Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kubbhus  (läst 3786 gånger)

olleh

Kubbhus
« skrivet: 01 dec-09 kl 09:55 »
Hej!
Jag är en forskare vid Göteborgs universitet som vill komma i kontakt med alla som har erfarenheter av eller funderingar kring kubbhus, dvs hus murade av ved. Har du byggt ett kubbhus eller har du planer på att bygga ett? Känner du till någon annan som byggt ett? Bor du i ett kubbhus, äger du ett, eller känner du någon som gör det? I så fall, kontakta mig!
OlleH

ersam

• -
SV: Kubbhus
« Svar #1 skrivet: 01 dec-09 kl 14:12 »
Har rivit en ekonomibyggnad som hade kubb som fyllning. Det var i övrigt en vanlig regelkonstruktion. Är det intressant skicka ett PM!

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #2 skrivet: 01 dec-09 kl 16:43 »
Skatungbyn kursen har ett kubbhus som är nästan färdigmurat. Ska antagligen bli en smedja hörde jag.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

stedevil

« Svar #3 skrivet: 02 dec-09 kl 09:30 »
Ängsgärdets ekoenhet vet jag provat bygga lite med kubb (http://ekoenhet.ning.com/)
Dessutom borde ju lerbyggerföreningen (http://www.naturligt-byggeri.org/) ha en hel del info även om kubb, då det i princip är en lerbyggarmetod (där man har mer trä än lera att tillgå).

Själv är jag dock lite fundersam på varför kubben traditionellt läggs med ändträ utåt. Träs värmeledning är större per meter i fibrernas längdsriktning än tvärs dess längdsriktning. Rimligen borde därför kubb på tvären ge bättre U-värde. Problemet med det är ju väggens stabilitet, men det borde ju gå att lägga varannat varv på ena hållet och varanatt vridet 90 grader utan stabilitetsproblem.

olleh

« Svar #4 skrivet: 09 dec-09 kl 15:23 »
Tack för tipsen, snickarn och stedevil! De har gett napp.

Varför man lägger kubben med ändträet utåt? Ett skäl är förstås stabiliteten, precis som du säger. En annan fördel är att veden inte suger åt sig så mycket vatten från bruket, och därför inte sväller så mycket under murningen - för att sedan torka ihop så att det blir sprickor runtom. Ett tredje skäl är att man vill att veden skall kunna andas, dvs att den ska torka ut snabbt efter ett regn. Det finns de som påstår att man använde kubb till lagårdar just för att ändträet andades så bra, och att det gav en jämnare luftfuktighet inomhus.

Sedan finns det en snarlik variant som kallas "knubbhus", där man använder plankstumpar istället för rund eller kluven ved, och då lägger man dem med fibrerna parallellt med väggen.

stedevil

« Svar #5 skrivet: 09 dec-09 kl 21:06 »
Ett tredje skäl är att man vill att veden skall kunna andas, dvs att den ska torka ut snabbt efter ett regn.

Orsak 1-2 köper jag, men 3an är jag mer tveksam till. Visst torkar det fortare i ändträt, men det fuktas ju också både snabbare och betydligt djupare. Så total torktid under samma förutsättningar borde vara väldigt snarlik oberoende av riktningen.

Citera
Det finns de som påstår att man använde kubb till lagårdar just för att ändträet andades så bra, och att det gav en jämnare luftfuktighet inomhus.

Fast är inte mycket av den fuktutjämnande effekten knuten till lerbruket? Leran kommer ju tom att suga fukt från trät i normalfall. Eller bli det annorlunda fuktdynamik då leran inte är genomgående i väggen?
« Senast ändrad: 10 dec-09 kl 14:41 av stedevil »

olleh

« Svar #6 skrivet: 10 dec-09 kl 13:44 »
Jag förstår din tveksamhet och har tänkt själv i ungefär samma riktning. Det viktigaste är nog att man bygger så att väggen inte utsätts för väta, typ slagregn eller stänk från marken. Det är en sak som de flesta av experterna är eniga om. Den andning de talar om gäller nog den fukt som ändträet suger åt sig från luften. Det som får mig att tro att de inte har helt fel är att det verkar som att en ganska stor andel av de kubbhus som byggdes i Sverige för ca 100 år sedan faktiskt står kvar idag, även de som inte varit putsade eller inklädda med panel.

stedevil

« Svar #7 skrivet: 10 dec-09 kl 15:11 »
Kommer det komma en rapport/avhandling eller dyligt om det material du samlar in?  :)

olleh

« Svar #8 skrivet: 11 dec-09 kl 11:35 »
Jo, åtminstone en rapport till dem som betalar för forskningen. Sedan siktar jag på en vetenskaplig artikel och minst en populär, kanske i Åter?

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #9 skrivet: 11 dec-09 kl 17:02 »
Vore grymt intressant att läsa en sammanfattad variant av din forskning i åter! :D
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

carma63

• Värmland
    • Häggedrågens kennel
« Svar #10 skrivet: 14 nov-12 kl 19:54 »
Jag äger en ladugård som är byggd av kubb. Den fungerar fortfarande bra och kubben är fortfarande friska. Byggnaden är byggd på 1800-talet och kommer säkert att stå i hundra år till. Funderar själv på varför det inte byggs mer med denna geniala konstruktion :)

pyromanen

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 14 nov-12 kl 20:23 »
Vet att tråden är gammal, men om nån fortfarande är intresserad så har en av byggnadsantikvarierna på Värmlands museum skrivit nåt specialarbete om just kubbhus.
Det finns ganska mycket kubbhus i Värmland. Ofta ser man inte det är kubb för att det är kalkputs utanpå.  Typiskt är att man byggd ladugårdsdelen av uthuslängan med kubb istället för tegel och putsat utanpå så det är vitt och ser precis ut som "alla andra äldra ladugårdar" där ena ändan är vitkalkat och resten en träbyggnad med rödfärg.  Fast jag har också sett diverse andra byggnader av kubb. En gissning är att det är större chans för kubbhus i trakter där det är långt till ett lertag eller ont om lera och desto mer gott om ved/skog.

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 14 nov-12 kl 20:55 »
Spelar det någon roll vilket träslag kubbhus byggs av?

Huggorm

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 14 nov-12 kl 21:09 »
Spelar det någon roll vilket träslag kubbhus byggs av?
Vissa hävdar att man skall använda senvuxen gran eftersom den sväller och krymper mindre med temperatur och luftfuktighet. Andra har använt poppel eftersom det är poröst och isolerar bättre mot kyla. Jag tror nog inte det spelar väldigt stor roll i praktiken.

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 14 nov-12 kl 21:12 »
Vissa hävdar att man skall använda senvuxen gran eftersom den sväller och krymper mindre med temperatur och luftfuktighet. Andra har använt poppel eftersom det är poröst och isolerar bättre mot kyla. Jag tror nog inte det spelar väldigt stor roll i praktiken.

Min tanke va nog ek annars... Faktiskt aldrig hört om kubbhus innan. Men shit va häftigt!

Huggorm

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 14 nov-12 kl 21:17 »

Min tanke va nog ek annars... Faktiskt aldrig hört om kubbhus innan. Men shit va häftigt!
Kubbhus var något de fattiga byggde för att de inte hade råd med bättre, så de tog nog de kubbar de råkade ha. Åtminstone när de började bygga kubbhus var väll ek kronans båtbyggarvirke, så den vågade nog ingen ta. Jag vet inte hur den fungerar till detta, men den är nog inte sämre än många andra träslag.

kurt

« Svar #16 skrivet: 15 nov-12 kl 09:04 »
Ekens garvsyror i kontakt med bruka är ingen bra kombination.

pyromanen

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 15 nov-12 kl 13:06 »
Kubbhus var något de fattiga byggde för att de inte hade råd med bättre,
En sanning med modifikationer.  Stora ladugården till Sölje herrgård utanför Glava i Värmland är byggd med kubb. definitivt inte ett fattigställe!

Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser