anmäla nåt..  ::) Jag har svårt att se att jag ska vara polis över vad andra skatycka.. Men det anmäls kanske mer än JAG tror?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #54 skrivet: 21 feb-08 kl 14:33 »
Gris-Eva, som moderator får man anmälningar på ALLT som stör den ena eller den andra. Och ibland är det URSVÅRT  att veta vad man ska göra eller hur man ska uttrycka sig. Vi är ju bara vanligt folk som sitter på vår fritid, liksom.

Du har ett tufft jobb, din stackare...  :-*

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #55 skrivet: 21 feb-08 kl 14:37 »
Frances, det "kan" komma 30 anmälningar i följd när det hettar till i ett ämne. En gång var det någon som anmälde 72 inlägg i ett svep i ett annat ämne. Det kanske ger er en "aning"  ;)

Frances

• Västergötland
« Svar #56 skrivet: 21 feb-08 kl 14:40 »
Mammamia! kan vi inte införa statistik på hur många anmälningar var och en har fått ;D Tänk va många anmälningar den statisktiken skulle få ;D

Jag har tydliga åsikter om det mesta och önskar att alla andra ska känna att dom ska kunna ha det! Har aldrig anmält nåt och kommer nog inte göra det heller..Det brukar faktist inte finnas rena oförskämdheter, det är det enda jag skulle anmäla ;D

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #57 skrivet: 21 feb-08 kl 14:50 »
Jag har anmält en tråd en gång. :-[
Och i den tråden var det jag  personligen som var påhoppad och förtalad med felaktiga uppgifter.
Rent skitsnack alltså. >:(
Och på den tiden var jag inte ens medlem här på forumet så att jag kunde försvara mig. :o

Lessen TS för denna trådbrytning. :-[
Fortsätt att lägga ut bilder på era (bruks)hästar  ;)

Norrsken

• -
« Svar #58 skrivet: 21 feb-08 kl 15:10 »
Jag ansträngde mig att skriva ödmjukt och med värme, en påminnelse om självhushållnings temat då jag hade fått anmälningar mot trådens innehåll. Tyckte det var trevligare än att börja radera eller låsa helt. Det var ingen som skulle ta bort någonting, så tagga ner lite och läs om det jag skrev. Finns inget översitteri eller något alls sånt, varken i ton eller innehåll.

Isåfall gruff ska du inte ta mitt inlägg personligt! Jag uppfattade inte ditt inlägg som en moderatorinsats.. Men den som anmält kan ju ta och fundera på om man inte ska verka för vissa medlemskriterier på det här forumet! Egen gård och åtminstone delvis självhushåll borde väl vara rimligt i så fall, att bara vilja och sträva dit kan ju inte vara godtagbart ::) Krav på minsta och högsta antal ha på marken borde skrivas in i stadgarna, liksom att djur som inte arbetar eller äts upp får visas på bild i forumet..

Och nu ber jag om ursäkt för den sarkastiska tonen. Som sagt inget personligt mot gruff. Men, ska man börja sortera bland medlemmar så är det nog ganska många som inte platsar!

Jag ser forumet här som en otrolig källa till kunskap! Och, ett ställe där det finns acceptans, för olika typer av kunskap! Ett ställe som inbjuder till diskussion, snarare än fördömanden! Och just specifikt för hästdelen så handlar det ju mycket om så mycket mer än bara arbetshästar och dess arbete! Det handlar om hästhållning generellt, handhavande, träning och utbildning. Friskvård och sjukdomar. Hovvård, stall, lösdrift utfodring etc.etc. Och skapas det en bildtråd så är det väl för att det finns folk som är stolta över sina hästar, och vill visa dem! Jag tycker personligen att det blir bra mycket tråkigare om man ska exkludera vissa bilder och vissa hästar. Speciellt om det är svårt att utläsa kriterierna!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #59 skrivet: 21 feb-08 kl 15:18 »

Nog tyckte jag att du skrev ödmjukt och med värme men jag blev väldigt förvånad över det strikta självhushållningstemat (= om definitionen av bruks ska vara att enabrt använda hästen för självhushåll??) som jag varken sett definierat eller håller med om då jag tror att det skulle utarma forumet å det grövsta.
Jag tror att flera blev mer upprörda över den plötsliga utarmningen av hästforumet (och därmed utfrysningen av vissa (flertalet?) användare än själva anmälaren av bildtråden.
Måste man verkligen hålla med anmälaren som moderator? Är det ett problem med bilder på vissa nöjeshästar i en bildtråd? Hade väl varit en annan fråga om definitionen av tråden varit bilder på hästar som arbetar i skogen etc. även om jag inte heller där ser det fruktansvärda i att det skulle slinka in en bild på en nöjeshäst.

Jag får be trådstartaren om ursäkt för att jag gått ifrån trådens innehåll men jag blev både upprörd och ledsen över att ev. behöva avsluta mitt engagemang här på hästforumet på alternativ då jag tydligen per definition inte längre passar in i de "alternativa" ramarna.....  

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser