Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många reden har du?  (läst 4815 gånger)

Tina-a

Hur många reden har du?
« skrivet: 29 nov-09 kl 13:34 »
Hur många reden har du i ditt hönshus, och hur många hönor? Alltså, egentligen, hur många reden per hönor har du?
Läst någonstans att man ska ha 1 per grupp om 7 hönor.. ?

johe71

SV: Hur många reden har du?
« Svar #1 skrivet: 29 nov-09 kl 13:55 »
detta gäller enligt den jordbruksverket

minsta arean på ett rede ska vara 0,075 m2 och den kortaste sidan ska vara minst 0,24 m, minimimåttet på ett rede blir alltså 24 cm x 31 cm (har man kollektivreden så är minsta area 0,140 m2 och kortaste sidan 0,35 m)

har man vanliga reden så ska man ha 0,0125 m2 rede/höna (kollektivreden ska man ha 0,010 m2 rede/höna), har man reden med minimimått så får han alltså ha max 6 hönor per rede.

Therese K

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 29 nov-09 kl 14:17 »
Jag har 6 hönor och 4 reden.. stora reden. ca 40*40  cm.. fast dom brukar ha ett favvo rede,, och i ett sover tuppen.. ;D
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #3 skrivet: 29 nov-09 kl 14:45 »
Jag har 2-2,5 hönor per rede. Helt onödigt med så många, alla värper i ett och samma ändå.  ;)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

putte95

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 nov-09 kl 15:01 »
håller med.. alla ska värpa i samma.. även om där finns ett rede ledigt så ska de vänta tills den som ligger i de bästa redet är klar....

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #5 skrivet: 29 nov-09 kl 16:04 »
Ja, eller så lägger de sig mer eller mindre på varandra och gud nåde den som tittar på den andra, då får den sig ett redigt nyp.  ;)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Daaniel

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 29 nov-09 kl 16:36 »
Just nu har jag 4 reden till mina 8 gökfärgade maraner, bland maranerna går just nu 3 andra höns som inte är samma ras som snart ska flytta till annan bur. till silkeshönsen har jag inga reden då dem föredrar att lägga på golvet endå.. till min "övrigt" bur där jag har lite olika raser har jag just nu 4 reden på fyra hönor :P

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 29 nov-09 kl 16:42 »
Just eftersom höns ändå alltid vill lägga ägg i samma rede så har jag inte bara som ett hål rakt in som jag ser att de flesta gör här. Utan har väl en 2 stycken reden där hönsen kan gå in en bit och mysa i mörkret istället. I Karin.N:s bok finns det en ritning på ungefär hur vi har gjort ;D

Höns-Patrullen

• Närke
« Svar #8 skrivet: 01 dec-09 kl 16:41 »
Jag har 3 reden och 6 höns. funkar bra  :)
Live your life just the way you want...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #9 skrivet: 01 dec-09 kl 23:55 »
Jag har sex reden. Tills nu i höst har jag haft fjorton hönor och det har räckt och blivit över för de lägger ändå bara ägg i två eller tre. Jag hade bara tre reden först men när det var som mest tryck på det och alla värpte var det kö och en höna valde att värpa i sandlådan (och senare även ruva där) så de fick tre reden till. Nu fick vi fjorton hönor av årets 21 kycklingar så efter en sjuk gamling och en höktagen höna är de 26. Kanske är sex reden för lite då? Om jag förstod lagen rätt kan man ha sex hönor per rede, men det är ju som sagt minimikrav...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Jakobsson

« Svar #10 skrivet: 02 dec-09 kl 01:35 »
Vi har 3 reden på 5 hönor i de flesta gårdarna.

MVH
Daniel

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #11 skrivet: 02 dec-09 kl 10:05 »
Jag har i blandgruppen... 10-11 reden.  :) Men bara 3-4 används + reden de gör själva i hörn på golvet! ;D Ca 60 hönor.

Sedan har jag 1 rede i resten av inhägnaderna, från 1-10 hönor (och där det går 10st är ingen värpfärdig ännu, alltså ingen värper där ännu). Plastlådor har jag märkt alltid har varit favoriterna i alla tider... Även fast det kanske finns om sagt 10 reden kan 5 hönor klämma sig i samma låda och envist ligga där, värpa eller ruva ihop.  :P
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #12 skrivet: 03 dec-09 kl 11:32 »
8 reden på 11 hönor har jag.  :)
ofrivilligt hönslös

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #13 skrivet: 03 dec-09 kl 21:13 »
Här finns 4 väggreden o en kartong med halm till 6 värpande hönor o tre troliga unghönor.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #14 skrivet: 04 dec-09 kl 13:43 »
1 rede /  5 hönor är ganska normalt och brukar räcka.
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #15 skrivet: 05 dec-09 kl 00:53 »
Hej

Jag har två favoritreden och ett kollektivrede som de ratar, på mina fem vx. hönor, som ruggat klart och fyra unghönor, som inte börjat att värpa än. De föddes på Mors Dag  och endast en av dem bjuder ut sig för tuppen. Ibland är det ändå kö till just det redet där det redan ligger någon. Sånt missnöje hörs. Därför kom kollektivredet till när den spättade ruvade fram 8 kycklingar i det ena favoritredet. Då stod de andra i kö antingen till ruvredet eller det bredvid. Därför märkte jag äggen med en blyertsring och datum så som skolan säger.

Jag tippar att det kommer ägg fram i mars jag. Just nu laddar de välförtjänt sina batterier...... hälsningar I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

GårdsFia

• Gästrikland
    • Hemsidan
« Svar #16 skrivet: 08 dec-09 kl 10:34 »
Nu har jag 5 reden åt minna 9 höns. I deras sommarbostad har jag haft 2 reden i år (modell större), det har funkat bra. Ett av rederna har varit favorit så ibland har det legat två hönor i och värpt, trots att de har haft ett ledigt rede att gå in i ;)

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #17 skrivet: 08 dec-09 kl 12:22 »
Har sju reden till varierande antal höns, 30-35 st. Men det är två reden som är populärast och de slåss de om så fjädrarna ryker eller också kan man hitta tre hönor i samma rede ovanpå varann. :P
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #18 skrivet: 08 dec-09 kl 12:38 »
Vi har 5 reden varav två är dubbelreden och en korg på golvet (som ingen vill värpa i  ::) )
Dom ska alltid trängas i det minsta redet, ibland har dom varit tre stycken i ett av de större, ser rätt kul ut när dom nästan värper PÅ varandra... :P Ska fixa några reden till, snart är unghönsen redo ju...
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

trallallaa

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 08 dec-09 kl 16:18 »
Citera
minsta arean på ett rede ska vara 0,075 m2 och den kortaste sidan ska vara minst 0,24 m, minimimåttet på ett rede blir alltså 24 cm x 31 cm (har man kollektivreden så är minsta area 0,140 m2 och kortaste sidan 0,35 m)

har man vanliga reden så ska man ha 0,0125 m2 rede/höna (kollektivreden ska man ha 0,010 m2 rede/höna), har man reden med minimimått så får han alltså ha max 6 hönor per rede.
Hrmm,  :-[ jag fattar absolut inget av det som står  :o !! Jo, det sista ang sex reden per höna, neeej tvärt om menar jag ::)

Hur som helst har jag ett rede åt 4 hönor, den andra har 2 reden till 5 hönor (Holländsk dvärg) och den sista har 3 reden till 5 hönor, det är de som lägger mest ägg. Sedan kommer jag ha 2 reden till Brahmorna och två till Dv Kochinerna, de är ju bara kycklingar nu  ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

809 gäster, 1 användare
Conorcccc

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser