Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nytt tak+takstolar  (läst 10867 gånger)

kalas

Nytt tak+takstolar
« skrivet: 30 nov-09 kl 08:10 »
Vad kan det kosta att byta tak på vårt stall?
Idag är det eternit och takstolarna behöver bytas ut.
Vi tänkte lägga ett plåttak, nya takstolar, nya gavlar.
Sedan vill vi höja hela stallet med 2 lecablock så det blir högre.
Stallet är ca 10*5m. Jag tror att taket är 100 kvm.
/Eva

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: Nytt tak+takstolar
« Svar #1 skrivet: 30 nov-09 kl 08:42 »
Det låter som ett ganska stort jobb och därmed dyrt, om det är lejd arbetskraft.
Skulle det inte gå att förstärka befintliga takstolar?

kalas

« Svar #2 skrivet: 30 nov-09 kl 11:55 »
Men om vi ska höja stallet med 2 block går det då bara att förstärka takstolarna, är det inte lika bra att byta dom?
/Eva

Sågaren

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 30 nov-09 kl 14:37 »
Det är absoltut bättre att byta takstolar, men som mycket är det  en fråga om pengar, men har ni råd så kör i vind.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 30 nov-09 kl 15:50 »
Skall det muras på två varv så måste ju takstolarna ändå bort, eller? Då verkar det knas att ta ner dåliga takstolar för att sedan lappa ihop och sätta tillbaks dem.

manna

• -
« Svar #5 skrivet: 30 nov-09 kl 16:04 »
Vad kan det kosta att byta tak på vårt stall?
Idag är det eternit och takstolarna behöver bytas ut.
Vi tänkte lägga ett plåttak, nya takstolar, nya gavlar.
Sedan vill vi höja hela stallet med 2 lecablock så det blir högre.
Stallet är ca 10*5m. Jag tror att taket är 100 kvm.
/Eva

Tja, det är ju bara att räkna lite kvickt och sedan kolla priser...

Nya takstolar kan du bygga av 2"8. Jag köper av sågen för 1kr/tum/m, dvs 1 m 2"8 kostar 16 kr/m. På 10 m behöver du 10 st takstolar, dvs 30 st 2"8 i lämpliga längder. Ska du ha loft/innertak, är det lämpligt att kasta in en 2"8 mellan varje takstol, alltså ytterligare 9 st 2"8. Tänk på att räkna med virke för stödben och hanaband, men det räcker med 2"6 där. Och så 2"6 och entums till gavlarna plus lite annat "tjafs" till taket. Ja, du får väl ha vindskivor och vattbrädor oxå.

Spikplåt för att sätta ihop takstolarna behövs. 9 st på vardera sida av takstolen ger 180 st i lämplig storlek. Några lådor ankarspik får du oxå köpa. Eller så använder du något substitut för spikplåten, men då får du jobba mer.

Lecablocken är väl 59 cm långa, vilket ger 100 block för dina två varv. Murbruk får du kosta på dig.

... och så lite plåt, förstås.

Bara att ringa till bygghandeln och andra och sedan skrida till verket! Eller så begär du in offerter från en bunt byggfirmor. Det beror på hur mycket sport du är ute efter.  :)
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 30 nov-09 kl 19:09 »
Takstolar = 10000 kr
Undertak råspont = 5000 kr
Gavlar = 1500 kr
Övrigt virke = 3000 kr
Rivning asbest = 5000 kr
Leca = 5000 kr?
Plåt = 5000 kr
Rännor = 2000 kr
Övrigt = 5000 kr

* * *

Jag säger 50000 kr

Lägger du nya reglar ovanpå och skruvar plåt direkt så klarar du dig på 10000 kr

kalas

« Svar #7 skrivet: 30 nov-09 kl 21:06 »
50 000  för materialet, men vad kan arbetskostnaden bli om vi inte vill betala svart?
/Eva

ersam

• -
« Svar #8 skrivet: 30 nov-09 kl 23:33 »
Tror det ända rimliga är att du får dit nån som tittar på det och ger en offert.

TILLÄGG: Men räkna med att arbetskostnaden minst är dubbelt mot materialet.  :-X
« Senast ändrad: 01 dec-09 kl 08:17 av ersam »

Digger

« Svar #9 skrivet: 06 dec-09 kl 11:53 »
bygger takstolar i bland, tar då 160+ moms per meter, mätt i ytterkant stomme på byggnad den ska stå på.  Så vitt räkna vi 5mx200krx 10st om du ville ha det, så 10 papp är bra precis vad de kostar.

Om du tar in arbetskraft, köp färdiga takstolar, även råspontsluckor färdiga i rätt mått, så går det snabbt att lägga taket.
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

Dela detta:

* Inloggade just nu

875 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser